Hackamore med kinnkedjan på "vanligt ställe"?

domesticus

Trådstartare
En av mina hästar är en het och lite prillig typ. Jag skulle därför vilja se vad han tycker om att ridas på någon form av hackamore. Ett krux är dock att han har ett överben på underkäken (som en kula), vilket sitter precis där en engelsk nosgrimma, eller vanligt hackamore, har sin naturliga plats. Vad gäller vanliga träns med bett, så är det ju enkelt att lösa med att antingen rida utan nosgrimma, eller använda pullar eller remont. Hackamore blir ju dock svårare. Så, vet någon om det finns ett hackamore som sitter där det ska på nosryggen, men där kedjan/delen under hakan ligger längre fram, dvs där kedjan hos ett vanligt stångbett skulle ligga? Eller blir hävstångseffekten alldeles fel då?
 
En av mina hästar är en het och lite prillig typ. Jag skulle därför vilja se vad han tycker om att ridas på någon form av hackamore. Ett krux är dock att han har ett överben på underkäken (som en kula), vilket sitter precis där en engelsk nosgrimma, eller vanligt hackamore, har sin naturliga plats. Vad gäller vanliga träns med bett, så är det ju enkelt att lösa med att antingen rida utan nosgrimma, eller använda pullar eller remont. Hackamore blir ju dock svårare. Så, vet någon om det finns ett hackamore som sitter där det ska på nosryggen, men där kedjan/delen under hakan ligger längre fram, dvs där kedjan hos ett vanligt stångbett skulle ligga? Eller blir hävstångseffekten alldeles fel då?
Jag har sett dem som rider med sitt Hackamore långt ner som en Remont men jag skulle inte göra det själv eftersom nosen är känslig så långt ner. Behöver du hävstången? Annars finns det ju andra bettlösa alternativ. Jag rider på mitt Micklem med tyglarna i nosgrimmans ringar på min heta, men väldigt känsliga och lydiga, pålle. Han är lugnare och enklare att få stopp på med det än med bett. I alla fall på banan.
 
Du gillar inte sidepull? Det kan du ha lite längre ner. Får du inte samma hävstångseffekt med och slipper trycket på nacken också.
Jag har köpt en repdel man sätter fast på ett vanligt träns med två ringar på vardera sida :)
Syns lite här;
 
Kan du inte ha extra bra skydd med typ gel? Överben borde ju inte göra ont men risk för skav och tryck finns ju
 
Säger som @mily . Överben skall ju inte vara känsligare än vanligt, ett ludd eller gel borde minimera skav/obehag?

Denna typen av hack har ju kedjan längre ned än ett "vanligt" hack eller en engelsk nosgrimma.
http://www.teskeys.com/tack/bits-spurs-curbs/bits/hackamore/brittany-pozzi-hackamore-snaffle.html

Jag är dock skeptisk, eftersom hack också skall sitta tightare än många tror. En kedja skall inte sitta så löst som på bilden ovan eftersom du inte skall kunna vinkla bettet hur mycket som helst vid tygeltag innan det ger effekt.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 086
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 361
Senast: palle
·
Utrustning Om någon vet om någon annan tråd som jag kan få tips från får ni gärna hojta till, är helt öppen för förslag här! Jag skulle behöva...
Svar
12
· Visningar
3 430
Senast: Delaroche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp