Hade ni åkt på intervjun?

Nej, jag tycker inte alls det ar uppenbart. Massor med stora projekt, massor av rekrytering osv sker i nulaget 100% digitalt, och att det skulle leda till stora okade foretagskostnader pga felrekryteringar har jag inte ens sett nagon anekdotal bevisforing for an.
Daligt ljud ar saklart jobbigt, men absolut inte vanligt forekommande i varje mote - har man inte tillgang tll bra uppkoppling hemma forstar jag att det kan bli knepigt, men ett sadant overbegripande problem ar det anda inte.
Att en detaljerad kroppsspraksanalys ar sa nodvandigt for att identifiera ratt kandidat koper jag inte, och om en intervju ar sadan att det snabbt och latt gar att googla sig till "ratt" svar pa fragorna (ocks pa ett satt dar det inte ar uppenbart att personen gor detta) sa bor man nog se over sin rekryteringsprocess och intervjufragor.

Sjalvklart forstar jag att foretaget inte bar halsovardskostnaden, men det betyder ju inte att det ar ratt beslut "Vi kan utsatta folk for onodiga halsorisker, for det ar anda inte vi som star for kostnaden, lol". Dessutom ar det kanske inte den man intervjuar som blir sjuk, men de bar med sig smittan och smittar tant agda och farfar bjorn - ar det forsumbart bara for att foretaget inte kan anpassa sin rekryteringsprocess?
I mina öron låter det där mest som en ursäkt för att det är jobbigt att gå på intervjuer, inte för att det skulle vara någonting onödigt där det borde råda restriktioner och riskfyllt jämfört med andra aktiviteter med samma "nödvändighetsgrad". Att driva ett företag är inte välgörenhet utan man måste självklart ha rätt att anställa den man anser bäst lämpad och som uppfyller de krav man ställer.
Men du har förstås rätt till din åsikt.
Vill man inte gå på intervjuer på plats utan hellre är arbetslös eller håller sig till företag som rekryterar digitalt så har man förstås rätt till det. Men då får man nog räkna med att arbetsförmedlingen inte håller med och a-kassan ryker, åtminstone om man inte tillhör en riskgrupp.
 
I mina öron låter det där mest som en ursäkt för att det är jobbigt att gå på intervjuer, inte för att det skulle vara någonting onödigt där det borde råda restriktioner och riskfyllt jämfört med andra aktiviteter med samma "nödvändighetsgrad".
Men du har förstås rätt till din åsikt.
Men va? Vadda "jobbigt att ga pa intervjuer"? Lol
Inte for att denna situation handlar om mig, men jag har jobbat hemma sedan i mars - jag ar DESPERAT for ett miljoombyte! J

Min poang ar helt enkelt att i en situation dar smittspridingen existerar i samhallet pa den nivan som den gora nu dar manga drabbas svart pa olika satt sa ska varje situation dar man riskerar att bli en vektor for smittan utvarderas. En normal arbetsrektering innehaller inte nodvandigtvis moment dar man behover vara fysiskt pa plats, darfor bor intervjuen ske digitalt.

Saklart ar det nodvandigt for en arbetstagar att ga pa en intervju, de kan vara i behov av forsorjning.
Det ar arbumentet att det ar nodvandigt for (den stora majoriteten av) arbetsgivaren att genomfora dessa intervjuer fysiskt som jag inte koper
 
Men va? Vadda "jobbigt att ga pa intervjuer"? Lol
Inte for att denna situation handlar om mig, men jag har jobbat hemma sedan i mars - jag ar DESPERAT for ett miljoombyte! J

Min poang ar helt enkelt att i en situation dar smittspridingen existerar i samhallet pa den nivan som den gora nu dar manga drabbas svart pa olika satt sa ska varje situation dar man riskerar att bli en vektor for smittan utvarderas. En normal arbetsrektering innehaller inte nodvandigtvis moment dar man behover vara fysiskt pa plats, darfor bor intervjuen ske digitalt.

Saklart ar det nodvandigt for en arbetstagar att ga pa en intervju, de kan vara i behov av forsorjning.
Det ar arbumentet att det ar nodvandigt for (den stora majoriteten av) arbetsgivaren att genomfora dessa intervjuer fysiskt som jag inte koper
Som jag sa har du förstås rätt att ha en egen åsikt men jag anser fortfarande att det ÄR nödvändigt att se till att öka chanserna till att få in så kompetent personal som möjligt. Speciellt i ett läge där det innebär minimal ökad risk för smitta och många som måste arbeta på plats på sina jobb är mycket pressade och nära att gå in i väggen. I det läget är man som arbetsgivare snarare skyldig att spara på den redan existerande personalen så mycket som möjligt genom att få till bra rekryteringar som inte kräver mer upplärning än nödvändigt.
 
Forsta fragan ar ju saklart: Varfor minskar risken av felrekrytering genom att slapa 5-10 pers in i ett konferensrum?
Andra fragan, lite dramatiskt, men: Vad kostar ett liv? Eller langsiktig svara problem med lung/hjarn/hjartfunktion?
Fast det står ju ingenstans att 5-10 personer ska vara där samtidigt? Det är ju ts som antar att de förutom henne har haft möten med 5-10 andra.
 
Nej, jag tycker inte alls det ar uppenbart. Massor med stora projekt, massor av rekrytering osv sker i nulaget 100% digitalt, och att det skulle leda till stora okade foretagskostnader pga felrekryteringar har jag inte ens sett nagon anekdotal bevisforing for an.
Daligt ljud ar saklart jobbigt, men absolut inte vanligt forekommande i varje mote - har man inte tillgang tll bra uppkoppling hemma forstar jag att det kan bli knepigt, men ett sadant overbegripande problem ar det anda inte.
Att en detaljerad kroppsspraksanalys ar sa nodvandigt for att identifiera ratt kandidat koper jag inte, och om en intervju ar sadan att det snabbt och latt gar att googla sig till "ratt" svar pa fragorna (ocks pa ett satt dar det inte ar uppenbart att personen gor detta) sa bor man nog se over sin rekryteringsprocess och intervjufragor.

Sjalvklart forstar jag att foretaget inte bar halsovardskostnaden, men det betyder ju inte att det ar ratt beslut "Vi kan utsatta folk for onodiga halsorisker, for det ar anda inte vi som star for kostnaden, lol". Dessutom ar det kanske inte den man intervjuar som blir sjuk, men de bar med sig smittan och smittar tant agda och farfar bjorn - ar det forsumbart bara for att foretaget inte kan anpassa sin rekryteringsprocess?
I det här fallet så skulle jag snarare säga att man ska låta bli att träffa tant Agda och farbror Björn. Att jobba är nödvändigt, att träffa släktingar man inte bor med under en pandemi är det inte.
 
Som jag sa har du förstås rätt att ha en egen åsikt men jag anser fortfarande att det ÄR nödvändigt att se till att öka chanserna till att få in så kompetent personal som möjligt. Speciellt i ett läge där det innebär minimal ökad risk för smitta och många som måste arbeta på plats på sina jobb är mycket pressade och nära att gå in i väggen. I det läget är man som arbetsgivare snarare skyldig att spara på den redan existerande personalen så mycket som möjligt genom att få till bra rekryteringar som inte kräver mer upplärning än nödvändigt.

Haha, jag vet vad mina rattigheter ar :)
Det enda jag har bett om ar bevis/forklaring till varfor risken for felrekrytering minskar sa markant att det ar vart att slapa folk ut i samhallet nar det finns fullgoda digitala alternativ
 
I det här fallet så skulle jag snarare säga att man ska låta bli att träffa tant Agda och farbror Björn. Att jobba är nödvändigt, att träffa släktingar man inte bor med under en pandemi är det inte.

Man kanske bor med tant agda och bjorn? Eller sa star man brevid dem i kollektivtrafiken?
Fragan maste ju vara varfor man prompt ska slapa in folk pa intervju pa plats?
 
Man kanske bor med tant agda och bjorn? Eller sa star man brevid dem i kollektivtrafiken?
Fragan maste ju vara varfor man prompt ska slapa in folk pa intervju pa plats?
Det tycker jag att jag har svarat på redan. Det finns flera studier med för och nackdelar med digital rekrytering, jag har tagit upp nackdelarna min egen HR-avdelning använder som argument för att ha intervjuer på plats. Söker man ett jobb där det krävs närvaro för att jobba så ökar det knappast riskerna för de man bor med att man är på intervju på en arbetsplats man sen ska ta sig till dagligen.
 
Min poang ar helt enkelt att i en situation dar smittspridingen existerar i samhallet pa den nivan som den gora nu dar manga drabbas svart pa olika satt sa ska varje situation dar man riskerar att bli en vektor for smittan utvarderas. En normal arbetsrektering innehaller inte nodvandigtvis moment dar man behover vara fysiskt pa plats, darfor bor intervjuen ske digitalt.
Så du vet bättre än aktuell arbetsgivare att det inte finns fog för ett fysiskt möte?

Ja man kan göra olika bedömningar, men personligen skulle jag inte vilja rekrytera någon till en viktig position utan fysisk träff. Många rekryteringar innehåller diverse tester plus att personkemin behöver stämma. Det är svårt att utföra någotdera utan att träffas fysiskt.
 
Så du vet bättre än aktuell arbetsgivare att det inte finns fog för ett fysiskt möte?

Ja man kan göra olika bedömningar, men personligen skulle jag inte vilja rekrytera någon till en viktig position utan fysisk träff. Många rekryteringar innehåller diverse tester plus att personkemin behöver stämma. Det är svårt att utföra någotdera utan att träffas fysiskt.
Det tycker jag att jag har svarat på redan. Det finns flera studier med för och nackdelar med digital rekrytering, jag har tagit upp nackdelarna min egen HR-avdelning använder som argument för att ha intervjuer på plats. Söker man ett jobb där det krävs närvaro för att jobba så ökar det knappast riskerna för de man bor med att man är på intervju på en arbetsplats man sen ska ta sig till dagligen.

Dessa studier ar just den sortens forklaring som isafall hade varit intressant - jag har googlat lite men hittar inget som verkar bemota detta, sa om du kan hanvisa till nagra studier sa hade det varit uppskattat
Dock vet vi ju ej om detta jobb faktiskt kraver fysisk narvaro, vi vet bara att de vill intervjua pa plats - TS har inte riktigt gett mycket indikation om ifall sjalva jobbet kan goras pa distans eller ej

Givetvis menar jag inte att jag vet battre an aktuell arbetsgivare, jag har hela tiden varit tydlig med att det kan finnas undantag, men som sagt sa har jag haft flertalet vanner som skaffat sig nya jobb de senaste aret + att jag arbetat med nya kollegor pa min egen arbetsplats utan att nagon av oss traffats fysiskt,

Jag tycker att personliga preferenser ar ett svagt argument i sammanhanget. Min personliga preferens ar att traffa mina vanner och aka in till kontoret ocksa t.ex. men just nu ar en tid da folk far gora uppoffringar.
 
Jag hoppas jag dör innan jag behöver söka nytt jobb, om digitala anställningsintervjuer är den nya "innegrejen"...

Att träffa fysiskt är en helt annan sak än att träffas digitalt. Den dagen man får en syn- och/eller hörselskada så inser man det. Det är väldigt mycket som går förlorat i det digitala mötet. Rätt person behöver ju inte vara den som är bäst på att hantera och uttrycka sig digitalt på ett första möte. Är det ett jobb där man även måste vara på plats och där det digitala mötet inte är av största vikt sedan så hade även jag, om jag varit arbetsgivare, haft intervjuer på plats, för att ge alla de som inte fungerar som "normalt" en chans till jobbet. Första intrycket är ju trots allt viktigast.

En sådan viktig sak som en intervju med en arbetsgivare hade jag definitivt tagit på plats. Jag gissar att jobbet inte är helt och hållet digitalt heller så att TS faktiskt behöver vara på plats ändå om TS får jobbet så, att krångla redan vid en intervju känns som att skjuta sig själv i foten. Att skjuta mig i foten när jag inte har ett jobb är banne mig inget jag skulle göra. Jag skulle inte ens ta upp diskussionen om ett digitalt möte utan helt enkelt gå. För om jag inte ens kan vara på plats för en intervju, hur mycket gnäll riskerar det att vara när jag ska jobba sedan?
 
Jag hade kollat en extra gång så de är medvetna om att du behöver åka kollektivt till intervjun och att du känner dig otrygg. På mitt jobb har vi alla intervjuer digitalt, i vanliga fall flyger vi in kandidaten för de sista intervjuerna men det fungerar inte nu och vi är ju inte heller på kontoret då alla jobbar hemma. Då vi rekryterar från hela världen har vi de flesta intervjuerna digitalt vi har 5-6 intervjuer så det blir en del. Jag har inga problem att intervjua digitalt och tycker nästan att den jag intervjuar är tryggare då man intervjuar digitalt och är inte lika nervös som i ett personligt möte.
 
Jag hade inte en tanke på att jag skulle ha skippat min jobbintervju förra veckan för att den inte var digital. Och jag är inte ens arbetslös. Vi satt med avstånd, tog inte i hand och alla var symptomfria. Jobb tillhör det nödvändiga, särskilt om man riskerar att bli arbetslös inom kort. Sen kan man göra det så säkert som möjligt, åka i lågtrafik, sprita, hålla avstånd osv.
 
Jag hade kollat en extra gång så de är medvetna om att du behöver åka kollektivt till intervjun och att du känner dig otrygg. På mitt jobb har vi alla intervjuer digitalt, i vanliga fall flyger vi in kandidaten för de sista intervjuerna men det fungerar inte nu och vi är ju inte heller på kontoret då alla jobbar hemma. Då vi rekryterar från hela världen har vi de flesta intervjuerna digitalt vi har 5-6 intervjuer så det blir en del. Jag har inga problem att intervjua digitalt och tycker nästan att den jag intervjuar är tryggare då man intervjuar digitalt och är inte lika nervös som i ett personligt möte.
Fast det där bevisar bara att det funkar bra på ditt jobb, inte att det är en universell sanning.
 
Det beror ju helt på vilket jobb det är.
Hos oss har vi personer som kan arbeta 100% på distans och också gör det. Vi har också personer som till 90% måste vara på jobbet. Vi har olika upplägg för rekrytering beroende på tjänst. Första intervjun sker alltid digitalt. Då är det fler personer kvar i urvalet och onödigt att träffa de som sållas bort. Andra intervjun är på plats om arbetet sedan ska ske på plats. Om inte så sker det digitalt i de flesta fall. Ibland vill vi av olika skäl träffa personen, då har vi promenadontervjuer med alla kvarstående kandidater, 2-3 stycken (alla ska ha samma förutsättningar för att det ska bedömas rättsäkert). Vi har haft kandidater som tackat nej efter att ha varit på plats då vi har en speciell arbetsmiljö som kan upplevas obehaglig om man inte är "in to it".
Det har varit en svår omställning för vissa, enklare för andra. Som med det mesta.
 
Fast det där bevisar bara att det funkar bra på ditt jobb, inte att det är en universell sanning.

Såklart. Men detsamma gäller ju åt andra hållet - att vi är vana vid fysiska intervjuer innebär inte att de med självklarhet är ett måste för kvalificerade tjänster. Både myndigheter och företag gjorde vid behov intervjuer digitalt även före corona, alla sökande har inte automatiskt möjlighet att ta ledigt en (eller två) arbetsdag(ar) för att resa till den stad/land där intervjun sker.

Med det inte sagt vad just TS ska göra, nu kom det ju fram mer i tråden- som att TS är arbetslös och frågor som rör A-kassan etc. Då skulle jag bedöma situationen annorlunda om jag var TS.

Måste även snabbt kommentera det som @Enya skrev om att synskadade skulle ha det lättare på en fysisk intervju - där kan jag inte hålla med alls. I egenskap av synskadad gör det mig ingen större skillnad att sitta i ett fysiskt rum eller i ett digitalt. Varken i egenskap av intervjuare eller intervjuad. Tvärtom innebär det digitala många praktiska fördelar. Den digitala vanan däremot påverkar såklart, liksom det kan finnas fysiska krav på en arbetssökande som ska kontrolleras under intervjun - beroende på vilken typ av tjänst det gäller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 239
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 494
Skola & Jobb Jag har hamnat i ett vägskäl som verkligen leder åt olika håll. Jag vet inte hur jag vill göra och tar tacksamt emot era råd och idéer...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp