Hade ni bytt jobb?

Bukefalos 30 år!

Ja det kan jag göra. Frågan är bara, hur lyfter man att man vill jobba 80-85%?

Så gjorde vi också tidigare, nu sover de inte förrän 20.00-20.30 och då är jag helt slut...
Nu jobbar jag statligt så skiljer kanske beroende på kollektivavtal men här förväntas man vara delvis föräldraledig under perioder om man har små barn. Inget konstigt utan man skickar in ansökan ett antal (2) månader innan. På ett mindre företag antar jag att man kanske resonerar runt vilka tider man vill jobba då, om det är kortare dag eller ledig dag.
Appropå flex går det kanske att förhandla?

Ja precis, tar ca 30-40 min att åka enkel resa.

Hemarbete för mig underlättar i min vardag eftersom jag inte behöver stressa iväg till jobbet och ibland är lämningar lite knepiga. Men det kanske också är en vanesak.

Hur är arbetstiden på det nya jobbet? Spikade tider som måste hållas eller förtroendearbetstid möjlighet att flexa?

Om det är förtroendearbetstid så kan du ju skjuta på timmarna du arbetar. Börja senare och sluta senare eftersom din man alltid hämtar barnen.

Ja det kan jag göra. Frågan är bara, hur lyfter man att man vill jobba 80-85%?

Så gjorde vi också tidigare, nu sover de inte förrän 20.00-20.30 och då är jag helt slut...

Man bara säger att man vill jobba mindre med anledning av att man har små barn (yngre än 8 år eller har avslutat sitt första skolår). Man har laglig rätt till det. Det har inget med facket att göra även om vissa kollektivavtal har ökat åldern till 12 år. Det måste däremot anmälas 2 månader i förväg.

Hade ni bytt jobb?
Jag, 39 år, två barn 5 och 7 år.
Vi har ingen hjälp med barnen.
Jag lämnar alltid på morgonen 2 ställen (tar ca 20-30 min) och min man hämtar alltid.

Nuvarande:
8,5 år i bolaget
Koncernredovisningsansvarig för 3 bolag
Lön under marknadslön
Inget kollektivavtal
Dålig chef/dålig ledning
Flexibelt med hemarbete/planerar mina dagar själv
Restid kontoret 50 min t/r
Frihet under stort ansvar

Nytt jobb:
Redovisningsansvarig på bolag 5x större än nuvarande (=utvecklingsmöjligheter?)
Lön +10-15 mot vad jag har idag
Kollektivavtal
Alltid på plats
Ej flexibelt med hemarbete endast vid speciella tillfällen
Restid 1 timme t/r
Chefen verkar drivande och motiverad men endast träffat henne i 1,5 timme
Ja utan tvekan. Lön under marknadslön och inget kollektivavtal är tillräckligt för att jag skulle undvika det företaget

Jag hade inte bytt. Flexibilitet och att kunna jobba hemifrån är värt för mycket för mig. Det underlättar mitt liv mycket.

Jag förstår att det är ett tufft val, jag jobbade mest hemifrån när barnen var små fram till nu. Nu var de lite äldre, 10 och 9, när jag fick mitt senaste jobb så de kunde gå hem från skolan och klara sig själva även om jag jobbade i en annan del av huset men båda är idag väldigt tacksamma över att de slapp långa dagar på fritids och förskola som små.

Så nej, jag hade nog inte bytt. För mig underlättar möjligheten att lägga upp min dag på mitt sätt enormt. Jag vill inte bli av med den fördelen.

Hade ni bytt jobb?
Jag, 39 år, två barn 5 och 7 år.
Vi har ingen hjälp med barnen.
Jag lämnar alltid på morgonen 2 ställen (tar ca 20-30 min) och min man hämtar alltid.

Nuvarande:
8,5 år i bolaget
Koncernredovisningsansvarig för 3 bolag
Lön under marknadslön
Inget kollektivavtal
Dålig chef/dålig ledning
Flexibelt med hemarbete/planerar mina dagar själv
Restid kontoret 50 min t/r
Frihet under stort ansvar

Nytt jobb:
Redovisningsansvarig på bolag 5x större än nuvarande (=utvecklingsmöjligheter?)
Lön +10-15 mot vad jag har idag
Kollektivavtal
Alltid på plats
Ej flexibelt med hemarbete endast vid speciella tillfällen
Restid 1 timme t/r
Chefen verkar drivande och motiverad men endast träffat henne i 1,5 timme
Min spontana tanke är att jag absolut hade velat byta jobb, men kanske inte till just den tjänsten du hänvisar till här. Det borde väl dyka upp fler tjänster att söka, tänker jag?

Liknande trådar

• Byta jobb eller stanna kvar?
  • Vad hade ni gjort?
  • Vilket alternativ hade ni valt?
  • Vad ska jag välja?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat