Gymnasievalet

Bukefalos 30 år!

gullviva

Trådstartare
Sitter här med ett barn som med nöd och näppe fått ihop betyg i så många ämnen som möjligt för att komma in på ett yrkesprogram.

Nu kom beskedet att hon endast är reserv på alla dina val, har för låg merit...
Pga psykisk ohälsa är skolan viktigare än programmet, hennes två högsta val är på den enda skolan hon vill gå på. Där är hon reserv 9 resp 6 på två program inriktningar.
Vi får bara vänta på reserv antagningarna senare i juli/augusti men såklart är det nervöst.

Har 4 andra val under där hon också är reserv.
Vad händer om hon får plats på ngn av dessa?
Vill ju heller ej ta bort oss från reservlistorna ifall hon sedan står helt utan gymnasieplats... Samtidigt som hon ej tror sig kunna klara av att gå i ngn av dessa skolor.

Gjorde även en sk sen ansökan efter beskedet så längst ner på listan finns ännu ett program på det önskade gymnasiet.. men måste hon gå på ett av de högre valen om hon blir antagen? Tar ju hellre då platsen hon har sist på listan är tex val 3 eller 4...

Rörigt.. mailat gymnasieantagningen men de har långa köer och hennes Syv på gamla skolan har semester..

Vill väl mest få lite lugn i själen... Hur stora kan chanserna vara att hamna på den önskade skolan...

Vet inte vad det är för skola hon sökt till eller riktigt hur det brukar vara. Men vet att jag sett mycket reklam från olika skolor under höstterminen att de har platser kvar och kan ta in nya. I ett sådant fall borde de också kunna ta in din dotter, även om hon inte är behörig, sålänge det är ett yrkesprogram iaf. Vet att vi hade flera i klassen som inte var behöriga (naturbruk, häst).

Lycka till, det löser sig :heart

Det är utan tvekan hos en Syv du får bäst svar, men jag kan skicka lite hopp i alla fall.

Jag är lärare på ett yrkesprogram och vi tog in från reservlistan hela vägen ner till plats 14 förra året. Någon månad in på utbildningen brukar någon ytterligare komma på att man inte hamnat rätt, hoppa av och ge plats åt någon ny. Så det ska absolut inte kännas kört!

Även om jag verkligen förstår att det är jobbigt att gå och vänta och vara beroende av någon annans beslut att tacka nej till platsen..

Tack för era svar! Ja även hört att man kan få plats efter terminsstart men det tror jag skulle bli alldeles för jobbigt för henne :( osäker på att hon ens orkar med att gå gymnasiet öht med sin bakgrund... Känns som denna skolan, den enda hon accepterat efter alla öppet hus, är den enda som iaf ger oss lite hopp ..

Vi har ju elever med ofullständiga betyg som tas in efter intervju precis innan skolstart. Brukar funka finemang. Naturbruksskola. Våra lärare är otroliga.

Men det är väl så att om man tackar ja till sitt tredje val så stryks man från val 4-. Men står kvar som reserv på val 1-2. Eller har jag missuppfattat det?

Om du inte kom in på dina högre rankade val står du kvar på reservlistan till dem även om du tackar ja till det du fått plats på, helt riktigt👍

Det är därför det brukar bli en dominoeffekt sen när några tackat nej någonstans och andra blir erbjudna en plats på ett val de stått som reserv på, någon annan kan då bli erbjuden den platsen man släpper osv osv…

Det brukar kunna röra på sig ganska rejält de första veckorna. Många byter ju inte bara för att de önskade något annat, de kanske inser att de haft fel bild av utbildningen, trivs inte med klassen, orkar inte med pendlingen :)

Men det är väl så att om man tackar ja till sitt tredje val så stryks man från val 4-. Men står kvar som reserv på val 1-2. Eller har jag missuppfattat det?
Ja så är det...

Just nu vill hon komma in på val 1 och 2
Men lagt in sen ansökan på två program till hon vill gå, men före dessa ligger val 3-4 som inte är lika intressanta...
Men vågar ju ej radera ngt heller... Dock tror jag hon kommer ha svårt att börja på skola 3-4...

Om du inte kom in på dina högre rankade val står du kvar på reservlistan till dem även om du tackar ja till det du fått plats på, helt riktigt👍

Det är därför det brukar bli en dominoeffekt sen när några tackat nej någonstans och andra blir erbjudna en plats på ett val de stått som reserv på, någon annan kan då bli erbjuden den platsen man släpper osv osv…

Det brukar kunna röra på sig ganska rejält de första veckorna. Många byter ju inte bara för att de önskade något annat, de kanske inser att de haft fel bild av utbildningen, trivs inte med klassen, orkar inte med pendlingen :)
Ja kan hända mkt efter skolstart men vågar ej ens tänka på ångesten om hon måste börja i en icke önskvärd skola o vänta på ev byte... Och sen komma in sent i en ny klass...

Finns möjlighet till friplats med tanke på svårigheter?

Vet att en del kommuner har det.
Ej hört talas om.. finns autism anpassade skolor men de är få och hon har ej fått ngn diagnos på papper...
Gjort utredning for besked på torsdag.
Men förra delen av utredningen gav ingen diagnos men väldigt nära därav fortsatt utredning .

Googlade mig till ngt som heter fri kvot... Som vi kunde ansökt!!
Ingen har meddelat oss om detta på skolan, kanske ngt vi borde hittat själva??
Där får man vid sidan av vanliga ansökan tex pga medicinska eller sociala skäl till sämre betyg...
Dotter har ej gåttt i full klass på flera år pga social ångest....

Er hemkommun är skyldig att erbjuda en plats, så jag tänker att hopp finns. Eller har ni sökt utanför hemkommunen? Oavsett löser det sig, på något vis.

Där får man vid sidan av vanliga ansökan tex pga medicinska eller sociala skäl till sämre betyg...
Det är inte säkert skolan/programmet avsatt platser till fri kvot. Vi har haft på vårt program för flera år sedan men inte längre.

Skulle det vara ett alternativ att gå på IM-programmet om skolan verkligen är viktigare än programmet? Hon kanske behöver ett ”sabbatsår” med mindre krav och möjlighet till anpassat schema etc.

Kolla om det är möjligt trots sen ansökan åtminstone här har det inte gått till slutval utan det pågår.

Kommunen önskar ju ha barn i gymnasiet om möjlugt

Jag håller med ovanstående. Ring antagningsenheten i kommunen och berätta om ert dilemma. Fråga hur er kommun gör med antagning på fri kvot och om den möjligheten är tillgänglig på något/några program.

Skulle det vara ett alternativ att gå på IM-programmet om skolan verkligen är viktigare än programmet? Hon kanske behöver ett ”sabbatsår” med mindre krav och möjlighet till anpassat schema etc.
Hon vill i den mån det går gå i vanlig klass hon är trött på att känna sig annorlunda... Sen vet vi ej om hon ens fixar vanlig klass men hon vill verkligen försöka...
Vi har sökt introduktions program på skolan hon vill till men för går man i vanlig klass paralellt

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka