Jag har varit på Zakynthos, mycket fint! På Parga har min mamma varit och hon gillade det också. =) I övrigt kan jag tipsa om ön Hydra som ligger utanför Aten. Väldigt lugnt, mest greker. Ingen trafik (förutom sopbilen).
Fast Hydra är väl inte så barnvänligt i o m klippbaden? Däremot verkar det vara en fin och annorlunda ö för vuxna.
 
Fast Hydra är väl inte så barnvänligt i o m klippbaden? Däremot verkar det vara en fin och annorlunda ö för vuxna.

Tipset om Hydra var inte riktat till någon speciell. Vi klippbadade aldrig, det finns två stränder på ön, där hängde vi och visst fanns det barn där men helt klart finns det bättre alternativ när man har barn med sig.
 
Tipset om Hydra var inte riktat till någon speciell. Vi klippbadade aldrig, det finns två stränder på ön, där hängde vi och visst fanns det barn där men helt klart finns det bättre alternativ när man har barn med sig.
Aha, eftersom svaret var till voltis så fattade jag inte det.
 
Jag kan rekommendera Parga. Det var iofs några år sen jag var där... Det är litet, men inte FÖR litet, det finns massor av restauranger och en hel del affärer. Transfer från Preveza, tog inte så lång tid. Valtos, som ligger granne med Parga stad, tror jag är väldigt barnvänligt. Man kan gå emellan, eller ta taxibåt.
 
Jag kan rekommendera Parga. Det var iofs några år sen jag var där... Det är litet, men inte FÖR litet, det finns massor av restauranger och en hel del affärer. Transfer från Preveza, tog inte så lång tid. Valtos, som ligger granne med Parga stad, tror jag är väldigt barnvänligt. Man kan gå emellan, eller ta taxibåt.
Blir det Parga så ligger hotellet på valtosstranden, närmast stan till så hoppas kunna promenera.
Dock kommer vi hyra bil så strand är viktigast bara det finns lite tavernor i närheten. Valtos verkar erbjuda detta ;)

Att bo i stad eller större by lockar inte alls :)
 
Parga och Valtos är åtskilda av en klippa. Från Valtos går man upp på krönet; där börjar Parga. Det är en fin promenad; jag upplevde inte den som det minsta jobbig. Dessutom går det taxibåtar emellan, om man inte känner för att gå. Vi bodde i Parga och gick över till Valtos ett par gånger. Parga är jättegulligt, staden klättrar uppåt från hamnen som en amfiteater. Gatorna är smala och ganska branta ibland. Det finns massor av tavernor, både i Valtos och i själva Parga. Valtos är som en "förort", lugnt och grönt och med en ganska fin strand. Det finns jättefina stränder att åka till, både söder om Parga och norrut.
 
Parga och Valtos är åtskilda av en klippa. Från Valtos går man upp på krönet; där börjar Parga. Det är en fin promenad; jag upplevde inte den som det minsta jobbig. Dessutom går det taxibåtar emellan, om man inte känner för att gå. Vi bodde i Parga och gick över till Valtos ett par gånger. Parga är jättegulligt, staden klättrar uppåt från hamnen som en amfiteater. Gatorna är smala och ganska branta ibland. Det finns massor av tavernor, både i Valtos och i själva Parga. Valtos är som en "förort", lugnt och grönt och med en ganska fin strand. Det finns jättefina stränder att åka till, både söder om Parga och norrut.

Det låter ju verkligen som ngt för oss! :D Har också läst att man kan gå till Parga från stranden, men vissa skriver att det är sjuukt jobbigt medans andra skriver som du: att det inte är så jobbigt hehe. Men där vi troligen kommer bo så är det jättenära till där själva uppgången vid klippan är, så det är nog bara den första stigningen som kan vara jobbig i värmen. Men vi är vana att gå, och man behöver inte ha bråttom ;)
Sen tror jag inte vi kommer besöka själva "stan" så himla ofta, utan isåfall mer åka runt till andra platser eller bara slappa vid valtos.
Jag är mkt nyfiken på floden styx och Meteora!

Sambon är mer inne på Zakynthos. Fina stränder och att man kan se mkt sköldpaddor tydligen ;)
HIttat ett fint hotell där vid Kalamakistranden, det verkar rätt likt våra tidigare resor: fin strand, mkt lugnt område. Men vi har ju trivts med det tidigare ;) Och vi ska som sagt hyra bil och köra runt och kika...

Så vi får se vem som vinner!
 
Om ni redan varit på Lefkada och Kefalonia skulle jag välja Parga. Har inte varit där men det skulle vara större omväxling för er. :)

Ja, kanske trist att fastna i samma ögrupp ;) Dock var Kefalonia min favoritö tror jag, och Lefkas minns jag knappt (det var 1999 hehe).

Just ja, är det ngn skillnad på getingantal på Zakynths och Parga? Enda nackdelen med Kefalonia var det stora antalet getingar. Kan även gissa att det kan ha med årstid att göra? Var på Kefalonia i början på augusti och övriga öar ett par v tidigare.... Men Övriga öar har vi knappt sett en insekt, så undrar om det var specifikt för Kefalonia med det stora antalet... ?
 
Ja, kanske trist att fastna i samma ögrupp ;) Dock var Kefalonia min favoritö tror jag, och Lefkas minns jag knappt (det var 1999 hehe).

Just ja, är det ngn skillnad på getingantal på Zakynths och Parga? Enda nackdelen med Kefalonia var det stora antalet getingar. Kan även gissa att det kan ha med årstid att göra? Var på Kefalonia i början på augusti och övriga öar ett par v tidigare.... Men Övriga öar har vi knappt sett en insekt, så undrar om det var specifikt för Kefalonia med det stora antalet... ?
Jag vet faktiskt inte. Enda getingön jag hört talats om är Skopelos.
 
Jag vet faktiskt inte. Enda getingön jag hört talats om är Skopelos.

Då dröjer det nog innan vi besöker Skopelos då ;)
Dottern är livrädd för getingar efter att hon blev stucken på Kefalonia :( Och kan väl inte påstå att jag tycker det är så roligt med dom heller... dök upp varje gång man skulle äta ngt ... Konstigt nog glömmer jag bort det när jag tänker på Kefalonia då resten av semestern var så bra hehe.
 
Då dröjer det nog innan vi besöker Skopelos då ;)
Dottern är livrädd för getingar efter att hon blev stucken på Kefalonia :( Och kan väl inte påstå att jag tycker det är så roligt med dom heller... dök upp varje gång man skulle äta ngt ... Konstigt nog glömmer jag bort det när jag tänker på Kefalonia då resten av semestern var så bra hehe.
Ja, det är trist med getingar. Du kan ju ställa en specifik fråga om det på det andea stället
 
Ja, det är trist med getingar. Du kan ju ställa en specifik fråga om det på det andea stället

Får göra det när admin fixat mitt konto jag kan inte skriva ngt på forumet där just nu :(:(:(
Tror jag frågat där förut, efter just Kefaloniaresan, men som sagt kan inte se mina gamla inlägg heller :cry::cry::cry: (han fixar i morgon så får ge mig till tåls hehe)
 
Sommaren närmar sig! Fler som bokat greklandssemester ännu?? :D

För oss blev det Parga - nästan! Valde en mindre by en bit utanför: Ammoudia! Föll verkligen för hotellet vi hittade, och hittils - ta i trä- har jag lyckats hitta väldigt trevliga, mindre hotell som vi älskat!
Enda negativa vi läst är att det kan vara myggigt där då det ligger vid acheronfloden (mkt vatten runt byn inte bara havet), men hittils har vi inte sett en enda mygga i grekland, och hittar vi dom första på denna resan må så vara! Jag känner mig nöjd med beslutet och läääängtar!!!
 
Sommaren närmar sig! Fler som bokat greklandssemester ännu?? :D

För oss blev det Parga - nästan! Valde en mindre by en bit utanför: Ammoudia! Föll verkligen för hotellet vi hittade, och hittils - ta i trä- har jag lyckats hitta väldigt trevliga, mindre hotell som vi älskat!
Enda negativa vi läst är att det kan vara myggigt där då det ligger vid acheronfloden (mkt vatten runt byn inte bara havet), men hittils har vi inte sett en enda mygga i grekland, och hittar vi dom första på denna resan må så vara! Jag känner mig nöjd med beslutet och läääängtar!!!
Kul att ni bestämde er till slut! Har inte varit i Parga men det blir säkert jättebra, du brukar ju vara bra på att välja :D

Mina batterier är slut och det har tagit död på min upptäckarlust i år så jag ska tillbaka till en ö jag känner väl, Tilos. Två veckor nu maj-juni och fyra i september. Jag hade andra planer men orkar inte genomföra dem.
 
För oss blir det Naxos i juni och Tilos eller Karpathos i början av september. Naxos och Tilos är gamla favoriter, Karpathos är en ny bekantskap som jag velat besöka nu i några år, men avgångsdagarna har aldrig passat för oss som har sex vuxnas semesterdagar att beakta.
 
Sommaren närmar sig! Fler som bokat greklandssemester ännu?? :D

För oss blev det Parga - nästan! Valde en mindre by en bit utanför: Ammoudia! Föll verkligen för hotellet vi hittade, och hittils - ta i trä- har jag lyckats hitta väldigt trevliga, mindre hotell som vi älskat!
Enda negativa vi läst är att det kan vara myggigt där då det ligger vid acheronfloden (mkt vatten runt byn inte bara havet), men hittils har vi inte sett en enda mygga i grekland, och hittar vi dom första på denna resan må så vara! Jag känner mig nöjd med beslutet och läääängtar!!!
Jag var i Parga förra sommaren, tyckte det var jättetrevligt!

Nu funderar vi på Thassos, någon som varit där?
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Ava22
·
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·
Äldre Var är det varmt och solsäkert (ska gå att sola och bada, gärna i havet!) i slutet på september/början av oktober? Ressällskapet vill...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: mira2013
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp