Har varit med om detta med en chef. Det var inte bara jag men jag var ”ensammast” med mitt uppdrag, de andra hade kollegor runt sig på ett annat sätt även om jag kunde prata med dem också. Och chefen gick absolut hårdast mot mig. Jag fick bra hjälp från företagshälsovården (även från vården initialt även om de gärna ville lassa tillbaka till fhv). Är du med i facket kan terapi ingå i gruppförsäkring, eller om du har privat försäkring. I samband med en kris i familjen för några år sen insåg jag att jag kunde gå i terapi typ en gång i veckan i ett år med alla försäkringar jag hadeFör två år sen började jag ett nytt uppdrag på jobbet tillsammans med en kollega som jag inte kände innan. Det var helt nya arbetsuppgifter i en annan del av organisationen än jag arbetat tidigare, i ett nytt sammanhang med nya människor.
Initialt kändes det superkul, framförallt samarbetet med kollegan som är bland det roligaste jag gjort på jobbet. Dock är han svår att samarbeta med, och det blev efter en tid ganska svåra konflikter. Jag har verkligen gjort mitt yttersta för att lösa dem och hitta sätt att fortsätta jobba tillsammans, men till slut gick det inte. Jag for väldigt illa, och han ville inte.
Nu har jag lämnat det uppdraget sen några månader, men jag kan som inte bli glad igen. Jag tänker på allt som hänt, och pendlar mellan att vara ledsen, arg (kollegan har gjort och sagt en hel del som inte är så charmigt), sorg och skam över att jag inte klarade det, sakna det som var bra och det mellan varven fantastiska samarbete vi hade, och så vidare.
Vad gör man för att må bra igen? Släpp det och gå vidare är ju lätt sagt, men dels är jag ju fortfarande på samma arbetsplats och blir hela tiden påmind, dels kan jag inte. Om jag inte distraherar mig med saker så kommer tankarna tillbaka.
Relationstips handlar nästan alltid om kärleksrelationer, men det här är ju en arbetsrelation, så det går inte att relatera till de råden riktigt. Och vänskap var det ju inte heller. Bara en väldigt nära arbetsrelation.
Är det nån som kan relatera, eller tipsa om vad man gör för att hitta tillbaks till sitt glada jag, till självförtroende och en känsla av värde?
Jag har aldrig råkat illa ut i akademin, annat än den gängse jargong som alltid är när man presenterar något för den gruppen jag tillhör, dvs alla vill såga folk vid fotknölarna (förstod att det är där du är), men det är ju en jävligt märklig värld och jag är glad att min grundanställning är på utsidan. Det blir ju en hierarki automatiskt och som du säger svårt att byta jobb utan att ge upp lite av sig själv eller byta stad.
Tilläggas kan väl att jag bytte jobb till slut. Det var lite att ge upp sig själv det med (angränsar till akademin och liknande geografiska förutsättningar) men jag slipper drömma mardrömmar på nätterna, jag slipper vara så otroligt känslomässigt engagerad i mitt jobb (vilket jag iofs saknar) och jag fick upp både lön och flexibilitet. Inte ångrat mig men sörjde faktiskt på riktigt.