Hade ni köpt hund därifrån?

Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Fast om vi pratar om en arbetande ras där JAKT är det huvudsakliga arbetsområdet, så ser jag personligen inte att det är ett problem att hundarna inte är merriterade!

I alla fall i mina hem-trakter är det VÄLDIGT sällan de bästa hundarna visas upp på jaktprov! Deras förare anser att jaktrpov och jakt är så skilda aktiviteter att de inte ens ser det som en merit att ha prov-resultat.

Däremot låter det ju lite tråkigt/märkligt att hundarna inte är kontrollerade vad gäller hälsan!

Enklast är väl att prata med uppfödaren och höra hur hon motiverar sin avelsplanering?

/Swat

Här är det ganska vanligt att man kör prov även med praktiska jakthundar, speciellt om de har rasegenskaperna. Nu är vi intresserade av en ras som både är delad i utställnings och jaktegenskaper och dessutom är delad en gång till vad gäller jaktegenskaperna - av den anledningen är det extra noga att välja rätt linje.

Den linjen vi är ute efter är ganska mycket ursprungliga jaktlinjer, då har många av de som föder upp dessa hundar vänt SKK ryggen och kör någon egen sorts avel och registrering, dem vill vi inte ha.

Alltså känns det som om det är väldigt få kvar att välja bland, trots att det är en stor ras. Att då inte kunna se om hunden är något att ha genom att kolla jaktprovs-merieter känns vanskligt...
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Är 50% av valparna med egna hanar en uppfödare som inte är seriös eller får låna andra hanar?
Det beror väl på hur många kullar det handlar om, handlar det om väldigt många kullar så ser det ganska oseriöst ut i mina ögon, ja - i synnerhet om hannen är omeriterad.

Är inte det rätt vanligt bland alla uppfödare att om du har både hane och tik som är bra så använder du först och främst din egen hane. Eftersom du ofta skaffar en hane som passar till dina tikar eller så skaffat du en tik som passar till din hane. Men det utesluter inte att du använder andra hanar när det behövs.
Nja, vanligt och vanligt, det är kanske olika på olika raser, vad vet jag - men inom min ras använder de mest framgångsrika uppfödarna (läs jaktgoldenuppfödarna) inte sin egen hanne mer än på ett par, tre kullar. Om jag skulle köpa in en hanne som passar mina tikar skulle jag såklart använda honom själv, dock sparsamt. Har jag en hanne med bra linjer och egenskaper så lånar jag hellre ut honom till andra uppfödare så att han blir till nytta för rasen, inte enbart för mig.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Det är väl mängden och det urskilljningslösa avlandet som iaf får mig att dra åt mig öronen.

Efter x antal kullar på samma hane kan man inte längre säga: "jo, du förstår han tillför så mycket, en hane som denna kan inte bara få lov att gå och drälla!"

Det blir - ähum - patetiskt i synnerhet när de fem egna tikarna (som fö kommer från samma stamtik) är inne på sin andra eller tredje kul med samma "hemmahane". Denna hane används dessutom flitigt av hundägarens uppfödarkompisar som inte själva vill åka långt eller fråga om lov på andra, meriterade hanhundar.

Jag tycker inte om matadoravel och det är kanske i synnerhet olämpligt hemmavid. Vad skall man med alla avkommorna till? Vad är tanken i nästa steg?

Ofta verkar ingen tanke finnas.
Exakt, jag håller med du :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 569
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 222
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp