Jag tänker att det finns så många komponenter i vad du beskriver, som är giltiga anledningar i sig till att ens fotfäste svajar. Tex att problemet erkänns av flera parter helt utan att en lösning faktiskt presenteras, att vad som var det roligaste jobbet förstördes, att du inte (så vitt jag förstår) klarade att parera den andres brister och beteende och när det sker på arbetet så kan den professionella självkänslan få sig en törn (åtminstone han min fått det i liknande läge. Och jag menar inte att det varit rimligt att klara det, bara att det går att ha velat det trots orimlighet) osvosv.
När frågan nu gäller vad som går att göra som inte är att ta professionell hjälp, så går mina tankar till inre dialog eller att ta hjälp av en vän/partner och verkligen ”följa tankarna/känslorna till sina respektive rötter”. Att ärligt försöka dissikera och förstå (vilket är väldigt annorlunda än att älta och lika annorlunda att skaka det av sig) vilka föreställningar om kollegan, dig själv och arbetsplatsen som fått sig en törn av den här erfarenheten och sedan också ta ställning till vilka av de tidigare (ofta omedvetna) föreställningarna som kanske måste revideras för att passa verkligheten som den nu blev. Jag upplever att en aspekt som kan skapa sorg/stor ledsenhet är inre friktion mellan hur det ”ska vara” enligt vår inre kompass (inklusive moral, etik, självbild, trygghet) och hur det är. Ett sätt att minska skav blir då att upptäcka var tidigare uppfattningar inte längre stämmer med ens verklighet.
Med det sagt låter det också som en situation väl värd att sörja, både hur det blev och att det inte riktigt verkar vara en möjlighet att ”lösa det” genom att flytta på dig.
Och
@skiesabove s input håller jag med om. Om den här upplevelsen skapat stress som gör att det inte riktigt finns utrymme (i form av lugn) att analysera och förstå, så blir grunden att försöka ge ditt system möjlighet att pysa ur stress och bygga välmående på en basal nivå som möjliggör att förstå vad du behöver i situationen, utifrån vad kroppen och knoppen signalerar för behov.
Edit: förlåt, skickade för tidigt.