Grovfodret i år....

Nu är mitt foder äntligen hemma. Det känns väldigt skönt! Svensk, ekologiskt, torrt hösilage. Riktigt bra kvalité! Betalade 500 kr per bal (4-500 kg), 400 kr balen förra året men han hade bara tagit en skörd i år. Oavsett väldigt bra pris! Även köpt halm som tyvärr inte riktigt var av foderkvalité så det får bli strö.
 
Nu är mitt foder äntligen hemma. Det känns väldigt skönt! Svensk, ekologiskt, torrt hösilage. Riktigt bra kvalité! Betalade 500 kr per bal (4-500 kg), 400 kr balen förra året men han hade bara tagit en skörd i år. Oavsett väldigt bra pris! Även köpt halm som tyvärr inte riktigt var av foderkvalité så det får bli strö.
Det finns inget mer du där du köpte?
 
Hade tur och fick tag i 6 rundbalar hö på ca 200 kg styck bara några mil hemifrån. Visst får lägga till protein foder åt min unga herre men inga mängder behövs för att upp nå en bra nivå efter lite uträknande med hjälp av en duktig travtränare som hade bra förslag! ;-) Så man får vara glad ändå att man får tag på hö ..
63E115F2-AD62-4CCF-84AF-AA8C1277E04F.png
 
Någon som vet om det är många som fått en andra skörd eller är det bara ett fåtal?
varierar garanterat en hel del beroende på var i landet.
Där jag bor fick vi det efterlängtade regnet sent (31/8), men om vädergudarna är samarbetsvilliga ska det nog gå att skramla ihop åtminstone några stycken hösilagebalar till. Vi slår trädan som är en tredjedel av den åker som en granne arrenderar av oss, samtidigt som grannen ifråga slår sitt och rullar och plastar.
Såg att en bekant skrev på fejjan idag att hen fått in lika många balar nu som förstaskörden. Så de klarar sig och kan hjälpa en kobonde i närheten också...
 
varierar garanterat en hel del beroende på var i landet.
Där jag bor fick vi det efterlängtade regnet sent (31/8), men om vädergudarna är samarbetsvilliga ska det nog gå att skramla ihop åtminstone några stycken hösilagebalar till. Vi slår trädan som är en tredjedel av den åker som en granne arrenderar av oss, samtidigt som grannen ifråga slår sitt och rullar och plastar.
Såg att en bekant skrev på fejjan idag att hen fått in lika många balar nu som förstaskörden. Så de klarar sig och kan hjälpa en kobonde i närheten också...
Ja det är bara att hålla tummarna att många fått en andra skörd och något är ju bättre än inget tänket jag...
 
Någon som vet om det är många som fått en andra skörd eller är det bara ett fåtal?
Min bonde har inte tagit någon andra skörd, men han tog första rätt sent, så kanske därför? Han skulle kunna ta en men sålde det på rot till nån granne istället för de var så pass lite.
 
Vi kommer köpa tredjeskörd (Skåne, inget ovanligt med tre skördar här) för 1,50kr kilot. Min erfarenhet säger mig dock att det blir lågt protein i det, men vi får se, det har ju varit varmt och växt bra nu på slutet.
 
Jag är så jävla ledsen. Min häst vägrar äta sitt polska, svindyra hö :(:arghh: Det luktar gott och ser fint ut så jag fattar verkligen inte varför :cautious:
 
Gräset har ju haft en otroligt växtkraft nu i höst. Förhoppningsvis är det inte svårt att få tag i mer grovfoder om det skulle behövas, jag tror att jag har tillräckligt. Mina hästar har bete en månad till, det går ändå lite hö+ halm varje dag då lilla ponnyn haft fång och inte kan äta gräs vid alla väder. De två andra får ett par kg halm varje dag just för fibrernas skull då gräset är väldigt spätt.
 
I år kommer jag resonera annorlunda än jag gjort tidigare år. Mina hästar kommer få gå och gnaga på grässvålen så länge det bara är möjligt, för att börja nalla på grovfoderförrådet så sent som möjligt. Jag har fortfarande två hästar nere i sommarhagen, de får komma hem därifrån dagen före älgjaktens start (8/10) - inte för att jag tror att en vit stor och en rödbrun d-ponny ska misstas för att vara älgar, utan för att det blir så himla jobbigt om nån stressad älg springer igenom deras staket... (Hagen ligger i skogskanten)

I vår lokala foderbutik finns importerat hösilage i 20 kg-förpackningar, för 7,50 kr/kg. Jag har köpt en sån för att testa om hästarna äter det. I så fall skulle jag kunna komplettera med sånt framåt hösten-vintern, för att dryga ut det jag har skördat. Kilopriset är ju egentligen marginellt högre än vad man får betala för importerade storbalar och betydligt mer lätthanterligt och flexibelt.
 
Fick hem första balen av årets hö i går, blir spännande att skicka in analys på det nu....! :nailbiting:

Det var extremt torrt, inte alls optimalt för plastpackat hö men vad gör man.. Hästarna åt det iaf med stor aptit, så om jag ska gissa så innehåller det troligen mycket socker. :cool:

Har reserverat 35 balar à 300 kg, om jag snålar lite och unghästen inte helt plötsligt börjar äta avsevärt mycket mera än i dag, så ska det räcka fram till betet nästa år. Får ge 1000 kr balen, dvs. en ökning på dryga 50% från förra året men ändå en helt okej pris. :up:
 
Jag är så jävla ledsen. Min häst vägrar äta sitt polska, svindyra hö :(:arghh: Det luktar gott och ser fint ut så jag fattar verkligen inte varför :cautious:
Kämpa på, den behöver kanske vänja sig. Vissa hästar är mer sparsmakade än andra men när det inte finns något annat så brukar det till slut slinka ner. Jag har hört historier om importerade hästar från Portugal som bara vill ha halm den första tiden i Sverige eftersom en del i Portugal utfodrar hästarna med enbart halm.
 
Alltså nää, nu går det här inte längre. Jag har också tänkt att han behöver vänja sig osv men han totalratar det och äter verkligen INGENTING (eller jo, han pillar väl i sig typ 2 kg om dagen). Vi har försökt i snart två veckor och nu börjar han bli riktigt tunn :arghh: Vad sjutton är det som är fel på höet? Jag förstår verkligen inte... Så jävla trist att ha slängt ganska många tusenlappar rätt åt skogen + skickat på analys och köpt passande mineraler osv :cautious:
 
Alltså nää, nu går det här inte längre. Jag har också tänkt att han behöver vänja sig osv men han totalratar det och äter verkligen INGENTING (eller jo, han pillar väl i sig typ 2 kg om dagen). Vi har försökt i snart två veckor och nu börjar han bli riktigt tunn :arghh: Vad sjutton är det som är fel på höet? Jag förstår verkligen inte... Så jävla trist att ha slängt ganska många tusenlappar rätt åt skogen + skickat på analys och köpt passande mineraler osv :cautious:
Äter någon annan häst det? Då borde du kunna sälja det relativt enkelt och inte förlora så mycket pengar. Och få tag på svenskt verkar inte omöjligt längre?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp