Hade ni åkt på intervjun?

Nej, jag hade inte åkt. Det är en grej som funkar att ta digitalt.

Tycker det är lättare att vara hemma än att känna efter där, då hade jag säkert fallit och varit med ändå även om det känts fel.
 
Hade givetvis åkt... Att tänka på när du är arbetslös sedan (du var inte det nu som jag förstår det?) är att tacka nej till en intervju eller inte söka arbete pga rädsla för corona är fog för varning och avstängning från A-kassan. Och det faktiskt oberoende av om du är i riskgrupp eller inte.
 
Jag säger som de flesta andra, jag hade åkt.

Att åka kollektivt dit faller ju under ditt ansvar, och är ju en bit som du ändå måste lösa om du får jobbet (har svårt att tänka mig att det kan ske 100% på distans från dag 1 även om det skulle vara den långsiktiga planen?). Själva intervjun i ett stort konferensrum hade jag inte varit orolig för, men såklart hållit ordentlig hygien, inte skakat hand och inte suttit i stolen precis bredvid. Har full förståelse för att arbetsgivaren med de förutsättningarna ändå vill träffa kandidaterna på plats (men du kan ju såklart ändå höra om ni kan ta det digitalt). Jag antar att du kommer att fortsätta söka jobb, så detta kommer ju vara ett ständigt återkommande problem även om du tackar nej till just denna intervju.
 
När mitt jobb rekryterar nu är en av de två intervjuerna på plats. Spelar ingen roll om det är första eller andra.
det kan ju innebära att jag som har andra intervjun inte får träffa kandidaten på plats, men har den som haft första intervjun gjort det känns det ändå ok. Även om det är mycket lättare att intervjua någon som är på plats än via teams.
 
När mitt jobb rekryterar nu är en av de två intervjuerna på plats. Spelar ingen roll om det är första eller andra.
det kan ju innebära att jag som har andra intervjun inte får träffa kandidaten på plats, men har den som haft första intervjun gjort det känns det ändå ok. Även om det är mycket lättare att intervjua någon som är på plats än via teams.

Inte hos oss. Jag gjorde ett större antal intervjuer under december för rekrytering inför januaristarten - alla digitalt. Även ledningen gjorde sin del av intervjuerna digitalt och vi anställde ett antal nya kollegor utifrån de intervjuerna.

Såklart är det ett önskemål att träffas fysiskt, men om det inte fungerar av olika skäl så har vi inte haft några större problem med de digitala intervjuer som genomförts för att tillsätta vakanser. Jag ska ju inte bedöma de sökandes kroppar och kroppsspråk, utan deras erfarenhet och examina.

Även före corona har jag haft distansintervjuer för arbete på myndighet då jag inte hade möjlighet att resa.
 
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?
Är det ett jobb som sköts på distans? Annars kommer du ju behöva hantera det om du får jobbet?
 
Oj! Vad intressant att de flesta inte tycker att det är någon fara att åka, då är det antagligen bara jag som är övernojig i största allmänhet. Jag tillhör ingen riskgrupp vad jag vet, men jag antar att FHM:s rekommendationer att inte träffa andra har fastnat ordentligt på gott och ont :).

Om jag skulle få jobbet, kvarstår förstås problemet med att träffa andra, men jag tänker att det lär vara minst någon månad bort i vilket fall som helst. Då hoppas jag att smittotalen har vänt neråt. Tack för alla svar!
 
Oj! Vad intressant att de flesta inte tycker att det är någon fara att åka, då är det antagligen bara jag som är övernojig i största allmänhet. Jag tillhör ingen riskgrupp vad jag vet, men jag antar att FHM:s rekommendationer att inte träffa andra har fastnat ordentligt på gott och ont :).

Om jag skulle få jobbet, kvarstår förstås problemet med att träffa andra, men jag tänker att det lär vara minst någon månad bort i vilket fall som helst. Då hoppas jag att smittotalen har vänt neråt. Tack för alla svar!
Jag resonerar som när jag hade praktik i Stockholm, jag var på plats 5 av 25 dagar, men jag åkte inte till Stockholm för att gå på pub vilket jag normalt sätt gör typ 2 gånger i månaden. En arbetsintervju är för mig så pass prioriterat, det är ju som att de säger att man ska arbeta hemifrån om det går, nu går det inte liksom.
Behöver du ändå åka in om du får jobbet spelar ju inte intervjun någon roll. Tror ingen missat vad FHM säger om att träffa nya människor, men jag tänker att det är skillnad på att få jobb och försörjning och typ hänga med vänner.
 
Oj! Vad intressant att de flesta inte tycker att det är någon fara att åka, då är det antagligen bara jag som är övernojig i största allmänhet. Jag tillhör ingen riskgrupp vad jag vet, men jag antar att FHM:s rekommendationer att inte träffa andra har fastnat ordentligt på gott och ont :).

Om jag skulle få jobbet, kvarstår förstås problemet med att träffa andra, men jag tänker att det lär vara minst någon månad bort i vilket fall som helst. Då hoppas jag att smittotalen har vänt neråt. Tack för alla svar!
Det är mer att man inte kan göra så mkt åt det. Rekommendationerna om att inte träffa andra handlar ju inte om att du inte får jobba.
 
Det är en droppsmitta, så att ni andas samma luft är ingen fara. Sitt med gott avstånd, skaka ej hand och tvätta samt sprita händerna.

Mvh
En som arbetar med coronapatienter
Droppar finns i olika storlekar, somliga svävar längre i luften än andra och kunskapsläget idag stödjer luftburen smitta även om det inte är den vanligaste smittvägen.

Med det sagt hade jag förmodligen också åkt, och har trots allt förståelse för att man vill träffa kandidater personligen. Jag hade velat hålla så stort avstånd som möjligt, försökt få sitta vid/under ventilationens tilluftsdon, och bett om att alla använde munskydd.
 
Oj! Vad intressant att de flesta inte tycker att det är någon fara att åka, då är det antagligen bara jag som är övernojig i största allmänhet. Jag tillhör ingen riskgrupp vad jag vet, men jag antar att FHM:s rekommendationer att inte träffa andra har fastnat ordentligt på gott och ont :).

Om jag skulle få jobbet, kvarstår förstås problemet med att träffa andra, men jag tänker att det lär vara minst någon månad bort i vilket fall som helst. Då hoppas jag att smittotalen har vänt neråt. Tack för alla svar!
Eftersom de försäkrat att det ska genomföras Coronasäkert så hade jag litat på att de vidtagit de nödvändigheter som behövs. Nog för att Corona är smittsamt men följer man de regler och rutiner som finns så ser jag inget skäl till oro.
Jag jobbar nära riskgrupp inom vården och vi har inte haft ett enda fall så vist hjälper rutinerna om de följs :)
 
Oj! Vad intressant att de flesta inte tycker att det är någon fara att åka, då är det antagligen bara jag som är övernojig i största allmänhet. Jag tillhör ingen riskgrupp vad jag vet, men jag antar att FHM:s rekommendationer att inte träffa andra har fastnat ordentligt på gott och ont :).

Om jag skulle få jobbet, kvarstår förstås problemet med att träffa andra, men jag tänker att det lär vara minst någon månad bort i vilket fall som helst. Då hoppas jag att smittotalen har vänt neråt. Tack för alla svar!
För mig är den springande punkten i rekommendationerna "i onödan/om det går att undvika". Det handlar om din försörjning och är därmed nödvändigt.

Vi är rätt noga med rekommendationerna här hemma, men sambon träffar kunder dagligen på jobbet. Annars kan han helt enkelt inte jobba.

Sen verkar du visserligen lite mer orolig för egen del än vad jag är, vilket inte är negativt menat utan bara som en grund till hur jag tänker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 631
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 493
Skola & Jobb Jag har hamnat i ett vägskäl som verkligen leder åt olika håll. Jag vet inte hur jag vill göra och tar tacksamt emot era råd och idéer...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp