Ha hunden med på ridtur i koppel?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 862

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 149531

Behöver rasta jakthunden och kan inte ha han lös i skogen, för då springer han på egna äventyr. Har en i stallet som rider med sin hund i flexikoppel. Han har respekt för min häst och tittar hon på honom så går han till sidan, han håller sig borta från hennes ben osv när man går med henne. Brukar promenera med båda med hästen på höger sida och han på vänster. Han går alltid på vänster sida när vi promenerar också. Tänkte prova idag en skritt tur med kopplel på honom men tror de är säkrare med Flexi än ett vanligt koppel? Hur rider ni med era hundar ni måste ha kopplade? Hästen är snäll och hundvan.

Med reservation för att det nog är livsfarligt, så har jag ridit med hunden i flexikoppel. Litade 100% på hästen jag red och det var också enda anledningen till att jag vågade prova. Funkade fint men nu har jag för gröna hästar för att chansa med det.
Jag ville ha flexi för att ha hunden framför oss, snett på sidan. Hunden är van att cykla så går att skicka/byta sida smidigt och håller sig mot kanten oavsett höger/vänster eftersom jag cyklar på höger sida.
Skritt och trav funkade toppen. Galopp var överkurs 🤣

Behöver rasta jakthunden och kan inte ha han lös i skogen, för då springer han på egna äventyr. Har en i stallet som rider med sin hund i flexikoppel. Han har respekt för min häst och tittar hon på honom så går han till sidan, han håller sig borta från hennes ben osv när man går med henne. Brukar promenera med båda med hästen på höger sida och han på vänster. Han går alltid på vänster sida när vi promenerar också. Tänkte prova idag en skritt tur med kopplel på honom men tror de är säkrare med Flexi än ett vanligt koppel? Hur rider ni med era hundar ni måste ha kopplade? Hästen är snäll och hundvan.
Har en kompis som red med sin hund i flexi och det verkade funka bra. Flexi är ju säkrare eftersom det inte kan trassla eller fastna som en långlina.
Själv hade hade jag nog hellre cyklat men hunden. Tycker det hade blivit mycket med både koppel och tyglar och i ärlighetens namn är det väl inte så mycket motion att skritta med hunden?

Har en kompis som red med sin hund i flexi och det verkade funka bra. Flexi är ju säkrare eftersom det inte kan trassla eller fastna som en långlina.
Själv hade hade jag nog hellre cyklat men hunden. Tycker det hade blivit mycket med både koppel och tyglar och i ärlighetens namn är det väl inte så mycket motion att skritta med hunden?
Jo det är mer att sambon är iväg på jobbresa och jag har hunden hela veckan både han och hästen behöver motioneras, och jag jobbar övertid på kvällarna. Därav jag ville ta båda två i en smäll.. Funkar de bra i skritt kommer vi även testa lite trav framöver.

Jo det är mer att sambon är iväg på jobbresa och jag har hunden hela veckan både han och hästen behöver motioneras, och jag jobbar övertid på kvällarna. Därav jag ville ta båda två i en smäll.. Funkar de bra i skritt kommer vi även testa lite trav framöver.
Då är det ju bättre än inget :)

Jag skulle aldrig våga göra det. Ser framför mig hur hunden springer runt hästen alt hästen blir rädd för något och snurrar runt, trasslar in sig i kopplet, får panik och släpar med sig/sparkar hunden och skär av sig alla benen. En grundläggande säkerhetsregel är ju att man aldrig ska sitta fast i något som sitter fast i en häst, det borde även gälla hundar. Mvh katastroftänk. :bag:

Tänker att det är lättare att få hunden lydig nog att gå lös, än att få hästen bombsäker nog att rida med kopplad hund.

Jag har ridit väldigt mycket med handhäst och hade absolut kunnat rida med en större och hyfsat lydig hund. Hade dock inte valt flexi utan en längre modell av koppel, eller långt grimskaft eftersom det är mer behagligt att hålla i.
Hade sett till att ha fungerande kommandon för före, bakom, höger, vänster, vänta och självklart stopp.

Jag har ridit väldigt mycket med handhäst och hade absolut kunnat rida med en större och hyfsat lydig hund. Hade dock inte valt flexi utan en längre modell av koppel, eller långt grimskaft eftersom det är mer behagligt att hålla i.
Hade sett till att ha fungerande kommandon för före, bakom, höger, vänster, vänta och självklart stopp.
Jag har ett långt grimskaft men är mer rädd att hästen kan trampa på de om de hänger liksom på marken. Ett flexi rullar ju ihop sig och hänger inte i backen?

Jag har ett långt grimskaft men är mer rädd att hästen kan trampa på de om de hänger liksom på marken. Ett flexi rullar ju ihop sig och hänger inte i backen?
Nä det hänger ju inte i backen men springer hunden framför hästen och tex stannar så har du kopplet över bogen, över frambenen eller under magen snabbt och då blir det trassligt.

Jag hade ibland med mig min hund på ridturer. Lättare med hund än med handhäst ;)
Använde en gramantygel alternativt en töm. Bekvämt att hålla i för mina små händer och lagom långt.

Ska dock prova med ett långt rep grimskaft som jag har, då flexikopplet känns läskigt om han skulle springa framför hästen så skär de in som ni säger, och repet kan jag bara slänga på marken om han skulle dra framför hästen tänker jag..

Jättedumt att rida med sin hund så. Så enkelt att någon av dem fastnar eller hästen sparkar hunden oavsett hur snäll och hundvän hästen är. Med andra ord rastar jag mina hundar vid separerade tillfällen.

Jättedumt att rida med sin hund så. Så enkelt att någon av dem fastnar eller hästen sparkar hunden oavsett hur snäll och hundvän hästen är. Med andra ord rastar jag mina hundar vid separerade tillfällen.
Ja men tänker man så kanske man inte ska rida heller ? Eller ens hålla på med hästar... Tänk om hästen blir rädd och du åker i backen och blir översprungen och dör ?

Det handlar ju såklart om att "man vet vart man har hästen" och såklart känner in situationen redan från steg 1.
Om häst eller hund "fjantar" redan från steg 1 så inser man nog snabbt att "det här funkar nog inte" ...

Har ridit många gånger med hund, vi började med koppel (detta va innan flexikoppel fanns) sen när vi upptäckte att det funkade för både häst och hund och hunden som förvisso var BC korsning inte springer ifrån flocken (mej sittandes på häst) så följde hunden med lös i stället. Blev en lugnare häst i skogen då, när det "knakade i skogen var det såklart hunden" Även om hunden kom ut ifrån skogen från andra sidan ;) Vet många som har haft sin hund med när de rider ut, både med koppel och utan.

Det mesta här i världen går ju jättebra, ända tills det inte gör det. Och då får man ju väga konsekvenserna av att det går dåligt, och sannolikheten att det går dåligt, mot nyttan och nöjet av att ändå göra det. T.ex. rider jag, men använder hjälm. Kör bil, men använder bälte. Det är en liten uppoffring som ger ökad säkerhet, även om det såklart inte helt tar bort risken. Och jag skulle inte longera med linan lindad runt mig, även om det säkert går jättebra förutom när hästen får frispel. Jag skulle inte heller vilja ha ett rep runt halsen på mig eller någon jag är rädd om, där andra änden på repet dinglar i närheten av hästben. Det är ju förbjudet enligt djurskyddslagen att binda hunden vid bilen - och då är en parkerad bil ändå oändligt mycket stabilare och mer förutsägbar än en häst.

Ja men tänker man så kanske man inte ska rida heller ? Eller ens hålla på med hästar... Tänk om hästen blir rädd och du åker i backen och blir översprungen och dör ?

Det handlar ju såklart om att "man vet vart man har hästen" och såklart känner in situationen redan från steg 1.
Om häst eller hund "fjantar" redan från steg 1 så inser man nog snabbt att "det här funkar nog inte" ...

Har ridit många gånger med hund, vi började med koppel (detta va innan flexikoppel fanns) sen när vi upptäckte att det funkade för både häst och hund och hunden som förvisso var BC korsning inte springer ifrån flocken (mej sittandes på häst) så följde hunden med lös i stället. Blev en lugnare häst i skogen då, när det "knakade i skogen var det såklart hunden" Även om hunden kom ut ifrån skogen från andra sidan ;) Vet många som har haft sin hund med när de rider ut, både med koppel och utan.
För att man tänker på hundens bästa menar du. Det är självklart stor skillnad på att ha med hunden på ridtur med eller utan koppel. Förstår du inte skillnaden så orkar jag inte ens besvara ditt smått korkade inlägg.

Jag skulle absolut inte rida med hund i koppel, särskilt inte en sådan ung hund. Bättre då att promenera med båda om det ändå rör sig om skrittmotion.

Hunden är tränad från dag 1 att alltid gå på vänster sida. och igår när vi var ute i en timme, vi både skrittar och travar så kom det vid flera tillfällen flockar med hjortar som stod på höger sida och detta är en jakthund men han korsade aldrig vägen och gick över på höger sida, han tittade och blev ivrig men höll sig på vänster sida. Han har respekt för hästen han går inte nära hennes ben eller huvud/bak. Om han kommer för nära styr jag hästens huvud lite emot honom och då flyttar han sig direkt. Vi red med ett långt grimskaft igår och han gick fot och min häst är konstigt nog mycket coolare när han är med, då hon annars kan va lite tittig om man rider själv men nu tar ju hunden "faran" för han är med. Såklart när han är mer injagad så kommer jag inte ha med han på ridturen för då är nog jakt i näsan viktigare än att lyssna på mig men nu när han är unghund så tycker jag de är ett bra sätt att motionera han på, han var helt slut igår när vi kom hem ifrån stallet. Viktigt för mig också är att han bara får trava, han får inte galoppera då de sliter mer på en unghund.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar