B

**BORTTAGEN**

Hm ska denna inlägg va här tro?? jeje jag chansar=)
Hur knäpper ni eran grimma när ni sätter på den??Knäpper ni spännet innåt eller utåt??

Själv knäpper jag utåt för att inte att spännet ska nya hästen!!
 
Vissa spännen kan hästarna fastna i om det vill sig illa. Har varit med om en häst som hade kompisens grimmas hake fastnöpen över framtänderna i underkäken. Som tur var hängde den bara där och hade inte åsamkat några skador. Kunde ju varit så illa att kompisen ryckt till och sargat eller dragit ut en tand. Men tydligen hade grimman bara glidit av. Så jag spänner inåt när jag så tycker det behövs. men det finns ju en uppsjö av diverse olika spännen.
 
utåt på alla utom en. För det spännet går inte att knäppa utåt så det måste knäppas innåt.
 
Utåt på alla utom valackens lädergrimma, som bara går att spänna inåt. Det är dock "fingrimman" så inget han har speciellt ofta.
 
alltid utåt på sånna grimmor som har sånt knäppe. Och hingstkedjor också.
 
Nyckelring? Så att hon ska kunna ta sig loss om hon fastnar? Smaaart! :D

Till Atös >> Knäpper själv alla grimmor utåt.
 
utåt annars sitter ju grimman tajtare än vanligt man märker när det ser fel ut... :banana:
 
Utåt knäpper vi, som originalinlägget skriver.

Dessutom ser vi till att grimmorna har ganska tight passform, för här i landskapet har två hästar dött i sommar pga att de fastnat med bakhoven i nosremmen och blivit liggandes. :(

Att ha en "svagare länk" (fixas med sax eller kniv) eller en ring som beskrivits här, är också himla bra alternativ.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp