Hade ni åkt på intervjun?

Det rör sig om ett rent kontorsjobb där man inte kommer att träffa andra än arbetskamraterna. Jag vet inte om de arbetar på distans i dagsläget, troligen gör några det iallafall, eftersom en person ev skulle vara med på Teams.

Jag kommer att gå på intervjun, men det finns nog en risk för att jag kommer att upplevas som spänd och därför inte kunna göra mig till rättvisa. Med tanke på att en person kommer att närvara digitalt, så kanske jag inte kommer att kunna hålla så stor distans som önskat, för då kan inte den personen höra mig optimalt. Jag får hoppas på det bästa helt enkelt.

Men en nyfiken fråga: ni som rent generellt är för fysiska intervjuer framför digitala, vad är det man bedömer under en sådan som man inte kan göra på distans? Är en persons kroppsspråk så viktigt att det avgör vem som passar eller ej för ett visst jobb?
 
Det rör sig om ett rent kontorsjobb där man inte kommer att träffa andra än arbetskamraterna. Jag vet inte om de arbetar på distans i dagsläget, troligen gör några det iallafall, eftersom en person ev skulle vara med på Teams.

Jag kommer att gå på intervjun, men det finns nog en risk för att jag kommer att upplevas som spänd och därför inte kunna göra mig till rättvisa. Med tanke på att en person kommer att närvara digitalt, så kanske jag inte kommer att kunna hålla så stor distans som önskat, för då kan inte den personen höra mig optimalt. Jag får hoppas på det bästa helt enkelt.

Men en nyfiken fråga: ni som rent generellt är för fysiska intervjuer framför digitala, vad är det man bedömer under en sådan som man inte kan göra på distans? Är en persons kroppsspråk så viktigt att det avgör vem som passar eller ej för ett visst jobb?
Det finns lösa högtalare, mikrofoner osv så man kan sitta med distans och ändå både höra och höras bra. Samma gäller video, bra projektor och kamera så är det löst.
 
Det finns lösa högtalare, mikrofoner osv så man kan sitta med distans och ändå både höra och höras bra. Samma gäller video, bra projektor och kamera så är det löst.
Precis. På mitt jobb finns det små ”ufon” i mitten av konferensborden, som känner av från vilket håll från bordet någon pratar och då växlar kameran och mic åt det hållet. Ufot har alltså flera micar och kameror riktade åt olika håll, ser ut som ett litet vattentorn typ.

De fanns och användes alltså även innan pandemin, det är en helt normal lösning på ett kontor som ibland har digitala möten.
 
Denna potentiella arbetsgivare finns endast lokalt, så jag skulle inte tro att digitala möten har varit så vanliga innan pandemin.

Min nuvarande arbetsplats är en stor aktör som finns runtom hela Sverige och även globalt. Chefen är placerad på annan ort än de flesta medarbetarna, så digitala möten har varit mycket vanliga, även innan pandemin. Kvaliteten på dessa möten har varit under all kritik, för det har inte lagts några resurser på bra teknik. Till slut köptes det in konferenstelefoni, men internetuppkopplingen var för dålig för att den skulle funka.

Så bara för att det är ett stort företag, så skulle jag inte dra slutsatsen att de har den bästa tekniken. Dock ser jag andra fördelar med att vara där rent fysiskt, jag får känna hur det skulle kännas att åka dit varje dag (1,5 timmes resväg enkel resa) och jag kan se hur det ser ut inuti byggnaden.
 
Det rör sig om ett rent kontorsjobb där man inte kommer att träffa andra än arbetskamraterna. Jag vet inte om de arbetar på distans i dagsläget, troligen gör några det iallafall, eftersom en person ev skulle vara med på Teams.

Jag kommer att gå på intervjun, men det finns nog en risk för att jag kommer att upplevas som spänd och därför inte kunna göra mig till rättvisa. Med tanke på att en person kommer att närvara digitalt, så kanske jag inte kommer att kunna hålla så stor distans som önskat, för då kan inte den personen höra mig optimalt. Jag får hoppas på det bästa helt enkelt.

Men en nyfiken fråga: ni som rent generellt är för fysiska intervjuer framför digitala, vad är det man bedömer under en sådan som man inte kan göra på distans? Är en persons kroppsspråk så viktigt att det avgör vem som passar eller ej för ett visst jobb?
Jag skulle säga att det är mycket som händer direkt innan och efter intervjun som kan ha stor betydelse. Allt småsnack försvinner när man bara behöver klicka på en knapp för att avsluta samtalet. Det blir inget visa runt i lokalerna, inget väntande på att eventuellt kaffe ska hållas upp eller vad som helst. Man får helt enkelt reda på saker om folk utan att ställa en rak fråga om det.
 
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?

Jag hade åkt. Du överdriver riskerna med Corona.
 
Jag skulle säga att det är mycket som händer direkt innan och efter intervjun som kan ha stor betydelse. Allt småsnack försvinner när man bara behöver klicka på en knapp för att avsluta samtalet. Det blir inget visa runt i lokalerna, inget väntande på att eventuellt kaffe ska hållas upp eller vad som helst. Man får helt enkelt reda på saker om folk utan att ställa en rak fråga om det.
Ja, småpratet vid kaffemaskinen är helt klart underskattat sätt att känna in folk på!
 
Ja, småpratet vid kaffemaskinen är helt klart underskattat sätt att känna in folk på!

Ja jag har pratat mycket med verksamhetschefen i köket för där har hen inte en massa annat på gång som hen alltid har annars, under min praktik var hen dessutom "tre personer i en".
 
Det rör sig om ett rent kontorsjobb där man inte kommer att träffa andra än arbetskamraterna. Jag vet inte om de arbetar på distans i dagsläget, troligen gör några det iallafall, eftersom en person ev skulle vara med på Teams.

Jag kommer att gå på intervjun, men det finns nog en risk för att jag kommer att upplevas som spänd och därför inte kunna göra mig till rättvisa. Med tanke på att en person kommer att närvara digitalt, så kanske jag inte kommer att kunna hålla så stor distans som önskat, för då kan inte den personen höra mig optimalt. Jag får hoppas på det bästa helt enkelt.

Men en nyfiken fråga: ni som rent generellt är för fysiska intervjuer framför digitala, vad är det man bedömer under en sådan som man inte kan göra på distans? Är en persons kroppsspråk så viktigt att det avgör vem som passar eller ej för ett visst jobb?
Det finns ju forskning (googla, orkar inte leta källor och mig veterligen mer eller mindre en vedertagen sanning) som påvisar att mer än 50% av det vi kommunicerar sker icke-verbalt. Alltså kroppsspråk mm. Tror det är runt 10% vad vi säger, 40% hur vi säger det och 50% "övrigt".
Rent anekdotiskt, som en som jobbat med konflikthantering och krisstöd i utsatta situationer i väldigt många år, så anser jag mig ganska duktig på att läsa en person jag har framför mig, något som blir mycket svårare på telefon eller zoom/teams/skype. Så jag ser definitivt varför man som arbetsgivare vill fysiskt träffa en potentiell arbetstagare innan anställning.

Med det sagt så tycker jag att det är rätt tänkt att fråga sig själv om det är nödvändigt eller inte, så det är inte fel att ifrågasätta. Hade det varit jag hade jag haft förståelse för arbetsgivaren och vill jag ha jobbet så hade jag åkt på intervjun
 
Denna potentiella arbetsgivare finns endast lokalt, så jag skulle inte tro att digitala möten har varit så vanliga innan pandemin.

Min nuvarande arbetsplats är en stor aktör som finns runtom hela Sverige och även globalt. Chefen är placerad på annan ort än de flesta medarbetarna, så digitala möten har varit mycket vanliga, även innan pandemin. Kvaliteten på dessa möten har varit under all kritik, för det har inte lagts några resurser på bra teknik. Till slut köptes det in konferenstelefoni, men internetuppkopplingen var för dålig för att den skulle funka.

Så bara för att det är ett stort företag, så skulle jag inte dra slutsatsen att de har den bästa tekniken. Dock ser jag andra fördelar med att vara där rent fysiskt, jag får känna hur det skulle kännas att åka dit varje dag (1,5 timmes resväg enkel resa) och jag kan se hur det ser ut inuti byggnaden.

Hur blev det?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 625
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 194
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 437
Skola & Jobb Jag har hamnat i ett vägskäl som verkligen leder åt olika håll. Jag vet inte hur jag vill göra och tar tacksamt emot era råd och idéer...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp