Bukefalos 28 år!

gurkmeja vs djävulsklorot

L

Lima1

Jag ger min häst, gammal pojke, djävulsklorot då hans bakben med leder svullnar på vintern. Svullnaden går ner när man rider och blodcirkulationen kommer igång. Djävulsklorot ger bättre blodcirkulation , säjs vara bra vid artrit och är dessutom bra för mat smältningen. Hans svullnad har minskat med hläp av djävulsklon, även om han kan vara lite stel om mornarna än. Det är dock lite dyrt.
Därför undrar jag om gurkmeja har ungefär samma effekt, eller om det enbart är bra för lederna genom att tex "fixa" ledvätskan? Tyckte mig läsa i någon annan tråd att det även kunde vara bra för matsmältningen, ialla fall för människor.
Har det någon effekt på blodcirkulationen?
Läste att man kan köpa det hos storgrossister, någon som kan ge ett exempel på vilken?
Tacksam för svar. :)
 
Jag har ingen "vetenskaplig" åsikt, men när jag har provat i praktiken så har jag helt klart fått bättrte resultat med djävulsklo än med gurkmeja när det gäller lite "knackiga" hästar..

Jag måste säg att jag tycker inte att det blir så dyrt, jag köper dodson & horrels djävulsklo, den är den billigaste jag har hittat. Har sett andra t.ex. hippoK9´s som är nästan dubbelt så dyr.

Om gurkmeja sägs det att det inte går lika bra med den man köper som krydda, att den har en annnan kvalitet och de verksamma ämnena inte är av samma kvalitet eftersom den "bara" är tänkt att använda som krydda, Hur mycket det ligger i det vet jag förståss inte...
 
Hej!
Intresserad! VAr köper du djävulsklorot? Har aldrig hört talas om detta , men har en äldre herre i stallet som kanske vill prova! //Fia
 
Det finns i sortimentet hos wendall herbs, dodson & horrel och HippoK9, kolla efter någon som säljer det nära dig. HippoK9 skickar även på postorder.

Det finns säkert fler som också säljer denna ört, men det var dessa tre jag kom på på rak arm. :)
 
Vi gav en av våra äldre hästar gurkmeja, tipset fick vi från vår veterinär och det var med tanke på ledvätskan. Men om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om det blev någon skillnad. :smirk:
 
Har fått lära mig att den gurkmeja som säljs i affärer och liknande har blivit hanterad på ett sådant sätt att den har förlorat de egenskaper som vi hästägare är ute efter.

Orsaken är att om gurkmejan kommer i kontakt med luft (vilket den som säljs i affärer har gjort) förlorar den de egenskaper som verkar positivt på ledvätska (dock inte smak och doften, vilket ju matkonsumenterna är ute efter).

Så om jag var du skulle jag ha fortsatt med djävulsklo för affärernas gurkmeja fyller ingen funktion.
 
Det finns lite delade åsikter om huruvida Gurkmeja har någon effekt på hästens leder överhuvudtaget (i alla fall om man köper vanlig "kryddgurkmeja" eftersom den ju inte är behandlad för att bevara de "aktiva ämnen" som är bra för leder osv.). Att ge någonting som kanske inte funkar alls är ju ganska bortkastat även om det råkar vara billigare i inköpspris än något som faktiskt fungerar :confused:

Är övertygad om att djävulsklo har mer effekt i alla fall, men är inte det dessutom smärtlindrande? Har haft funderingar på att ge min häst djävulsklorot eftersom han har problem med sina leder men jag vill absolut inte ge honom smärtlindrande. Detta på grund av att jag vill vara säker på att han visar att han har ont om det är nån inflammation eller så "på gång" så att man kan göra någonting åt det direkt.

Ett annat tips på vad du kan ge är glukosamin. Jag har gett min häst BioGlucomin från Eclipse Biofarmab det senaste halvåret och enligt veterinären har kvaliteten på hans ledvätska förbättrats sen innan jag började ge det.
 
Tack för era svar. Jag fortsätter i så fall med djävulsklorot. Det är ju som ni sa dumt att sluta med nåt som fungerar och ta något som kanske fungerar. Själv har jag dodson&horrels djävulsklorot, och ja inköps priset är lite högre, men det varar ganska länge ändå. ;)
 
Anledningen till att hästarna blir bättre med Djävulsklorot är att den är smärtstillande. Orsaken till smärtan kan alltså finnas kvar trots att hästen känns bättre.

Det är lite samma syndrom som när läkare skriver ut smärtstillande tabletter för onda ryggar istället för att ta reda på orsaken.

Vet man orsaken och den är obotlig är Djävulsklo en bra grej, annars är det bara ett sätt att dölja det verkliga problemet.

Vid ledbesvär så är nog Glucosamin att föredra före Gurkmeja. Jag äter själv Glucosamin och det hjälper faktiskt.

mvh Jessica
 
Djävulsklorot är även antiinflammatorisk så visst kan den ha effekt och hjälpa till att läka ut en inflammation. Som det sas i ett annat inlägg så är den även smärtstillande men inte så pass mycket att hästen riskerar att överanstränga sig. Men vill man öka cirkulation och hjälpa hästen bli av med överskottsvätska, gallor tex skall man använda andra örter i kombination med Djävulsklon.
Denna länk finns under butiken och där kan man köpa örter i lösvikt. www.hasthalsan.se
 
Jag har inte provat något utav det ni diskuterar men jag undrar hur mycket du betalar för respektive?
Jag handlar mina öreter av Maggans djurkontakt och hon säljer Djävulsklo 270kr/kg.Samt Gurkmeja:170:-/kg.
Det står så här om varje:
Djävulsklo:
Antiinflammatorisk, smärtstillande.,Lugnande och stimulerar matsmältningen. Ska dock inte ges till djur med magsår.Ej heller till dräktiga djur då den påstås stimulera livmodern.

Gurkmeja:
Gallproblem, cirkulationsproblem och för ledvätska. Ej till avelsdjur.
 
Jag använder gurkmeja till ett "Erlichia sto" för stelhet och "gammelstoet" för knäppande torra leder. När jag började ge hästen med Erlichia kunde jag inte direkt avgöra om det hade nån effekt så därför testade jag även på gammelstoet samtidigt. Det funkar! Köper i 600g för 35 Kr i en jugoslavisk affär, förpackad i mörka (nästan svarta) lufttäta plastpåsar. Har varit nyfiken på Djävulsklo och dess effekt men vill inte ge Erlichia hästen då det också sägs vara smärtlindrande med risk för överansträngning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 977
Senast: Leoni
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 631
Senast: Summerwind
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 269
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp