Gult sekret från näsborrarna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karrob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 569
K

karrob

Min älskling mår inte så bra. Det började med att hon började hosta för ca 3 1/2 vecka sedan. Jag visste inte om hon blivit förkyld (hon var ute dagen innan utan täcke när det regnade p g a ett missförstånd) eller om det berodde på att det var mycket dammigt överallt då (torrt både ute o inne).

För 1 1/2 vecka sedan undersöktes hon av veterinär, som sade att hon inte var "helt utan anmärkning" då hon hade något högre antal andningar per minut än normalt. Han gjorde ett hostprov som var negativt. Vid denna tidpunkt kom det ibland ut lite slem från näsborrarna som inte var helt genomskinligt, utan kunde var lite vitt i det.

Vet skrev ut ventipulmin "för säkerhets skull" då han inte kunde säga om hon var förkyld eller om hostan berodde på att det var dammigt. Hon har nu fått medicinen han skrev ut, men hon är fortfarande inte bra. Hon hostar fortfarande och för 3 dagar sedan började gult slem komma ut från näsborrarna. Jag tyckte det var väldigt mycket. Igår tror jag att det var mindre, men det är fortfarande gult som kommer ut. I morse hostade hon.

Jag ska ringa vet imorgon igen, men undrar nu om det är någon som har någon idé om vad det kan vara. Ska jag oroa mig, eller är det bara en övergående förkylning tro?

Hon är mycket pigg för övrigt, och har inte någon feber. Jag tycker att hostan har blivit mycket bättre (fast stundtals verkar den inte vara något bättre). Ja, matte är väldigt orolig för sin bebis o undrar om någon har någon info att bidra med...

Sv: Gult sekret från näsborrarna

Är det ingen som varit med om något liknande med sin häst? :confused: :cry:

För tre veckor sedan började min häst hosta ordentligt. Hon brukar hosta till några gånger om dagen vid den här tiden på året, men just i år var det annorlunda. Emellanåt kom det gult snor i näsborrarna. Hennes andning var något ansträngd och hon var inte så pigg som hon brukar vara. Dock hade hon ingen feber.
Stallägaren tyckte att jag var kycklingmamma som pratade om veterinär, hon menade att det säkert var en vanlig förkylning som skulle gå över på någon vecka.

Jag tog med hästen till djursjukhuset där det konstaterades att hon hade akut luftvägsinflammation och att luftrören var täckta av gult sekret.
Veterinären skrev ut en tiodagars penicillinkur och dessutom Fabrol (slemlösande). Sista medicineringen fick hon i torsdags. Övriga eftervårdsråd var hösilage alternativt vattnat hö, spånbädd och mycket utevistelse.

Hästen hostar fortfarande något, dock inte vid ansträngning. Jag tycker inte att det kommit upp så mycket slem som jag väntat mej efter Fabrolkuren. Men hon är pigg igen och verkar tycka det är jätteroligt att jobba.

På torsdag ska vi på återbesök på djursjukhuset. Antar att man kollar luftrören med fiberskop igen.

Immer

Var din häst märkbart "mindre pigg" eller bara lite? Jag har inte märkt något på min Jasmine att hennes allmäntillstånd skulle vara påverkat. Hon är lika pigg som vanligt och vill gärna trava iväg, även om inte matte vill det, trots att hon hostar.

Igår verkade hon bättre i näsborrarna. Kanske är det på väg att ge sig?

Immer skrev:
hon hade akut luftvägsinflammation och att luftrören var täckta av gult sekret.
Immer

Sade vet ngt om vad det innebar? Är det farligt eller?

Jag funderar på om jag ska ta ut vet igen eller inte. Hon verkar ju vara på bättringsvägen, men om det är farligt att vänta så måste jag ju ringa vet omgående.

Medicinen hon fått har varit luftrörsvidgande och hon har ju fått ut slem, som verkar avta (lite för tidigt att säga ännu). Även om hon inte fått pencillin, som din häst Immer, så kan hon ju fått bukt med en ev. inflammation själv genom sitt eget immunförsvar...

karrob skrev:
Sade vet ngt om vad det innebar? Är det farligt eller?

Ja, det kan vara farligt eftersom det finns en risk att det blir kronískt istället.

Min häst har varit ute alldeles för lite i vinter och vår - hon är inackorderad och jag har inte kunnat påverka detta med utevistelse, tyvärr.
Nu har jag sagt upp min stallplats och Besten får flytta till en annan gård där hon går ute större delen av dygnet.

Besten var f ö inte särskilt påverkad av hostan, hon var något mindre framåt än vanligt och ville gärna göra halt så fort jag berömde henne :D Men jag märkte att hon blev lättare andfådd vid ansträngning.

Immer

Tack så mycket för dina svar Immer. Jag hoppades att Jasmine var på bättringsvägen, men idag kom gult slem igen tyvärr så det blir vet imorrn. Idag hostade hon inte vid ansträngning utan bara när hon skrittades.

Min vet ordinerade att Jasmine skulle vara ute så mycket som möjligt samt motion (för att hon skulle hosta ur sig). Vad har din vet sagt om motionen?

Beror inflammationen på stallmiljön? Kan det komma fort tror du (jag flyttade min häst till ett nytt stall ca 1 mån innan besvären kom) Tilläggas bör att två andra hästar började hosta ca 1 vecka efter min häst, så jag blir lite fundersam över miljön. Jag frågade vet när han var ute sist om miljön i det nuvarande stallet, men han sade att det "inte nog var sämre än något annat stall".

Hoppas det går bra för din pålle på torsdag!

Nu har hon fått fabrol och ytterligare två omgångar av ventipulmin utskrivet, så förhoppningsvis ska hon bli bra.

Vet ville inte skriva ut pencillin, till skillnad från din vet Immer, utan jag ska ringa tillbaka på måndag. Om hon inte blivit bättre eller får feber sätter han in antibiotika. Vidare blir ju inte min Jasmine kollad i luftvägarna som din. Immer, du skriver att du varit på klinik med din pålle. Tycker du att jag borde göra detsamma? (kanske efter behandlingen så man ser att allt är borta från luftvägarna?)

Vet tyckte det var jättebra att Jasmine går ute dygnet runt nu (jag har täcke på henne på natten så hon inte blir kall), och att vi motionerar henne...

Jodå, vi har varit på återbesök idag och Besten har blivit betydligt bättre. Hon har fortfarande slem i luftrören, men det ser betydligt "lösare" ut nu.

Jag köpte med mej en åttaveckors kur av ett naturmedel som heter Ismovit. Inköpet gav ett rejält hål i kassan, men jag har hört så mycket positivt om medlet så jag vill gärna prova. Det lär vara så att 70% av alla hästar som genomgår en Ismovitkur blir bra - även de med kroniskl bronkit.

Jag tror inte att Bestens inflammation beror på stallmiljön, hon står i kallstall där det är öppet upp i taknocken och mycket bra luftväxling. Dock tror jag den kan bero på att hon varit ute alldeles för lite.....

Motion är bara bra, min veterinär ordinerade skrittpromenader under den tid penicillinkuren pågick.

Besten fyller för övrigt 13 år idag, och som födelsedagspresent fick hon ett löfte om att få flytta nästa vecka. :)

Immer

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och... 2
Svar
28
· Visningar
4 184
Senast: Luff
·
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 265
Senast: Flathill
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: sommarvind
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 848
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka