Bukefalos 30 år!

Jag får mest ont på Olivias vägnar av att Urban är så tydligt tveksam till om han tror på deras relation för framtiden... så som hon kompromissar och gör till synes gör allting för honom, ändå verkar det inte räcka?!
(Lite dubbelt iom jag också hoppas det blir slut mellan dom asap, men vore ju bäst om HON dumpade honom...)

Max verkar mest vara otroligt osäker inuti, och försöka dölja det genom att låtsas vara "störst, bäst och vackrast"... Det att han inte har någon relation med sina föräldrar passar också bra in på hans manosphere profil (jag var tvungen att kolla på Netflix dokumentären igår för att förstå lite mera av dessa killar). Någonstans har jag en liten förhoppning om att han kan ändra sig om han får umgås med människor som har lite sundare värderingar... men vi får se....

Tråkigt att det bara kom en episod i dag, det blir en lång väntan nu på nästa!

Jag vet ju inte varför Max inte har någon relation till sina biologiska föräldrar, där kanske finns någon djup tragik som förklaring så dissar inte honom för enbart den saken. Men att självmant adoptera bort sig i vuxen ålder till den grad att man i sin första presentation beskriver sig som "son till" sin mattelärare? Och "son till" någon typ av manlig ledare.

Uppenbarligen utan att ha växt upp hos dem, i alla fall inte "mamman" som han bara haft kontakt med något år i vuxen ålder. "Pappan" vet jag inte riktigt hur eller när han gett den rollen. Har man ändå hankat sig fram i livet till man är 30 år så kanske behovet att benämna någon som ens förälder skulle vara överspelat? Mycket underligt och lite obehagligt på något sätt. Men å andra sidan var ju Urban (bl a) någons "father" trots att "sonen" var betydligt äldre så det verkar vara ett litet tema med egna familjedefinitioner.

Jag kan faktiskt inte riktigt smälta att vi år 2026 fortfarande ger så otroligt mycket utrymme för den här typen av män, in the name of content. Det är för mig så sjukt orimligt att det ska daltas med och ges utrymme till den typen av kvinnohat.

Vi kan se hur fruktansvärt mycket de gör bort sig, visst. Men det är fortfarande ett sätt att normalisera förtryck. Det sitter fortfarande unga tjejer och killar därute som tycker att det är normalt att kräva full access till sina partners göranden och varanden.

Nu har jag äntligen orkat titta på de tre första avsnitten. Känner mig generellt så himla uppgiven över flera av deltagarna, hur de pratar om "manlighet" och relationer osv. Och som vanligt känner jag mig för cynisk och antiromantisk och himlar mest med ögonen åt alla som pratar om deras fantastiska connection och matchning efter att ha känt varandra i typ fem timmar :rolleyes:

Edin och tjejen som jag tappat namnet på verkar fina men något får mig ändå att tvivla. Annars gillar jag bara Sara och Gabriel, dom gör mig glad.

Jag tittar med min tjugoåriga dotter och känner mig tacksam över att hon reagerar som jag. I övrigt fattar jag väldigt lite av "traditionella könsroller"-paren. Inget i hela världen hade fått mig att vara hemmafru till nån av de där männen eller mamma till deras barn, nånsin i mitt liv.

Olivia verkar mest väldigt gärna vilja ha en underbar kärlekshistoria och jag tycker det är hemskt att de matchat henne med mansbäbisen Urban. Om man bestämt sig för att delta i GVFÖ har man ju investerat en del tid och energi redan från början - jag tror inte det är så himla lätt att säga "tack men nej tack" direkt. Det är också därför det är så himla fult att sitta i tv-soffa och bara "Men jag tvingar ingen! Jag säger bara hur jag vill ha det!"

Belinda fattar jag om möjligt ännu mindre av. Hon verkar superengagerad i sitt jobb. Borde vara världens största varningsflagga med någon som pratar om hur mycket han tillför, hur lite ödmjuk han är och om, brr, traditionella värderingar.

Yasmin verkar jättehärlig och jag börjar gilla Felix lite mer (när han inte sjunger). Gabriel och Sara är ju bara fina.

Jag instämmer med er andra om att jag tror mest på Yasmin & Felix och Sara & Gabriel :) Sasan och Helena blir jag tveksam till, hon verkade tycka att det var för stor åldersskillnad. Annars verkar Sasan supertrevlig. Julia och Edin får jag inte grepp om, men Edin känns ju som en riktig golden retriever!
Belinda och Max är lika blä som Olivia och Urkban.

Jag funderar lite. Har "traditionella värderingar" definierats närmare av de inblandade? (I Urbans fall tycker jag det framgår tydligt vad han menar.) Den jag funderar mest på är Belinda. Kan hon helt enkelt mena att hon vill ha en kärnfamilj? Jag minns inte exakt vad hon sa när hon pratade om att "bära någons barn". Menar hon bara att mannen ska ta sin del av ansvaret?

Obs, mycket generös tolkning, men hon är både ung och högutbildad och gav inte intryck av att vilja bli hemmafru, men vad vet jag.

Jag vet ju inte varför Max inte har någon relation till sina biologiska föräldrar, där kanske finns någon djup tragik som förklaring så dissar inte honom för enbart den saken. Men att självmant adoptera bort sig i vuxen ålder till den grad att man i sin första presentation beskriver sig som "son till" sin mattelärare? Och "son till" någon typ av manlig ledare.

Uppenbarligen utan att ha växt upp hos dem, i alla fall inte "mamman" som han bara haft kontakt med något år i vuxen ålder. "Pappan" vet jag inte riktigt hur eller när han gett den rollen. Har man ändå hankat sig fram i livet till man är 30 år så kanske behovet att benämna någon som ens förälder skulle vara överspelat? Mycket underligt och lite obehagligt på något sätt. Men å andra sidan var ju Urban (bl a) någons "father" trots att "sonen" var betydligt äldre så det verkar vara ett litet tema med egna familjedefinitioner.

Nu när jag tänker över detta så är det lite roligt med människor som säger sig värna om traditionella könsroller, kärnfamiljen, osv, men som ändå förespråkar att man ska få "välja sin egen familj"....? Det hänger inte riktigt ihop för mig....

@Capybara jag tror Belinda sa att hon ville bli försörjd av sin mann och vara hemma med barnen... men kan tänkas jag blandar henne med någon annan

Nu när jag tänker över detta så är det lite roligt med människor som säger sig värna om traditionella könsroller, kärnfamiljen, osv, men som ändå förespråkar att man ska få "välja sin egen familj"....? Det hänger inte riktigt ihop för mig....

@Capybara jag tror Belinda sa att hon ville bli försörjd av sin mann och vara hemma med barnen... men kan tänkas jag blandar henne med någon annan
Ok. Ja, det var nog väldigt hoppfullt funderat av mig. Vuxna samtyckande människor får göra som de vill, men jag har väldigt svårt att förstå femtiotalsvurmen hos unga högutbildade mänskor.

Känns bara så fel att en ung kvinna som är pilot, utbildar sig till flygchef och har motorcross som hobby skulle vara nöjd med att sitta hemma med barnen och städa huset? Det går inte ihop för mig på något sätt.

Känns bara så fel att en ung kvinna som är pilot, utbildar sig till flygchef och har motorcross som hobby skulle vara nöjd med att sitta hemma med barnen och städa huset? Det går inte ihop för mig på något sätt.
Yrket och hobbyn får inte mig att gissa att hon vill ha en man som provides and protects her, om vi säger så. Snarare tänker jag att hon är en sån som killkompisarna ringer när de behöver hjälp att meka.

Jag tittar med min tjugoåriga dotter och känner mig tacksam över att hon reagerar som jag. I övrigt fattar jag väldigt lite av "traditionella könsroller"-paren. Inget i hela världen hade fått mig att vara hemmafru till nån av de där männen eller mamma till deras barn, nånsin i mitt liv.

Olivia verkar mest väldigt gärna vilja ha en underbar kärlekshistoria och jag tycker det är hemskt att de matchat henne med mansbäbisen Urban. Om man bestämt sig för att delta i GVFÖ har man ju investerat en del tid och energi redan från början - jag tror inte det är så himla lätt att säga "tack men nej tack" direkt. Det är också därför det är så himla fult att sitta i tv-soffa och bara "Men jag tvingar ingen! Jag säger bara hur jag vill ha det!"

Belinda fattar jag om möjligt ännu mindre av. Hon verkar superengagerad i sitt jobb. Borde vara världens största varningsflagga med någon som pratar om hur mycket han tillför, hur lite ödmjuk han är och om, brr, traditionella värderingar.

Yasmin verkar jättehärlig och jag börjar gilla Felix lite mer (när han inte sjunger). Gabriel och Sara är ju bara fina.
Ja, jag kan inte riktigt släppa hur Urkban pratar om det där.

Dels i relationen i GVFÖ. Hur han efter 22 timmars äktenskap tar upp sin syn på otrohet och hennes killkompisar. Nu är det ju klippt, men vi ser inte att han frågar henne. Han öppnar inte ett samtal, han söker inte en dialog, inget tyder på att den här typen av frågor är något man kan undersöka tillsammans i samtal över tid. Han deklarerar sin ståndpunkt, varken mer eller mindre.

Dels i intervjuerna. Han betonar att det handlar om hans principer, som han inte tycker att alla direkt borde följa, och att kvinnan ju kan lämna om hon har annan uppfattning. Men han resonerar inte i en ömsesidig dialog. Inte för en sekund. Dessutom är det tydligt att han tycker att det är motparten som har problem om hon inte gillar hans principer. Och han tycker sig ha rätt att ställa gränsöverskridande frågor om varför hans principer skaver för andra. Jag tror att han tycker att han visar var han står, och det gör han ju, MEN han är som en ointaglig borg. Han bjuder inte på minsta uns av relaterande i de sammanhangen. Och det blir i praktiken ett skuldbeläggande av den andra. Vilket han är helt blind för.

Glömde: han sa också något om att hans argument för att hon inte ska ha killkompisar var något i stil med att hennes "feminina energi" skulle riktas mot deras förhållande (eller honom eller mot hemmet, jag fattade inte riktigt, är okunnig om feminin energi). Min poäng är att där visar han ju att han "äger" henne. Hennes feminina energi är hans, tycker han, hela den energin.

I såna fall borde hon ju spek-at att hon vill ha en RIK man, snarare än en "traditionell".... Lär ju behöva ganska hög inkomst för att täcka upp för hennes flygchef-jobb....
Vad kul det vore om det verkligen var traditionella roller. Kvinnan ska ta hand om bådas åldrande föräldrar, sköta barnen och huset (ständigt gravid såklart), mjölka och ta hand om mjölken, kanske stå i familjens lanthandel, baka, hjälpa till med skördearbetet osv osv. Mannen är i skogen och jobbar med en kolmila eller med skogsarbete veckor i sträck.

Eller var det inte så ni tänkte er det hela, Belinda, Max, Urban och Olivia?

Liknande trådar

• GVFÖ Australien

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka