Gynundersökning

Saeta

Trådstartare
Det här med gynundersökningar och allt skrämmer mig verkligen :S jag har aldrig varit på någon undersökning/kontroll så jag är lite extra nojig nu. Det är så att jag fått det där brevet om att ta cellprov. Vad jag vet (och hört) så behöver man inte ta provet om man inte haft sex? Men hur är det om man endast haft sex med en och samma person, som bara har haft sex med mig? Vi båda var alltså oskulder innan vi träffade varandra.
Har det någon betydelse eller behöver jag knata iväg och få undersökningen gjord?

Kan tillägga att jag tycker det verkar enormt enormt obehagligt och läskigt och vet inte riktigt hur jag skulle klara av det... Jag har ju Sobril hemma jag skulle kunna ta om det behövs, men ja... Nej usch!
 
Sv: Gynundersökning

Jag tycker absolut du ska gå, det går väldigt fort när du väl är där.

Jag har full förståelse för att det känna jobbigt men det är bättre att gå och få reda på att allt är ok:)
 
Sv: Gynundersökning

Det är sant:) jag vill ju såklart veta att allt ser bra ut. Men det känns så fruktansvärt obehagligt och läskigt. Är livrädd :S ska väl försöka boka in en tid någon gång nästa år. Men slipper jag så vore det ju skönt ;)
 
Sv: Gynundersökning

Vet inte hur nödvändigt det är för dig, men om inte annat så är det ju bra att "träna". De flesta behöver ju genomgå en gynundersökning förr eller senare, och cellprov är ett bra sätt att börja om man tycker det är jobbigt.
 
Sv: Gynundersökning

Aha :) så cellprov är egentligen en rätt harmlös undersökning?
 
Sv: Gynundersökning

Precis, när jag gjorde mitt första cellprov så hann jag knappt sätta upp benen innan barnmorskan sa att det var klart:)
 
Sv: Gynundersökning

Cellprov tar typ 5 min Max. Man är inbokad på 10 min och de går fort och smidigt. Kan göra lite ont men de beror på hur känslig man är.
 
Sv: Gynundersökning

Säg till barnmorskan att det är första gången, de brukar vara väldigt förstående (nästan för förstående ibland haha).
 
Sv: Gynundersökning

Nepp, det tog ingen tid alls, och alla vi som gjorde det den dagen var inbokade på samma sätt som du beskriver. De körde verkligen på "löpandeband-principen" och det fanns inte ens tid att bli nervös förrän det var över :).
 
Sv: Gynundersökning

Jag går till en privat duktig gynekolog som är världens mysigaste, men det som jag har märkt är att träning ger resultat:D
Det blir lättare när du gått dit några gånger så för din egen skull är det bäst att bara bita ihop första gången och ta en sobril vid behov.
Dessa personerna har detta som yrke, ring gärna innan och berätta om din rädsla så kan du förhoppningsvis få en med extra kunskaper kring det.
 
Sv: Gynundersökning

Vad är det värsta som kan hända? Alltså på allvar, fråga dig själv, vad är det värsta som kan hända under cellprovstagning?

Det värsta som kan hända av att du inte går dit och särar på benen en snabbis är att du har cellförändringar som får löpa fritt och utvecklas till cancer som sedan tar ihjäl dig.

Så... Vad är det värsta som kan hända om du går dit? Kan det bräcka att dö i cancer?

Jag säger inte detta för att skrämma dig, absolut inte. Utan för att ge dig lite perspektiv på saken. Underlivet är bara en kroppsdel precis som alla andra kroppsdelar, och det är precis så gynekologen också ser på ett underliv. Han/hon bryr sig inte om hur du ser ut därnere, hur du luktar, om du råkar fisa av nervositet eller vad som helst. Det är bara ett underliv. Precis som ett öra bara är ett öra och en fot bara är en fot.

Själva proceduren är att du sätter dig i väntrummet, en gynekolog ropar upp dig, tar dig hand och hälsar och så går ni in till ett undersökningsrum. Du ger kallelsen och får frågan om du är rädd/orolig/har frågor/m.m som gäller undersökningen eller provet. Sen får du gå bakom ett skynke och ta av kläderna på underdelen, sätta dig i en gynstol, gynekologen gör undersökningen och tar prover (tid maximalt 1,5 min). Sen får du kliva av stolen, ta på dig kläderna och så går du därifrån. Sex veckor senare får du provsvaret.

Det är att lämna ett cellprov.
 
Sv: Gynundersökning

Tycker inte att du ska ta sobril för ett cellprov, det blir nog bara jobbigare för dig
Men tala om för dem att det är första gången och att du är orolig.
De har full förståelse för det, jag lovar!
De flesta som kommer dit första (och andra...tredje) gången tycker att det är jobbigt.
Men det är faktiskt inte värre än att man klarar av det. Jag tror att du har gått igenom svårare saker än så (tandläkare t.ex.) och det verkar ju ha gått bra :)
Ett tips är att ha kjol på sig, det känns inte lika "utlämnande" på något sätt. ..
Och sedan så går det ju ändå fort som de andra säger - så då kan du försöka tänka att "om 15 min är det avklarat! :)"
Jag tycker det är oerhört effektivt att tänka "förbi" situationer som jag vet kan vara jobbiga - allt från provtagningar, till karusellåkning (jag är en riktig fegis!), piercingar, tatueringar, möten av olika slag.
För då talar man ju också om för hjärnan att det faktiskt fortsätter "som vanligt" efter de bökiga situationerna.
Jag tror att det kommer gå jättebra! :bump:
 
Sv: Gynundersökning

Förlåt mig Saeta, men du är VÄLDIGT orolig för mycket saker. Har du sökt hjälp för den biten? Annars tror jag det vore en bra idé, för din egen skull. Det måste vara jättejobbigt att vara så orolig.

Vanlig gynundersökning och/eller cellprov tar ett par minuter. Själva provtagningen går till så att de stoppar in nått som ser ut som en mascara-borste och drar ett varv på livmoder-tappen och på mig kändes det exakt så, en mascara-borste i muffen.

Jag tycker det är bra att få en koll och dödligheten i cancer i den regionen minskar med 80 procent, enligt en undersökning som kom under året eller förra året.
 
Sv: Gynundersökning

Jag håller med de andra som svarat. Ett cellprov går snabbt att ta och känns nog mer "lite udda" än det gör ont. Och den som gör undersökningen på en är proffs på det hen gör, och har oftast väldigt bra förståelse för att man är orolig.

Jag var jättenervös och sa tvärnej till att någonsin låta en gynekolog komma nära mig, men sen var jag tvungen att genomgå tre (!) riktigt jobbiga undersökningar inom loppet av ett par månader, och efter det kändes cellprovet nästan som ett vanligt läkarbesök bara :p
 
Sv: Gynundersökning

De flesta barnmorskor har förståelse för att man tycker att det är obehagligt första gången man gör en gynundersökning.Jag tycker att du ska gå dit.Alltid bra att göra det & att träna sig lite på det.Tänk på att slappna av när du är där så ska det inte göra ont.
 
Sv: Gynundersökning

Det spelar ingen roll om man aldrig haft sex eller enbart har haft det med en partner. Cellförändringar kan uppstå spontant också, inte enbart genom viruset.
 
Sv: Gynundersökning

Jag är också väldigt rädd för gynundersökningar. För mig gjorde dock cellprovstagningen svinigt ont :crazy: men alla andra jag pratat med har inte känt något så jag är väl udda helt enkelt :p (barnmorskan sa att det var för att min livmodertapp låg gömd eller nåt sånt).
 
Sv: Gynundersökning

Men åå, jag avskyr den där frågan "vad är det värsta som kan hända". Det spelar egentligen ingen roll om det är underlivet som ska kontrolleras, eller om dom skulle öppna upp en tå eller köra in något genom naveln. Det är liksom själva grejen. Det är något nytt och främmande (för mig) och det är där jag tycker det är obehagligt.

Därför undrade jag om det gäller samma om man bara haft sex med en person som också var oskuld innan debuten.. :) Såklart jag ska göra undersökningen. Men jag undrade bara rent generellt om man kan slippa om man bara haft sex med en person som bara haft sex med mig. Eftersom man inte behöver göra undersökningen om man är oskuld (?).

Tack för ditt svar hur som helst :) det låter iallafall inte så farligt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 655
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 266
Senast: jemeni
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 297
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp