Bukefalos 28 år!

Ha häst på två ställen

Habina

Trådstartare
Jag har lite tankar på att eventuellt stalla upp en av mina hästar på en större anläggning med ridhus i vinter. Kanske mest för att han skulle må bra av att hållas igång mer än jag kan med urusla träningsmöjligheter 2-3 månader/år.

Så därför är jag nyfiken på era erfarenheter, hur har det gått för er som gjort så? Har det fungerat bra eller dåligt? Varför tror du det blivit så? Skulle du gjort på nåt annat sätt om du skulle prova igen?

Jag tänker att stallet bör vara på väg från jobbet, så det blir smidigt att bara "svänga förbi" även de dagar jag inte tänkt rida. Likaså att det är ett lättarbetat stall, samt att jag sänker ambitionsnivån på vad som ska göras med de hästar som jag har kvar hemma.
 
Tänk på att du helst ska ha dubbel uppsättning av din egen utrustning. Hjälm, ridbyxor, skor osv så att du inte riskerar att sprida smittor. Jag är stenhård med det när det gäller mig själv. Jag red ett tag samtidigt på två stall. En ridskola (som även hade privathästar som åkte på träningar och tävlingar) och ett litet privatstall. Jag ville att mitt samvete skulle vara helt rent om något stall fick en smitta. Att jag absolut inte skulle vara den som spritt smittan vidare.
 
Tänk på att du helst ska ha dubbel uppsättning av din egen utrustning. Hjälm, ridbyxor, skor osv så att du inte riskerar att sprida smittor. Jag är stenhård med det när det gäller mig själv. Jag red ett tag samtidigt på två stall. En ridskola (som även hade privathästar som åkte på träningar och tävlingar) och ett litet privatstall. Jag ville att mitt samvete skulle vara helt rent om något stall fick en smitta. Att jag absolut inte skulle vara den som spritt smittan vidare.

Tack för tipset!

Det känns rätt självklart för mig. :) Inte bara ur smittosynpunkt, utan även för att det känns bökigt att ta med sig ridkläder i bilen som förstås blir kalla, känner jag mig själv rätt så lär jag dessutom glömma grejerna ibland.

Men däremot slog det mig nu att valacken delar sadlar med stoet, så det blir en komplikation jag inte tänkt på.
 
Jag har gjort det någon månad i samband med köp av ny häst. Och dessutom på våren, allt är lättare då. Skulle inte göra det i nuläget, men allt går! Dock tidskrävande, och hade du inte svårt att få det att gå ihop?
 
Jag har gjort det någon månad i samband med köp av ny häst. Och dessutom på våren, allt är lättare då. Skulle inte göra det i nuläget, men allt går! Dock tidskrävande, och hade du inte svårt att få det att gå ihop?

På vilket vis är det lättare på våren än nu?

Jag har inte längre problem med att få ihop tiden, men tänker att den tid jag i såna fall lägger på valacken, tas från den tid jag skulle lagt på ridning av stoet. :)
 
På vilket vis är det lättare på våren än nu?

Jag har inte längre problem med att få ihop tiden, men tänker att den tid jag i såna fall lägger på valacken, tas från den tid jag skulle lagt på ridning av stoet. :)
Varmt, ljust och trevligare :p jag är ingen vintermänniska. :rofl:

Man ska ju ta sig dit, stallsysslorna tar längre tid när man fördelar på två ställen osv. Jag skulle räkna med minst en timme extra per dag i tidsåtgång.
 
Varmt, ljust och trevligare :p jag är ingen vintermänniska. :rofl:

Man ska ju ta sig dit, stallsysslorna tar längre tid när man fördelar på två ställen osv. Jag skulle räkna med minst en timme extra per dag i tidsåtgång.

Det är ju vad jag slipper om jag stallar upp; slåss med vintern. Med ridhus så kan jag hålla mig varm där.

Tänkte i såna fall välja ett ställe mer fullskötsel, så jag slipper dubbla stallsysslor.
 
Det är ju vad jag slipper om jag stallar upp; slåss med vintern. Med ridhus så kan jag hålla mig varm där.

Tänkte i såna fall välja ett ställe mer fullskötsel, så jag slipper dubbla stallsysslor.
Ja, då är det ju bara att rida :D slipper du åka dit dom dagar du inte rider så blir det ju ännu bättre! Hade jag ekonomin för ett sånt upplägg skulle jag gärna prova!
 
Ja, då är det ju bara att rida :D slipper du åka dit dom dagar du inte rider så blir det ju ännu bättre! Hade jag ekonomin för ett sånt upplägg skulle jag gärna prova!

Ja, det är ju det som är drömmen. Men som sagt, först måste jag ta mig en funderare, både ekonomiskt och logistiskt kanske det inte funkar i verkligheten. Men bra att kunna bolla här! :)
 
Ja, det är ju det som är drömmen. Men som sagt, först måste jag ta mig en funderare, både ekonomiskt och logistiskt kanske det inte funkar i verkligheten. Men bra att kunna bolla här! :)
När jag hade mina med två mil (och till och med fyra en period) mellan så tyckte jag det gick bra! Men hade inte fungerat någon längre period, då hade man blivit less. ;)
 
När jag hade mina med två mil (och till och med fyra en period) mellan så tyckte jag det gick bra! Men hade inte fungerat någon längre period, då hade man blivit less. ;)

Jag tänkte typ november-mars, när det är halvkasst väder och/eller värdelöst underlag. Men det kan hända att det verkar smidigare i teorin än i verkligheten. Jag tänker som sagt att det inte kan bli värre än det är nu, när jag är frustrerad över att inte ens kunna skritta. ;)
 
Vad gör du med de hästar som är kvar hemma? Rids de också? Tänker att om du stallar upp ridhästen i ett stall med fullskötsel som ändå ligger på vägen till och från jobbet, och de hästarna som är kvar hemma enbart ska mockas och skötas om, så blir det ju ingen enorm skillnad just i tidsåtgång och jobb.

Jag har provat under en kortare period, när en häst gick kvar hemma på bete och den andra stod i stall p.g.a. sjukdom. Det var ingen hit. Värt det eftersom jag hade ridhästen kvar hemma, och det var på högstadiet så jag slutade tidigt om eftermiddagarna, samt att stallägaren gav den sjuka hästen mat på morgonen när deras hästar gick ut samt lunchfodrade den. Men som vuxen är det faktiskt inget jag skulle göra om.
 
Vad gör du med de hästar som är kvar hemma? Rids de också? Tänker att om du stallar upp ridhästen i ett stall med fullskötsel som ändå ligger på vägen till och från jobbet, och de hästarna som är kvar hemma enbart ska mockas och skötas om, så blir det ju ingen enorm skillnad just i tidsåtgång och jobb.

Jag har provat under en kortare period, när en häst gick kvar hemma på bete och den andra stod i stall p.g.a. sjukdom. Det var ingen hit. Värt det eftersom jag hade ridhästen kvar hemma, och det var på högstadiet så jag slutade tidigt om eftermiddagarna, samt att stallägaren gav den sjuka hästen mat på morgonen när deras hästar gick ut samt lunchfodrade den. Men som vuxen är det faktiskt inget jag skulle göra om.

De hästar som är kvar hemma kommer i såna fall vara lediga eller gå på halvfart, det är lite oklart hur mkt träning ungponnyn behöver, men det vuxna stoet mår bäst av ridning 2-3 dagar/vecka, så där skulle jag tex kunna låta valacken vara ledig på onsdagar och rida stoet då.
 
Jag har haft hästar i olika stall, framförallt när jag pluggade, och tyckte att det var jobbigt men det gick ju det med. Extra jobbigt när ett av stallen fick smitta, då var stallen bara 100 meter från varann men ett väldigt stök med byte av kläder. Annars har det varit längre mellan stallen, och sommartid har jag en del hästar 3 km bort på bete. Och det fungerar ju...
 
Jag funderade på det en period. Men kom fram till att det inte skulle vara värt det i slutändan.
Jag har flera omkring mig som testat det upplägget och gemensamt säger alla samma sak, det är slitigt, ännu ett ställe att åka till, ha koll på (även vid fullservice) och sen dubbel uppsättning av utrustning, ridstövlar, sadlar, borstar osv. Det blev bara slitigt och krångligt.
 
Jag har min unghingst uppstallat på ett litet stall ca 15 minuters körning hemifrån, pga att jag inte vill (läs kan) ha honom ihop med stona på lösdriften hemma... :p

För mig går det åt mer tid, och det är bökigt ibland med utrustning, t.ex. första hjälpen saker måste man ha i båda stallen. Använder samma sadel på hingsten som på ett av stona, det går iofs ok men betyder att jag måste planera i förväg vem jag ska rida så att sadeln blir med til rätt stall.

Dock - ett plus är att det är mycket mysigare att "hänga" i stallet där jag har unghingsten, och jag skulle troligen inte orka träna honom lika mycket om han stod hemma. Ibland tar jag med ett eller båda stona bort och rider på ridbanan där pga den är bättre än hemma.

Jag tycker du kan försöka en mnd eller två och se hur det funkar för dig. :)
 
Har en god vän som gör så med sina två hästar. Tävlingshästen står uppstallad med fullservice och ridhus. Det äldre stoet som bara rids i skogen står på en liten gård med lösdrift. Verkar funka bra för henne.
 
Jag tänkte typ november-mars, när det är halvkasst väder och/eller värdelöst underlag. Men det kan hända att det verkar smidigare i teorin än i verkligheten. Jag tänker som sagt att det inte kan bli värre än det är nu, när jag är frustrerad över att inte ens kunna skritta. ;)
Jag tänker: kan du ens hitta en stallplats som är ledig under de tiderna? Alltså ett bra stall, som ligger på rätt ställe, har fullskötsel, bra träningsmöjligheter, bra för hästen och inom din budget.
Jag tänker att många "bra" stall har väntetid på att få plats, då kanske det inte är så lätt att tajma in just för bara några månader?
Sen, beroende på häst, skulle jag fundera på om det kändes för hattigt för hästen att flytta hit och dit bara för några månader.

Men så är jag den som tyckte att det var drygt att inte ha hästarna i samma hage, även om de stod på samma anläggning ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 304
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp