@mandalaki: Om jag får för mig att åka till Grekland (vilket är troligt) så kommer jag att anlita dig som konsult för att planera resan, bara så du vet! :p

(hoppas du inte tar alltför mycket för det :o)

Alltså jag är värdelös på det! När nån frågar "Du som åker till Grekland så mycket, vart ska jag åka?" kan jag aldrig svara, för man uppskattar så totalt olika saker. Jag brukar säga till dem att leta rätt på nån ö och komma tillbaka så kan jag bidra om jag känner till ön.
 
Alltså jag är värdelös på det! När nån frågar "Du som åker till Grekland så mycket, vart ska jag åka?" kan jag aldrig svara, för man uppskattar så totalt olika saker. Jag brukar säga till dem att leta rätt på nån ö och komma tillbaka så kan jag bidra om jag känner till ön.

Jag gillar historia och åker jag till Grekland vill jag väl vara lite på någon strand och slappa. Party... nej.
 
jag kan inte ta semester förrens i september tidigast tyvärr....
Jag kollade på Airtours nu, från Arlanda till Karpathos som vi pratat om i tråden. 4 aug 1 vecka fanns flera hotell för 6200-6800 för två pers (vet dock inte om transfer och sånt är inräknat där, åker aldrig annat än flygstol på charter)
 
Jag kollade på Airtours nu, från Arlanda till Karpathos som vi pratat om i tråden. 4 aug 1 vecka fanns flera hotell för 6200-6800 för två pers (vet dock inte om transfer och sånt är inräknat där, åker aldrig annat än flygstol på charter)

Jag måste tyvärr åka från norge (har 10 mil till oslo) så det gör att det blir krångligare.. men hittade billigare till Zakynthos som ser intressanta ut så ska prata med karln som ska med och se vad han säger :P (och texten blev visst grön??)
 
@sweep Även Parga hos Airtours har billigare resor vid ungefär samma tid. Det är en ort på fastlandet, fast den har ö-känsla. Dit skulle jag dock inte åka väldigt sent i september, den ligger långt norrut.
 
Aha, jag fattar. Ja, kika på Zakynthos om du hittar bra priser. Har dock inte varit i den ögruppen. Men den ligger långt norrut så vädret är troligen säkrare ju tidigare i september ni åker.

Jag har seglat bland de joniska öarna i början av september ett par gånger och jämfört med juli är det paradisiskt! Värmen har varit mer hanterbar och dessutom har vi fått mer vind. Dock lite ostadigare väder med åskskurar. Fast mina erfarenheter är inte nog för att utgöra ett tillförlitligt statistiskt underlag, är jag rädd.
 
@mandalaki tack för många bra tips:d Just nu är jag i Falsterbo, men kommer hem i slutet på veckan och då ska vi sätta oss ner och titta ordentligt. Jättetack för fina tips! Återkommer när vi har bestämt oss :D
 
@mandalaki tack för många bra tips:d Just nu är jag i Falsterbo, men kommer hem i slutet på veckan och då ska vi sätta oss ner och titta ordentligt. Jättetack för fina tips! Återkommer när vi har bestämt oss :D
Det drog ju iväg en del :D Men titta på de öar som nämnts i tråden - och blir det inte någon av dem, så kanske ni hittar nåt annat på vägen.
 
@mandalaki, har du varit på Kalymnos?

Nej, men nån gång kommer jag nog att hamna där, jag är lite nyfiken på öns "huvudstad" Pothia, där det är mer grekiskt vardagsliv än i turistorterna Myrties och Masouri (fast de verkar också fina). Mittemot dem ligger pytteön Telendos som verkar väldigt idyllisk, där skulle jag också gärna bo.
 
Nej, men nån gång kommer jag nog att hamna där, jag är lite nyfiken på öns "huvudstad" Pothia, där det är mer grekiskt vardagsliv än i turistorterna Myrties och Masouri (fast de verkar också fina). Mittemot dem ligger pytteön Telendos som verkar väldigt idyllisk, där skulle jag också gärna bo.

Bara nyfiken på vad ngn "utomstående" tycker om ön, min familj har hus där sen många år tillbaka och jag har således varit där x antal gånger. Turistorterna är inte längre turistort, det finns knappt några turister kvar på ön så allt har stängt igen. Pothia är häftigt, framförallt kvällstid vissa dagar i veckan, då dansar grekerna på torgen! :)
Telendos är superhärligt, tyst stilla och fullkomlig avkoppling (båten från Myrties går till Telendos ofta och tar bara 10 min!)
 
Bara nyfiken på vad ngn "utomstående" tycker om ön, min familj har hus där sen många år tillbaka och jag har således varit där x antal gånger. Turistorterna är inte längre turistort, det finns knappt några turister kvar på ön så allt har stängt igen. Pothia är häftigt, framförallt kvällstid vissa dagar i veckan, då dansar grekerna på torgen! :)
Telendos är superhärligt, tyst stilla och fullkomlig avkoppling (båten från Myrties går till Telendos ofta och tar bara 10 min!)

Det låter precis som den bild jag har av både Pothia och Telendos! M a o, kanonställen fast på olika sätt :)

Det är ju trist om Myrties och Massouri drabbats så hårt! På öar/orter som varit överexploaterade ser man ju så många igenbommade ställen att det blir deprimerande ...

Men ha hus där låter heeeeelt grymt :bow:
 
Det låter precis som den bild jag har av både Pothia och Telendos! M a o, kanonställen fast på olika sätt :)

Det är ju trist om Myrties och Massouri drabbats så hårt! På öar/orter som varit överexploaterade ser man ju så många igenbommade ställen att det blir deprimerande ...

Men ha hus där låter heeeeelt grymt :bow:

Ja, och varken Myrties eller Massouri var direkt överexploaterade innan..... Kalymnos har ju inte varit lockande för turister (konstigt nog) på många år!
När vi började resa dit så var där hela 4 (!) nattklubbar i Massouri. det var då Kalymnos peakade. Idag finns det 0. Inte för det gör mig ngt...
Däremot så har Kalymnos blivit vida känt bland klättrare och de har börjat bygga fler o fler klättringsleder. Åker man dit i början eller i slutet av säsongen så är det fullsmockat med klättrare, vilket förhoppningsvis gör att ön överlever!
 
Jag vet klättrare härifrån Buke som ska dit snart :)

För några år sedan tog charterbolagen bort Kos från Landvetter, eftersom flygplatsen ligger där så förlorade ju Kalymnos de flesta turisterna från Göteborg. (De kan ha tagit bort andra flyg samtidigt, minns inte riktigt).

Men nu har jag för mig att Kos är tillbaka igen, det borde hjälpa Kalymnos också. Den genomsnittliga charterturisten vill ju ha så kort transfer som möjligt, det är bara vi hjälplöst förälskade återfallsgreker som tycker att färja i sex timmar efter fyra timmars väntan på flygplatsön är en kanonidé :D
 
Jag vet klättrare härifrån Buke som ska dit snart :)

För några år sedan tog charterbolagen bort Kos från Landvetter, eftersom flygplatsen ligger där så förlorade ju Kalymnos de flesta turisterna från Göteborg. (De kan ha tagit bort andra flyg samtidigt, minns inte riktigt).

Men nu har jag för mig att Kos är tillbaka igen, det borde hjälpa Kalymnos också. Den genomsnittliga charterturisten vill ju ha så kort transfer som möjligt, det är bara vi hjälplöst förälskade återfallsgreker som tycker att färja i sex timmar efter fyra timmars väntan på flygplatsön är en kanonidé :D

Aha, coolt! Själv drar jag om en vecka! :D
Det var i samband med den där "Kalle incidenten" på Kos som många drog in flyg dit. Trist! Fler flyger dit nu, men för nåt år sedan så var det svårt att hitta flyg ner.
 
Aha, coolt! Själv drar jag om en vecka! :D
Det var i samband med den där "Kalle incidenten" på Kos som många drog in flyg dit. Trist! Fler flyger dit nu, men för nåt år sedan så var det svårt att hitta flyg ner.
Fast det var väl inte på grund av den? Jag har för mig att det var i samband med att andra mindre resmål också drogs in.

En fråga: hur långt har man till en hygglig strand från Pothia? Jag överväger just nu Folegandros för en av nästa års resor fast nu skulle Pothia och Telendos kunna komma upp som bubblare.
 
Om jag inte vore klättrare skulle jag inte vilja åka till Kalymnos, och ska jag klättra finns det ganska många andra ställen jag tycker bättre om (en lite ovanlig åsikt bland klättrare...). Kalymnos är en brun grushög, men gillar man det så är det nog toppen!
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Ava22
·
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·
Äldre Var är det varmt och solsäkert (ska gå att sola och bada, gärna i havet!) i slutet på september/början av oktober? Ressällskapet vill...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: mira2013
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp