Bukefalos 28 år!

Hälsokontroll eller inte

Min syster och jag hade nyligen en diskussion om att gå på hälsokontroll (eller inte). Jag går via jobbet vart tredje år, men hon går aldrig och hävdar att "ingen" gör det.
Hur är det med er? Går ni? Bekostar ni själva? Betalar arbetsgivaren?

Jag går inte på några allmänna hälsokontroller och har så aldrig gjort. Däremot ber jag min husläkare ta blodtrycket på mig om jag är där (han frågar alltid "Behöver du något mer när du ändå är här") och jag brukar be optikern kolla mitt ögontryck då jag har glaukom i släkten.
 
Jag ser ingen anledning att gå till läkare om jag inte har något symtom av något slag som jag bedömer att en läkare kan göra något åt.

På mitt förra jobb fanns det en del riskabla lab, så där var det obligatoriska årliga kontroller då en del saker kollades som man normalt inte kollar vid "hälsokontroller". Undersökningarna utgick från just de risker som hängde ihop med labben.
 
En kompis till mig gick på hälsokontroll via företagshälsovården förra året. Då upptäcktes det att h*n hade skyhögt blodtryck OCH lågt högt i socker. Personen i fråga kände inga symtom alls och hade inte sökt vårdcentralen ifall h*n inte blivit ordentligt uppmanad av företagssköterska.

Kompisen måste numera medicinera mot både högt blodtryck och diabetes typ 2.

Så det är inte alls säkert att man känner symtom på att något är fel - och gå runt med omedicinerat högt blodtryck är inte alls bra.

/Lizzie
 
Jag gör via företagshälsovården pga obligatoriskt då jag arbetar i säkerhetstjänst.

Skulle inte göra det annars, ser det som onödigt och i de fall där folk springer till vårdcentralen för att "kolla sina värden" eller liknande blir jag mest irriterad, sjukvården är subventionerad via skattemedel, inget man ska utnyttja för att man är nojig. Gå privat och betala själv i så fall.
 
Jag ser ingen större poäng med att gå varje år om man är frisk men absolut med några års mellanrum när man är över 40. Det finns som sagt problem man inte märker själv förrän de blivit allvarliga.

Personligen är jag enormt väl kollad pga min sjukdom så för mig är det ett icke-problem.
 
Nix, nuvarande arbetsgivare erbjuder inte det och hos de tidigare har jag alltid lyckats sluta innan det blivit min "tur" ;)
 
Jag gör via företagshälsovården pga obligatoriskt då jag arbetar i säkerhetstjänst.

Skulle inte göra det annars, ser det som onödigt och i de fall där folk springer till vårdcentralen för att "kolla sina värden" eller liknande blir jag mest irriterad, sjukvården är subventionerad via skattemedel, inget man ska utnyttja för att man är nojig. Gå privat och betala själv i så fall.
Men är det så enkelt då? Någon gång när jag hade lite diffusa symtom som jag inte riktigt hittade ord för, råkade jag säga i telefon med sköterskan på vårdcentralen att jag ville "hälsoundersökas" eller något sådant. Det erbjöd de överhuvudtaget inte, om jag inte betalade en hyfsat hög kostnad. Jag antar att samma sak händer om en i övrigt frisk person ringer och vill ha "sina värden kollade".

Själv har jag ingen aning om vad jag skulle göra med informationen om "mina värden".
 
Jag ser ingen anledning att gå till läkare om jag inte har något symtom av något slag som jag bedömer att en läkare kan göra något åt.

På mitt förra jobb fanns det en del riskabla lab, så där var det obligatoriska årliga kontroller då en del saker kollades som man normalt inte kollar vid "hälsokontroller". Undersökningarna utgick från just de risker som hängde ihop med labben.
Hur skulle jag kunna känna av att jag har högt blodtryck när det troligen är något jag haft hela livet och även ligger runt 90 på hb värdena om jag inte äter järn tabletter? Hur skulle jag veta att någonting är fel om jag inte testats för det och kände inte att det var något fel fören efter jag gick på mediciner och kände mig bättre.
 
Men är det så enkelt då? Någon gång när jag hade lite diffusa symtom som jag inte riktigt hittade ord för, råkade jag säga i telefon med sköterskan på vårdcentralen att jag ville "hälsoundersökas" eller något sådant. Det erbjöd de överhuvudtaget inte, om jag inte betalade en hyfsat hög kostnad. Jag antar att samma sak händer om en i övrigt frisk person ringer och vill ha "sina värden kollade".

Själv har jag ingen aning om vad jag skulle göra med informationen om "mina värden".

Det verkar nog vara olika på olika ställen? Jag har ingen aning då jag själv aldrig försökt, men det är väldigt vanligt i olika vego-grupper på facebook som jag frekventerar. Jag ser rött varje gång, haha.
 
Hur skulle jag kunna känna av att jag har högt blodtryck när det troligen är något jag haft hela livet och även ligger runt 90 på hb värdena om jag inte äter järn tabletter? Hur skulle jag veta att någonting är fel om jag inte testats för det och kände inte att det var något fel fören efter jag gick på mediciner och kände mig bättre.
Inte vet jag. Men motiverar det att alla går på undersökningar tex vart tredje år?
 
Jag måste lämna in nån form av hälsodeklaration till transportstyrelsen var 5e år för att få ha kvar mina tunga behörigheter på körkortet. Det är väl det närmaste hälsokontroll jag går på. Och det betalar jag själv.

Sen har jag ju ett gäng andra sjukdomar o diagnoser som kollas ibland. De gånger jag går till reumatologen så tas det en del prover, men det är numera ofta flera år mellan gångerna.
 
Men är det så enkelt då? Någon gång när jag hade lite diffusa symtom som jag inte riktigt hittade ord för, råkade jag säga i telefon med sköterskan på vårdcentralen att jag ville "hälsoundersökas" eller något sådant. Det erbjöd de överhuvudtaget inte, om jag inte betalade en hyfsat hög kostnad. Jag antar att samma sak händer om en i övrigt frisk person ringer och vill ha "sina värden kollade".

Själv har jag ingen aning om vad jag skulle göra med informationen om "mina värden".


Du kan lägga ut dem här så kan vi gissa vad du ev lider av?
 
Min syster och jag hade nyligen en diskussion om att gå på hälsokontroll (eller inte). Jag går via jobbet vart tredje år, men hon går aldrig och hävdar att "ingen" gör det.
Hur är det med er? Går ni? Bekostar ni själva? Betalar arbetsgivaren?
Var nyss på hälsokoll. Har gått en gång tidigare via arbetsgivare.
Förra gången var en grundlig undersökning. Blodsocker, urinprov, hörselkontroll mm mm togs Bra.

Men denna 40 års koll. Vikt o midjemått o fylla i ett formulär om levnadsvanor. Var besviken när jag gick därifrån.

Kolla upp vad man gör, kontrollerar. Annars kan de vara "meninslöst".
 
Har gått en gång på hälsokontroll via förra jobbet.
Dock tas det blodprover och blodtryck på mig regelbundet pga sjukdom, så känns inte som jag behöver nåt extra :p
 
Det verkar nog vara olika på olika ställen? Jag har ingen aning då jag själv aldrig försökt, men det är väldigt vanligt i olika vego-grupper på facebook som jag frekventerar. Jag ser rött varje gång, haha.

Vad gäller sjukvårdens "skyldighet" att erbjuda hälsokontroller:
primärvården (vårdcentralerna) har som deluppdrag att arbeta preventivt, förebyggande. Här skulle man kunna tänka sig att hälsoundersökningar finns inom uppdraget.
Å andra sidan saknas det ofta personal och det är svårt att hinna med de sjuka som ju självklart ska gå före.

Vad gäller kostnaden så är inte förebyggande vård subventionerat varför en "hälsoundersökning" ska faktureras en högre kostnad (runt 500-600kr tror jag), och det ingår inte i högkostnadsskyddet. Dock blir det säkert godtyckligt eftersom personalen ibland missar och ibland tycker synd om människors privatekonomi vilket ju är helt fel.
 
Om dina njur-, lever-, lung-, blodvärden var dåliga då? Vad skulle du göra med den informationen då? Ingenting?
Jag kan tycka att det är väldigt bra information att få.
Jag vet inte ens vad ett lungvärde är, eller ens om det existerar. Oavsett är det ju snarare information för läkaren än för mig. Information som behöver processas ganska mycket innan jag kan ha den till något, så att säga.
 
Företaget slipper troligen några med långtids sjukskrivning.
Du menar att det är så pass vanligt att långtidssjukskrivningar beror på saker som hade kunnat upptäckas i tid med hjälp av generella hälsokontroller att det motiverar att man utför sådana undersökningar på alla tex vart tredje år?

Ja, som sagt, jag har ingen aning, men min gissning är den motsatta.
 
Har aldrig gått på hälsokontroll. Bara gått och tagit prover och sådant då jag känt att det kan vara något problem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
579
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
660
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 999
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp