Hade ni köpt hund därifrån?

lady_vip

Trådstartare
Har en ytligt bekant som föder upp en ras som min sambo är intresserad av, har alltid hört enbart gott om henne och hennes hundar. Nu har jag suttit och tittat igenom alla kullar från hennes uppfödning födda på 2000-talet (hon har 20 sidor på hunddata, men har hållit på i 25 år) och det finns nästan inget att hämta där...

Kanske 15-20% är röntgade, iofs med C som sämsta resultat. 10% har någon merit, varav godkänt i Öppenklass i viltspår är den högsta meriten. Ingen hund har något godkänt jaktprov, ingen hund har någon titel.

Jag vet ju att hon lever för och med sina hundar och jagar mycket själv, men om man har fött upp över 100 hundar de senaste 10 åren och inte har någon större merit på ngn av dem, är det verkligen något att satsa på? Inte ens de hundar hon själv har behållt har några meriter, men de är iaf röntgade.

Hon kanske säljer till folk som inte är intresserade av att gå prov, någon hade gjort LK1 3 gånger, men 95 poäng som bästa resultat, hade ni blivit avskräckta?
Dessutom verkar det som om hon i ungefär hälften av kombinationerna har använder sina egna hanar, känns inte som ngn klockren hit.

Som sagt, jag har bara hört gott, men bör jag bli avskräckt?
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Sådär spontant, så tycker att jag det verkar synnerligen ointressant... men det beror ju också på vilken ras det handlar om? Är det en arbetande ras, ja då borde det ju finnas betydligt fler meriter och hälsoresultat!
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Glömde...

Jag blir alltid lite avogt inställd till uppfödare som nästan enbart använder sina egna hannar, inom min ras är det ofta så att den sortens uppfödare inte får låna andras hannar - och det finns ju en anledning till det, de anses som oseriösa och ingen vill beblanda sig med dem.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Jag skulle absolut titta på andra uppfödare, tycker inte att det känns så väldigt seriöst o så är det ju alltid bra att ha något att jämföra med... Vilken ras gäller det?
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Vill inte skriva vilken ras det är, vill inte riskera att smutskasta någon, men det är en arbetande jaktras.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Jag vet ju att hon avlar på en viss egenskap, skallande kortdrivare, inom rasen som inte är helt lätt att få fram. Det skulle kunna vara därför hon använder mest egna hanar, men jag tycker ändå det är lite konstigt...

Men jag tycker gott det kunde finnas ett litet jäkla SVCH eller något godkänt arbetsprov... Höftledsrötgenresultaten oroar mig mest, visst är alla avelsdjur röntgade, men det är ytterst få andra som är det.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

finns det inga alternativ? om det är den enda uppfödaren som får valpar när ni ska ha valp, och om ni får träffa föräldradjuren när de är på jakt, så kanske kanske... i alla andra fall hade jag sagt nej. det är onödigt att göra det svårare för sig än nödvändigt.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Hmm jag kanske har luskat ut vad det handlar om för ras och jag ställer mig tveksam, jag tycker nog ni ska kolla på andra uppfödare också ..
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Jag hade dragit öronen åt mig lite. Men det är bara en spontan känsla på första inlägget. Det kan ju finnas trevliga individer i kullarna det till trots.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Trevliga individer finns det definitivt! Har träffat massor av trevliga hundar därifrån, men de måste prestera...

Till alla: Ödet är konstigt. Idag var jag och sambon på ankjakt och träffar världens trevligaste lilla tik (med rätt jaktlinjer) av rätt ras, denna tik ska ev. paras till våren. Hon har alla egenskaper jag vill se hos rasen, rätt storlek, päls osv. Iofs har jag inte kollat upp hunddata eftersom jag inte vet hennes riktiga namn, blir parningen aktuell så gör jag ju det.
Men detta fick mig definitivt att bestämma åt sambo att det blir en sån här istället;)
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Glömde...

Jag blir alltid lite avogt inställd till uppfödare som nästan enbart använder sina egna hannar, inom min ras är det ofta så att den sortens uppfödare inte får låna andras hannar - och det finns ju en anledning till det, de anses som oseriösa och ingen vill beblanda sig med dem.

Hejsan hoppsan..

Varför anses uppfödare som har bra, passande hanar till sina tikar som oseriösa?



Nyfiken Gnist som gärna använder gärna mina egna hanar om de passar tikarna här hemma i alla avseenden och inte har jag problem att få låna andras hanar eller är oseriös heller..
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Hejsan hoppsan..

Varför anses uppfödare som har bra, passande hanar till sina tikar som oseriösa?



Nyfiken Gnist som gärna använder gärna mina egna hanar om de passar tikarna här hemma i alla avseenden och inte har jag problem att få låna andras hanar eller är oseriös heller..






:bow::bow::bow:
Håller med har 3 egna hanar som jag gärna använder 2 champion och 1 har cert + Bh placerad på ras special i hård konkurans!
Men om någon av dom ej passar min tik så lånar jag gärna andras mera passande;)

Men jag kanske är oseriös....:o
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Till alla: Ödet är konstigt. Idag var jag och sambon på ankjakt och träffar världens trevligaste lilla tik (med rätt jaktlinjer) av rätt ras, denna tik ska ev. paras till våren. Hon har alla egenskaper jag vill se hos rasen, rätt storlek, päls osv. Iofs har jag inte kollat upp hunddata eftersom jag inte vet hennes riktiga namn, blir parningen aktuell så gör jag ju det.
Men detta fick mig definitivt att bestämma åt sambo att det blir en sån här istället;)
Men nu resonerar du ju jättekonstigt. Du väljer bort någonting du vet mycket om, för att välja någonting du knappt vet någonting om alls?? Hur går det ihop med dina krav? Du ville ju ha både det ena och det andra och nu väljer du bort det mesta?
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Hejsan hoppsan..

Varför anses uppfödare som har bra, passande hanar till sina tikar som oseriösa?
Skulle väl ha tillagt: om man har kull på kull på kull med så gott som uteslutande egen hanne. Gör man så, inom min ras, så brukar det finnas någon anledning till det. Inte sällan är dessa hannar helt omeriterade, dessutom, så fort de är friröntgade så används de på allt som löper. Det är för det mesta massproducenter av valpar som gör så, jag känner till flera som jag inte anser är seriösa alls.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Hejsan hoppsan..

Varför anses uppfödare som har bra, passande hanar till sina tikar som oseriösa?



Nyfiken Gnist som gärna använder gärna mina egna hanar om de passar tikarna här hemma i alla avseenden och inte har jag problem att få låna andras hanar eller är oseriös heller..

Fast hon skriver ju att hon menar uppfödare som inte verkar få låna andras hanar, dvs att många andra uppfödare kanske tycker att deras avel är oseriös. Om du inte har problem att låna hane när du vill, är ju inte du en av dom!
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Fast om vi pratar om en arbetande ras där JAKT är det huvudsakliga arbetsområdet, så ser jag personligen inte att det är ett problem att hundarna inte är merriterade!

I alla fall i mina hem-trakter är det VÄLDIGT sällan de bästa hundarna visas upp på jaktprov! Deras förare anser att jaktrpov och jakt är så skilda aktiviteter att de inte ens ser det som en merit att ha prov-resultat.

Däremot låter det ju lite tråkigt/märkligt att hundarna inte är kontrollerade vad gäller hälsan!

Enklast är väl att prata med uppfödaren och höra hur hon motiverar sin avelsplanering?

/Swat
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Fast om vi pratar om en arbetande ras där JAKT är det huvudsakliga arbetsområdet, så ser jag personligen inte att det är ett problem att hundarna inte är merriterade!

I alla fall i mina hem-trakter är det VÄLDIGT sällan de bästa hundarna visas upp på jaktprov! Deras förare anser att jaktrpov och jakt är så skilda aktiviteter att de inte ens ser det som en merit att ha prov-resultat.

Däremot låter det ju lite tråkigt/märkligt att hundarna inte är kontrollerade vad gäller hälsan!

Enklast är väl att prata med uppfödaren och höra hur hon motiverar sin avelsplanering?

/Swat

Om jag har tolkat TS rätt så är avelsdjuren röntgade och allt som krävs. Alltså uppfödaren uppfyller alla hälsokrav som finns med sina hundar.
Men alla avkommor är inte kollade. Säkert många som använder hunden till jakt utan planer på att avla som inte bryr sig om att röntga m.m
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Glömde...

Jag blir alltid lite avogt inställd till uppfödare som nästan enbart använder sina egna hannar, inom min ras är det ofta så att den sortens uppfödare inte får låna andras hannar - och det finns ju en anledning till det, de anses som oseriösa och ingen vill beblanda sig med dem.

Är 50% av valparna med egna hanar en uppfödare som inte är seriös eller får låna andra hanar?

Om du läser vad ts skriver så skriver hon
"Dessutom verkar det som om hon i ungefär hälften av kombinationerna har använder sina egna hanar"


Är inte det rätt vanligt bland alla uppfödare att om du har både hane och tik som är bra så använder du först och främst din egen hane. Eftersom du ofta skaffar en hane som passar till dina tikar eller så skaffat du en tik som passar till din hane. Men det utesluter inte att du använder andra hanar när det behövs.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Är 50% av valparna med egna hanar en uppfödare som inte är seriös eller får låna andra hanar?

Om du läser vad ts skriver så skriver hon
"Dessutom verkar det som om hon i ungefär hälften av kombinationerna har använder sina egna hanar"


Är inte det rätt vanligt bland alla uppfödare att om du har både hane och tik som är bra så använder du först och främst din egen hane. Eftersom du ofta skaffar en hane som passar till dina tikar eller så skaffat du en tik som passar till din hane. Men det utesluter inte att du använder andra hanar när det behövs.

Det är väl mängden och det urskilljningslösa avlandet som iaf får mig att dra åt mig öronen.

Efter x antal kullar på samma hane kan man inte längre säga: "jo, du förstår han tillför så mycket, en hane som denna kan inte bara få lov att gå och drälla!"

Det blir - ähum - patetiskt i synnerhet när de fem egna tikarna (som fö kommer från samma stamtik) är inne på sin andra eller tredje kul med samma "hemmahane". Denna hane används dessutom flitigt av hundägarens uppfödarkompisar som inte själva vill åka långt eller fråga om lov på andra, meriterade hanhundar.

Jag tycker inte om matadoravel och det är kanske i synnerhet olämpligt hemmavid. Vad skall man med alla avkommorna till? Vad är tanken i nästa steg?

Ofta verkar ingen tanke finnas.
 
Sv: Hade ni köpt hund därifrån?

Men nu resonerar du ju jättekonstigt. Du väljer bort någonting du vet mycket om, för att välja någonting du knappt vet någonting om alls?? Hur går det ihop med dina krav? Du ville ju ha både det ena och det andra och nu väljer du bort det mesta?

För att den här hunden hade ALLA egenskaper, de andra hundarna hade EN egenskap som min sambo gärna såg hos den hunden han köper. Fick under kvällen mail från ägaren och har suttit på Hunddata en stund och statistiken ser så mycket bättre ut på denna tiken än på min bekantas hundar. Så jag kan inte se att jag väljer bort någonting faktiskt..?

Jag känner att om jag ska köpa jakthund vill jag iaf kunna se något resultat på hundarna, som sagt är nolla eller tredje pris på jaktprov som inte ens är särskilt svårt något jag anser meriterande.
Denna tiken vi är intresserade av nu har aldrig startat prov, men jag hade nöjet att se henne jaga under hela gårdagen, hennes syskon är jaktprovsmeriterade och föräldrarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 569
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 209
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp