Ha hunden med på ridtur i koppel?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 862

Bukefalos 30 år!

Hunden är tränad från dag 1 att alltid gå på vänster sida. och igår när vi var ute i en timme, vi både skrittar och travar så kom det vid flera tillfällen flockar med hjortar som stod på höger sida och detta är en jakthund men han korsade aldrig vägen och gick över på höger sida, han tittade och blev ivrig men höll sig på vänster sida. Han har respekt för hästen han går inte nära hennes ben eller huvud/bak. Om han kommer för nära styr jag hästens huvud lite emot honom och då flyttar han sig direkt. Vi red med ett långt grimskaft igår och han gick fot och min häst är konstigt nog mycket coolare när han är med, då hon annars kan va lite tittig om man rider själv men nu tar ju hunden "faran" för han är med. Såklart när han är mer injagad så kommer jag inte ha med han på ridturen för då är nog jakt i näsan viktigare än att lyssna på mig men nu när han är unghund så tycker jag de är ett bra sätt att motionera han på, han var helt slut igår när vi kom hem ifrån stallet. Viktigt för mig också är att han bara får trava, han får inte galoppera då de sliter mer på en unghund.
Om du befäster uppförandet under ridningen så kommer du säkert kunna fortsätta även när hunden är injagad. Mina jakthundar går lösa med mig på våra jaktmarker året runt utan att jaga, de måste ju lära sig att skilja på när det är tillåtet och inte.

Att det skulle vara mer slitsamt för hunden att galoppera än trava tror jag är en sanning med modifikation. Det som är slitsamt är monoton träning, det är därför man avråder från för mycket cykling i ung ålder. En unghund behöver varierad träning och du verkar ha hittat ett sätt som passar er.

Om du befäster uppförandet under ridningen så kommer du säkert kunna fortsätta även när hunden är injagad. Mina jakthundar går lösa med mig på våra jaktmarker året runt utan att jaga, de måste ju lära sig att skilja på när det är tillåtet och inte.

Att det skulle vara mer slitsamt för hunden att galoppera än trava tror jag är en sanning med modifikation. Det som är slitsamt är monoton träning, det är därför man avråder från för mycket cykling i ung ålder. En unghund behöver varierad träning och du verkar ha hittat ett sätt som passar er.
Vi håller på att träna upp hans kondis gradvis, han är 9 månader nu och vi varvar med skogspromenader, och nu även ridning men började med 4 km, igår tog vi 5,5 km. Han har varit med på en jakt mer för att få skogsvana. Gråhundar börjar jaga tidigt men vi vill bygga upp han långsamt så han inte slits ut i onödan. Min sambo ska börja cykla med honom men de blir efter 1 års ålder.

Vi håller på att träna upp hans kondis gradvis, han är 9 månader nu och vi varvar med skogspromenader, och nu även ridning men började med 4 km, igår tog vi 5,5 km. Han har varit med på en jakt mer för att få skogsvana. Gråhundar börjar jaga tidigt men vi vill bygga upp han långsamt så han inte slits ut i onödan. Min sambo ska börja cykla med honom men de blir efter 1 års ålder.
Då låter det som han får varierad träning :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka