Fast det var väl inte på grund av den? Jag har för mig att det var i samband med att andra mindre resmål också drogs in.

En fråga: hur långt har man till en hygglig strand från Pothia? Jag överväger just nu Folegandros för en av nästa års resor fast nu skulle Pothia och Telendos kunna komma upp som bubblare.

Närmsta strand från Pothia är Therma. Men den är inte att rekommendera att ligga på en hel dag, dels med tanke på att det ligger ner i en gryta så det blir aphett och dels för att alla greker kommer dit och badar under siestan, dvs knökafullt. Stranden är inte så stor....
Jag hade hyrt moppe om jag vore du!
 
Om jag inte vore klättrare skulle jag inte vilja åka till Kalymnos, och ska jag klättra finns det ganska många andra ställen jag tycker bättre om (en lite ovanlig åsikt bland klättrare...). Kalymnos är en brun grushög, men gillar man det så är det nog toppen!

Smaken är som baken, själv är jag inte förtjust i sandstränder! :)
 
Närmsta strand från Pothia är Therma. Men den är inte att rekommendera att ligga på en hel dag, dels med tanke på att det ligger ner i en gryta så det blir aphett och dels för att alla greker kommer dit och badar under siestan, dvs knökafullt. Stranden är inte så stor....
Jag hade hyrt moppe om jag vore du!

Tack! Det var moppeavstånd jag tänkte mig, det är jag van vid. Det jag är mest ute efter är klippor eller stränder utan en massa solstolar och parasoller, hellre klappersten än sand. Ligger hela dagar gör jag inte heller, snarare 2-3 timmar.
 
Om jag inte vore klättrare skulle jag inte vilja åka till Kalymnos, och ska jag klättra finns det ganska många andra ställen jag tycker bättre om (en lite ovanlig åsikt bland klättrare...). Kalymnos är en brun grushög, men gillar man det så är det nog toppen!
:D

Öarna i Dodekaneserna är sådär bruna och karga, jag gillar det ;)
 
Tack! Det var moppeavstånd jag tänkte mig, det är jag van vid. Det jag är mest ute efter är klippor eller stränder utan en massa solstolar och parasoller, hellre klappersten än sand. Ligger hela dagar gör jag inte heller, snarare 2-3 timmar.
På moppe kommer du runt hela ön! Håll bara kolla på var bensinstationerna finns! :)
Detta är mitt favoritställe, tyvärr bråkar brödrarna om stranden nu så det finns inga solstolar kvar. Vägen dit har bara funnits i 2 år och jag har faktiskt glömt vad den heter... :S
 
På moppe kommer du runt hela ön! Håll bara kolla på var bensinstationerna finns! :)
Detta är mitt favoritställe, tyvärr bråkar brödrarna om stranden nu så det finns inga solstolar kvar. Vägen dit har bara funnits i 2 år och jag har faktiskt glömt vad den heter... :S
Fint! Utan solstolar är precis min kopp te. På din strand finns ju dessutom tamariskerna om man vill ha skugga.
 
Jag ska till Kreta i september/oktober månadsskiftet. Nu vet jag inte alls vart jag ska på ön men ni kanske ändå har några tips? Gärna runt shopping/mat!
Ska ha med mig min 2,5-åring och erkänner att jag redan börjar bli nervös:p
 
Kefalonia
Byn Fiskardo var mysigt. Åt en otrolig lunch där härom dagen.
Havet är varmt, solen är intensiv och maten enastående.
 
Hälsningar från ett avkopplande varmt (men lätt bris) Karpathos!
Byn Lefkos är precis så lugnt som vi trott, vänligt folk och trevliga restauranger! 3 minimarkets och några snackbars utöver det :)

Och flera strandremsor, med uppfriskande vatten!

Vi ska hyra bil två dagar snart o se oss omkring, ska bli spännande!
 
Hälsningar från ett avkopplande varmt (men lätt bris) Karpathos!
Byn Lefkos är precis så lugnt som vi trott, vänligt folk och trevliga restauranger! 3 minimarkets och några snackbars utöver det :)

Och flera strandremsor, med uppfriskande vatten!

Vi ska hyra bil två dagar snart o se oss omkring, ska bli spännande!
Härligt voltis! Ja, Lefkos är både vackert och mysigt - och bra när man har barn med sig.
 
Hittade denna gamla tråd när jag googlade på Grekland ;)
Det är väl dags att börja planera sommarens resor nu va?? Och det kan väl inte bara vara jag som ska besöka Grekland i år (igen)? :D

Såg att jag skrev senast från Karpathos, oj vad tiden går! Efter det har vi hunnit med en sommar till, och besökt ön Samos! Har verkligen varit nöjd med alla våra greklandsresor hittills, alla har varit som klippt och skurna för oss! Många med likheter, men även med olikheter, vilket har varit toppen!

Så ska ni till grekland i sommar så fråga på, eller tipsa andra om ni besökt ngt trevlig ö! :D Läste igenom tråden nu precis och det fanns ju en massa bra tips och råd då, så det lär väl finnas ännu mer nu? ;)

Jag har besökt Lefkas, Kefalonia, Karpathos och Samos, och kan nog tipsa lite om dessa.

Och i sommar bär det troligen av till antingen Parga eller Zakynthos (jag och sambon är lite oense hehe). Hjälp oss gärna välja ;)
 
Hittade denna gamla tråd när jag googlade på Grekland ;)
Det är väl dags att börja planera sommarens resor nu va?? Och det kan väl inte bara vara jag som ska besöka Grekland i år (igen)? :D

Jag är sugen på Grekland i sommar men funderar lite över var man enkelt kan ta sig reguljärt. Vi kommer att hyra hus och reser med två små barn så flygplats i närheten vore att föredra. Är det kört med små pittoreska öar då? Eller finns det något på fastlandet som kan rekommenderas?
 
Hittade denna gamla tråd när jag googlade på Grekland ;)
Det är väl dags att börja planera sommarens resor nu va?? Och det kan väl inte bara vara jag som ska besöka Grekland i år (igen)? :D

Såg att jag skrev senast från Karpathos, oj vad tiden går! Efter det har vi hunnit med en sommar till, och besökt ön Samos! Har verkligen varit nöjd med alla våra greklandsresor hittills, alla har varit som klippt och skurna för oss! Många med likheter, men även med olikheter, vilket har varit toppen!

Så ska ni till grekland i sommar så fråga på, eller tipsa andra om ni besökt ngt trevlig ö! :D Läste igenom tråden nu precis och det fanns ju en massa bra tips och råd då, så det lär väl finnas ännu mer nu? ;)

Jag har besökt Lefkas, Kefalonia, Karpathos och Samos, och kan nog tipsa lite om dessa.

Och i sommar bär det troligen av till antingen Parga eller Zakynthos (jag och sambon är lite oense hehe). Hjälp oss gärna välja ;)

Loutro på Kreta. Löv it. För mig blir det inte bättre än så.
 
Hittade denna gamla tråd när jag googlade på Grekland ;)
Det är väl dags att börja planera sommarens resor nu va?? Och det kan väl inte bara vara jag som ska besöka Grekland i år (igen)? :D

Såg att jag skrev senast från Karpathos, oj vad tiden går! Efter det har vi hunnit med en sommar till, och besökt ön Samos! Har verkligen varit nöjd med alla våra greklandsresor hittills, alla har varit som klippt och skurna för oss! Många med likheter, men även med olikheter, vilket har varit toppen!

Så ska ni till grekland i sommar så fråga på, eller tipsa andra om ni besökt ngt trevlig ö! :D Läste igenom tråden nu precis och det fanns ju en massa bra tips och råd då, så det lär väl finnas ännu mer nu? ;)

Jag har besökt Lefkas, Kefalonia, Karpathos och Samos, och kan nog tipsa lite om dessa.

Och i sommar bär det troligen av till antingen Parga eller Zakynthos (jag och sambon är lite oense hehe). Hjälp oss gärna välja ;)
Om ni redan varit på Lefkada och Kefalonia skulle jag välja Parga. Har inte varit där men det skulle vara större omväxling för er. :)
 
Den klämde vi ( tillsammans med den äldre, Loutro-älskande generationen) på juldagen;)

Har du varit där?
Nej, Kreta är obruten mark för mig. Men jag känner Loutro-fans så jag har lite koll på det. Verkar jättefint och man bara vill ha lugn och ro. Det är ju VÄLDIGT litet.
 
Doit, Kreta är fantastiskt. Loutro är grymt bra i en eller två veckor, om man vill läsa, vandra, bada och äta god mat. Men underhållning utöver det är en bristvara:D
 
Jag är sugen på Grekland i sommar men funderar lite över var man enkelt kan ta sig reguljärt. Vi kommer att hyra hus och reser med två små barn så flygplats i närheten vore att föredra. Är det kört med små pittoreska öar då? Eller finns det något på fastlandet som kan rekommenderas?
Riktigt små öar har förstås ingen flygplats. Till öar med flygplats kan du nog alltid ta dig reguljärt men det kan vara lite långa rutter, i synnerhet om man har barn med sig.

Om inte annat har reguljärflygen mellanlandning i Aten och sedan flyger man vidare med Aegeans inrikesflyg. Eller så har man mellanlandning någon annanstans i Europa och kommer sedan direkt till en ö (om man inte åker på ett stopp i Aten också). Jag ska t ex flyga från Landvetter med Finnair till Rhodos i höst, mellanlandning enbart i Helsingfors. (Ska vidare med båt till en liten ö sedan)

Öar som inte är jättestora men som har flygplats för internationell trafik är t ex Karpathos, Samos och Santorini. Inrikesflygplats har du t ex på Naxos, vars långa sandstränder är populära bland barnfamiljer. (Tror dock att det bara är långgrunt inne i stan).
 
Hittade denna gamla tråd när jag googlade på Grekland ;)
Det är väl dags att börja planera sommarens resor nu va?? Och det kan väl inte bara vara jag som ska besöka Grekland i år (igen)? :D

Såg att jag skrev senast från Karpathos, oj vad tiden går! Efter det har vi hunnit med en sommar till, och besökt ön Samos! Har verkligen varit nöjd med alla våra greklandsresor hittills, alla har varit som klippt och skurna för oss! Många med likheter, men även med olikheter, vilket har varit toppen!

Så ska ni till grekland i sommar så fråga på, eller tipsa andra om ni besökt ngt trevlig ö! :D Läste igenom tråden nu precis och det fanns ju en massa bra tips och råd då, så det lär väl finnas ännu mer nu? ;)

Jag har besökt Lefkas, Kefalonia, Karpathos och Samos, och kan nog tipsa lite om dessa.

Och i sommar bär det troligen av till antingen Parga eller Zakynthos (jag och sambon är lite oense hehe). Hjälp oss gärna välja ;)
Jag har varit på Zakynthos, mycket fint! På Parga har min mamma varit och hon gillade det också. =) I övrigt kan jag tipsa om ön Hydra som ligger utanför Aten. Väldigt lugnt, mest greker. Ingen trafik (förutom sopbilen).
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Ava22
·
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·
Äldre Var är det varmt och solsäkert (ska gå att sola och bada, gärna i havet!) i slutet på september/början av oktober? Ressällskapet vill...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: mira2013
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp