Hade det handlat om höger och vänster hade jag inte brytt mig överhuvudtaget, det är när man plockar in skadliga idéer om manligt och kvinnligt samt det kontrollerande som ofta kommer tillsammans med det, alltså sexism kort och gott, som det blir riktigt dumt. Varför placera kvinnor i den här fällan? För mig är det här ungefär som om man medvetet skulle ta in rasister eller homofober i samma typ av program som underhållning, för javisst dessa personer finns absolut också ute i samhället och man kan givetvis stöta på dem i alla möjliga sammanhang så det vore väl realistiskt, men man behöver inte försöka göra lättsam underhållning av det. Det finns många olika seriösa sätt att problematisera förtryck, det här är inte ett av dem.
Det finns också väldigt många par därute som har dysfunktionella förhållanden, det betyder inte att SVT behöver göra dysfunktionella matchningar för skojs skull. Valet hos deltagarna är relativt ointressant för mig, om jag exempelvis skulle söka till GVFÖ och beskriva ett djupt dysfunktionellt förhållande som mitt absoluta drömförhållande så behöver inte SVT ge mig det bara för att de kanske hittar någon som råkar passa in på det och för att det kan höja tittarsiffrorna och bli diskussion. GVFÖ är trots allt i grund och botten inte ett program som handlar om att problematisera folks förhållanden, det är inte Uppdrag granskning eller någon djupgående dokumentär, det här programmet handlar uttryckligen om att hitta kärleken. Och då är det en mycket relevant fråga att ställa om exempelvis en manosfärs-man med kontrollerande beteende är redo eller lämplig att ingå i ett förhållande alls. Är han inte det, vilket är min åsikt, då är ett dejtingprogram också fel sammanhang att placera honom i. Konceptet med att bli matchad av "experter" faller ju också om man sedan tar med lite vad som helst som katten släpat in, det ger i sådana fall snarare deltagarna en slags falsk trygghet.
Många människor lever åratal i dysfunktionella relationer, för att de vill det, trots att de och eller deras partner objektivt sett mår skit av det, men det är inget som behöver normaliseras ytterligare på tv. Att tro att det bara skulle vara de här männens eventuella följare som skulle kunna påverkas och få vatten på sin kvarn av sexistiska strömningar tror jag är väldigt optimistiskt tyvärr. Men det är förstås en fin tanke att det skulle kunna bli en ögonöppnare.