• Träning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 968
B

**BORTTAGEN**

Hm ska denna inlägg va här tro?? jeje jag chansar=)
Hur knäpper ni eran grimma när ni sätter på den??Knäpper ni spännet innåt eller utåt??

Själv knäpper jag utåt för att inte att spännet ska nya hästen!!

Vissa spännen kan hästarna fastna i om det vill sig illa. Har varit med om en häst som hade kompisens grimmas hake fastnöpen över framtänderna i underkäken. Som tur var hängde den bara där och hade inte åsamkat några skador. Kunde ju varit så illa att kompisen ryckt till och sargat eller dragit ut en tand. Men tydligen hade grimman bara glidit av. Så jag spänner inåt när jag så tycker det behövs. men det finns ju en uppsjö av diverse olika spännen.

utåt på alla utom en. För det spännet går inte att knäppa utåt så det måste knäppas innåt.

Utåt på alla utom valackens lädergrimma, som bara går att spänna inåt. Det är dock "fingrimman" så inget han har speciellt ofta.

alltid utåt på sånna grimmor som har sånt knäppe. Och hingstkedjor också.

Nyckelring? Så att hon ska kunna ta sig loss om hon fastnar? Smaaart! :D

Till Atös >> Knäpper själv alla grimmor utåt.

utåt annars sitter ju grimman tajtare än vanligt man märker när det ser fel ut... :banana:

Utåt knäpper vi, som originalinlägget skriver.

Dessutom ser vi till att grimmorna har ganska tight passform, för här i landskapet har två hästar dött i sommar pga att de fastnat med bakhoven i nosremmen och blivit liggandes. :(

Att ha en "svagare länk" (fixas med sax eller kniv) eller en ring som beskrivits här, är också himla bra alternativ.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: Masse
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
6 041
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka