Gruvdrift i sverige

Hyacinth

Trådstartare
Jag har som en del säkert vet flyttat från Södermalm till Österlen. Och nåt jag omedelbart engagerade mig i är planerna på gruvor för att leta vanadin.
Jag är då inte positiv, utan skräckslagen och uppgiven inför hur regelverket ser ut. Jag vet hur det ser ut på vissa platser i Norrland, och bävar.
Jag är minst lika upprörd över gruvor i Kongo, men jag kan inte se att det rättfärdigar gruvor öht. Någonstans. Miljömässigt är det en katastrof.
Jag kan inte begripa hur vi kan ha en så bristfällig lagstiftning, i mitt tycke sätter den demokratin ur spel. Jag säljer således skyltar till protest och engagerar mig efter förmåga.
Ni andra som är berörda av gruvbolagen, hur tänker ni?

F42B5012-2FB3-4B4D-B09A-8A839AD099DE.jpeg
 
Om du tänker att vi inte ska ha gruvor alls i världen, hur ska vi kunna tillverka nya metaller osv?
Jag tänker att gruvor i Sverige bör vara miljömässigt bättre, då vi generellt har höga miljökrav här, än kanske Kongo har?
 
Nu kan jag inte lagarna kring gruvdrift i detalj, men generellt tycker jag att det är klent att värdlandet sas får så pass lite till gagn. Det mesta går till de, ofta utländska, gruvbolagen. När gruvan inte är lönsam längre läggs den ner och de som blir kvar med konsekvenserna är orten och lokalbefolkningen där gruvan ligger.
Vi måste kunna bedriva gruvdrift med större utdelning till de som berörs på plats. Ska utländska bolag bedriva gruvdrift ska det gynna landet och närområdet där gruvan ligger, på en nivå som är skälig för ingreppet.
 
Jag har som en del säkert vet flyttat från Södermalm till Österlen. Och nåt jag omedelbart engagerade mig i är planerna på gruvor för att leta vanadin.
Jag är då inte positiv, utan skräckslagen och uppgiven inför hur regelverket ser ut. Jag vet hur det ser ut på vissa platser i Norrland, och bävar.
Jag är minst lika upprörd över gruvor i Kongo, men jag kan inte se att det rättfärdigar gruvor öht. Någonstans. Miljömässigt är det en katastrof.
Jag kan inte begripa hur vi kan ha en så bristfällig lagstiftning, i mitt tycke sätter den demokratin ur spel. Jag säljer således skyltar till protest och engagerar mig efter förmåga.
Ni andra som är berörda av gruvbolagen, hur tänker ni?

Visa bifogad fil 35213
Not in my back yard... De flesta vill ha metallerna, bara de inte hämtas i ens närområde.

Antingen beslutar man sig för att gruvor inte får finnas eller så gör man det bästa av situationen.

Vi behöver metaller. Behovet växlar genom tid. Nu letar företagen vanadin och andra metaller som tidigare inte varit intressanta. Det kan kännas främmande för vissa att näromrädet förändras. Men alternativet är sämre. Jag vill att det ska finnas effektiva batterier. Dt tror jag de flesta vill.
 
Hos oss är det inte gruva det handlar om utan en bergstäkt - bara det känns tillräckligt jobbigt när hela processen runt känns som ett skämt.

Vi har liksom en ansökan där typ hela kommunens vattentäkt kan komma att påverkas men där politikerna köper bolagets beskrivning rakt av - en beskrivning som ratar andra lokaliseringar på grund v deras närhet till en golfbana! Alltså, i min kommun tycker alltså politiker att golfarnas ostördhet är viktigare än naturreservat och vattenförsörjning. Det är tydligen viktigare att bara självförsörjande på sten än vatten. Som tur är har länsstyrelsen sagt nej, precis som mark och miljödomstolen. Men trots detta fortsätter bolaget att ansöka och politikerna fortsätter att säga ja - trots att det redan är uppe i tre eller fyra avslag.

Det får mig att känna mig så uppgiven, inte för att jag tror att dom kommer lyckas med den här gången utan för att privata vinstintressen och politik går före miljön i min kommun. Det är viktigare att lägga mängder med skattepengar på något som upprepade gånger har fått avslag, plus att det känns sådär att ett avslag inte behöver vara det utan att det bara är att fortsätta söka tills det typ blir ett ja.

Och det här handlar alltså om en bergstäkt, det känns som en betydligt mindre sak i jämförelse med en gruva. Men trots det är det en stor sak för oss i närområdet och en känner sig minst sagt maktlös när stora bolag kan köra någon typ av utmattningstaktik och under tiden dom gör det hålla på att förbereda för verksamheten eftersom dom är säkra på att någon gång få ja. Så ja, kan inte tänka mig hur det känns att vara med när en gruva ska öppnas liksom.
 
Mycket mer grundlig återvinning av metaller, känns ju som steg 1. Det finns enorma mängder ändliga resurser att hämta, utan att öppna några gruvor. Söktermer som "urban mining", "rural mining" och "home mining" ger mängder av intressanta träffar.

Sammantaget och extremt kortfattat: på landet finns det mängder av utrangerade traktorer, bilar, skördetröskor med mera lite överallt. Jag snubblade över en busskyrkogård i skogen häromveckan, tex. Och sen har vi ju sådant som järnvägsräls som inte används längre, men ligger kvar. I städer och samhällen finns det en massa lager i marken av metaller och annat (rör, delar av före detta anläggningar av alla upptänkliga slag) som bara ligger kvar. I hemmen hopar sig föråldrade mobiltelefoner och diverse annat småteknikskrot.

Det vore spännande att se hur långt vi kommer om vi kunde få till fungerande återvinning.
 
Mycket mer grundlig återvinning av metaller, känns ju som steg 1. Det finns enorma mängder ändliga resurser att hämta, utan att öppna några gruvor. Söktermer som "urban mining", "rural mining" och "home mining" ger mängder av intressanta träffar.

Sammantaget och extremt kortfattat: på landet finns det mängder av utrangerade traktorer, bilar, skördetröskor med mera lite överallt. Jag snubblade över en busskyrkogård i skogen häromveckan, tex. Och sen har vi ju sådant som järnvägsräls som inte används längre, men ligger kvar. I städer och samhällen finns det en massa lager i marken av metaller och annat (rör, delar av före detta anläggningar av alla upptänkliga slag) som bara ligger kvar. I hemmen hopar sig föråldrade mobiltelefoner och diverse annat småteknikskrot.

Det vore spännande att se hur långt vi kommer om vi kunde få till fungerande återvinning.

Exakt!
Jag kan inte se att lösningen är att gräva ännu fler gropar och bara ta resurser.
 
Visst behövs gruvor men lagen borde absolut skrivas om och det gäller alla former av nyttjande av naturresurser, det är inte ok öht att ingen vinst kommer markägare eller kommuner tillgodo.

@Killaloe Läste nyss om flygplatsen i Lycksele, där ska massor med skog fällas för att kommunen vill bygga ut flygplatsen, när flygandet har gått ner och majoriteten av de som bor där hellre åker till Umeå och flyger billigare. Nu ska skogskykogårdens träd fällas och markägare tvingas avverka skog eller rent av fått den olagligt avverkad av kommunen, allt för att kunna landa plan av typen Boeing som inte ens flyger där! :banghead:
 
Prospekteringen på Österlen planeras av ett privat företag i UK, ScandiVanadium, utan något som helst ägande av mark här eller annan rätt till svenska naturtillgångar. Om det blir aktuellt med brytning kan företaget göra det utan att behöva betala, varken till markägare eller stat, ersättningen är två promille(!) av värdet på det de tar upp. Vi skänker alltså bort våra gemensamma naturtillgångar som vi har i Sverige till enskilda privata (ofta utländska) bolag.

Varför gör vi så här? Jag har funderat mycket på detoch det enda svar jag kan finna är korruption, ingen är så dum att man agerar på det här sättet, än mindre en stat.
 
Senast ändrad:
Varför gör vi så här? Jag har funderat mycket på varför och det enda svar jag kan finna är korruption, ingen är så dum att man agerar på det här sättet, än mindre en stat.
För att riksdagen har bestämt att det är så lagen ska vara i det här landet.
Man kan ha åsikter om att det borde vara annorlunda. Men korruption är det verkligen inte fråga om när det sker efter korrekt tillämpning av de regler som för tillfället är de som gäller.
 
För att riksdagen har bestämt att det är så lagen ska vara i det här landet.
Man kan ha åsikter om att det borde vara annorlunda. Men korruption är det verkligen inte fråga om när det sker efter korrekt tillämpning av de regler som för tillfället är de som gäller.
Du som utesluter korruption på riksnivå, vilket är minst sagt naivt, vad är din förklaring till att Sverige skänker bort sina naturtillgångar till enskilda privata företag? Någon förklaring borde du ha tycker jag.
 
Du som utesluter korruption på riksnivå, vilket är minst sagt naivt, vad är din förklaring till att Sverige skänker bort sina naturtillgångar till enskilda privata företag? Någon förklaring borde du ha tycker jag.

En anledning är att vi vill ha gruvföretagande som ger arbetstillfällen och åtminstone velat haft prospekterande av våre enorma marktillgångar. Däremot kan det vara så att exakt samma förutsättningar kanske inte längre är de viktigaste, och en översyn skulle kunna vara bra.

Att man inte ser tomtar bakom varje buske betyder inte nödvändigtvis att man betvivlar hela deras möjliga existens.
 
Sammantaget och extremt kortfattat: på landet finns det mängder av utrangerade traktorer, bilar, skördetröskor med mera lite överallt. Jag snubblade över en busskyrkogård i skogen häromveckan, tex. Och sen har vi ju sådant som järnvägsräls som inte används längre, men ligger kvar. I städer och samhällen finns det en massa lager i marken av metaller och annat (rör, delar av före detta anläggningar av alla upptänkliga slag) som bara ligger kvar. I hemmen hopar sig föråldrade mobiltelefoner och diverse annat småteknikskrot.

Det vore spännande att se hur långt vi kommer om vi kunde få till fungerande återvinning.

Elektronikskrot i form av t ex mobiler och datorer är mycket viktigt att det återvinns och inte ligger och skräpar hemma. Men de metaller som prospekteras är knappast några som går att finna i gamla busskyrkogårdar eller järnvägsräls. Om vi ska kunna förlita oss mer på förnyelsebar energi behövs också en ny typ av batterier och för att tillverka dessa krävs metaller.
 
Elektronikskrot i form av t ex mobiler och datorer är mycket viktigt att det återvinns och inte ligger och skräpar hemma. Men de metaller som prospekteras är knappast några som går att finna i gamla busskyrkogårdar eller järnvägsräls. Om vi ska kunna förlita oss mer på förnyelsebar energi behövs också en ny typ av batterier och för att tillverka dessa krävs metaller.
Jag vet att det inte går att få allt material som behövs genom återvinning. Det hindrar inte att det vore en bra idé att återvinna det material som redan är uppe ur jorden. Att hålla det i cirkulation, istället för att sprida ut det på en massa omotiverade ändhållplatser.
 
Så länge vi har behov av metaller, särskilt de som behövs för elektronik som mobiler, tv och i industrin osv, så krävs gruvdrift. Och ärligt, hellre gruvdrift i Sverige med den lagstiftning och kontroll vi har, även arbetsrättsligt, även om vinsterna går utomlands - liksom de inom vård, skola omsorg ska påpekas även om det inte pratas om det lika mycket. Vill vi vara miljövänliga ska vi i så stor utsträckning som möjligt se över vår konsumtion av varor som kräver rovdrift under fruktansvärda förhållanden i Afrika. Metaller som sedan skickas över halva jordklotet till Kina för produktion och sedan skeppas över andra halvan av jordklotet till svenska affärer och konsumenter.

Sverige och svenskar kan inte kalla oss miljövänliga pga att vi förbjuder/begränsar gruvdrift i Sverige och sopsorterar genom att skicka elektronikprodukter till länder som Ghana där det mesta bränns och uppmuntrar gruvdriften i länder som Kongo-Kinshasa där det sker under fruktansvärda förhållanden pga svensk konsumtion. Gruvdrift vi förbjuder som @tanten påpekade i Sverige. Jag är alltid lite fascinerad att i Sveriges profil som miljövänligt land, de arbetare som sliter och naturen som skövlas i Afrika pga vår konsumtion inte räknas in.
 
En anledning är att vi vill ha gruvföretagande som ger arbetstillfällen och åtminstone velat haft prospekterande av våre enorma marktillgångar. Däremot kan det vara så att exakt samma förutsättningar kanske inte längre är de viktigaste, och en översyn skulle kunna vara bra.

Att man inte ser tomtar bakom varje buske betyder inte nödvändigtvis att man betvivlar hela deras möjliga existens.
Du lever knappast så själv i din verksamhet. Jag tror ingen är så dum att man tror på din förklaring.
 
Nej, det verkar smartare att bejaka konspirationsteorier.

Annars kan man läsa lite om det exempelvis här:
https://www.sgu.se/bergsstaten/lagstiftning/varfor-en-minerallag/

Fast de som författade den här svepskälsartikeln har såklart redigerat bort avsnittet om hur stora mutorna var till de som tog beslutet.
Ingen utom du har pratat om direkta mutor. Det handlar om inflytelserika lobbyorganisationer och vänskapskorruption, att det är så är väl känt. Men sen finns det sådana som vill låtsas som att alla politiska beslut alltid tas på helt objektiva grunder och helt oegennyttigt, de bör man se upp med.

Vill du läsa mer om minerallagen utifrån regeringens motivering kan du leta upp SOU 2000:89.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp