CSN lån - utbruten från Min ekonomi

Jag har ändå 3x2 år på yrkesutbildning, skinnsömmerska (yay för utdött yrke, vi var sista årskursen), e-business manager (I ropet då 2014, men inte perfekt om man inte har en fallenhet för sociala medier typ🤦🏼‍♀️) och nu behandlingspedagog, lite mer jordnära och välbehövligt yrke, men kanske inte det smartaste när jag har varit utbränd tidigare i livet 😂🤷🏼‍♀️
Jag ångrar dock ingenting, jag utvecklades enormt som människa under dessa år. Och även om jag har konsten som hobby numera är jag nöjd över hur stor kunnighet jag har inom min konstart, något jag inte skulle kunnat få annars.

Men jag tror det blir bra med ett år YH nu så jag kan få ett hyfsat välbetalt jobb också.
 
Borde man slå ihop lån eller behålla gamla + nya? Bara 1 termin på nya, merparten i gamla.
Gamla som i hur gammalt? Jag slog ihop mitt före -01 med mitt efter -01 då jag ansåg att jag hellre betalar lite lägre per år men fler år. Det gjorde ganska rejält för mig. Skönt också att bara behöva hålla koll på en inbetalning. Man kan ju om man vill betala in extra när det passar men skönt att i så fall kunna bestämma det själv.
Jag gör lite lika med när jag betalar, har kvartal men betalar mer vissa månader och inget vissa och har bara koll så att det som förfaller varje kvartal är inbetalt men kan tex dela majs förfallo på mars och april och inget i maj då jag vet att jag har mycket annat just i maj. Lite ot från din fråga men hör många som suckar över de där kvartalsbetalningarna men csn är ju bra just för att det är samma ocr och man vet redan i januari hur mycket som ska in så då pytsar jag in när det passar.
 
Gamla som i hur gammalt? Jag slog ihop mitt före -01 med mitt efter -01 då jag ansåg att jag hellre betalar lite lägre per år men fler år. Det gjorde ganska rejält för mig. Skönt också att bara behöva hålla koll på en inbetalning. Man kan ju om man vill betala in extra när det passar men skönt att i så fall kunna bestämma det själv.
Jag gör lite lika med när jag betalar, har kvartal men betalar mer vissa månader och inget vissa och har bara koll så att det som förfaller varje kvartal är inbetalt men kan tex dela majs förfallo på mars och april och inget i maj då jag vet att jag har mycket annat just i maj. Lite ot från din fråga men hör många som suckar över de där kvartalsbetalningarna men csn är ju bra just för att det är samma ocr och man vet redan i januari hur mycket som ska in så då pytsar jag in när det passar.

2024 och öh, före 2018 tror jag. Fick ett mail från csn med förslag om att slå ihop igår. Tror det är olika räntesats, nya är inte lika fördelaktigt egentligen?
 
Stod inget om betalning på årsbeskedet.
Men borde komma nåt snart i så fall

CSN skickar betalningsplan och inbetalningskort en gång om året - i januari. När det går att logga in på Mina sidor så kan du hitta betalningsinfo och OCR även där.

Du vet väl förresten om att du kan ansöka om att få betala en lägre summa? Jag minns ett år när jag i princip stod utan inkomst och fick krav på att betala som om jag vore miljonär pga att vi hade sålt en bostadsrätt året innan. CSN var mycket tillmötesgående. Om du fortfarande har skuldsanering så borde det vara mycket enkelt för CSN att se att din årsinkomst från förra året inte motsvarar din faktiska betalningskapacitet.
 
Borde man slå ihop lån eller behålla gamla + nya? Bara 1 termin på nya, merparten i gamla.

Jag har valt att slå ihop mina lån där majoriten av lån var i det gamla systemet. Det största anledningen var att jag har inte utrymme att betala för två lån som skulle landa på cirka 2500 tillsammans under flertal år framöver (handläggarens uträkning i telefon när jag bollade för och nackdelar).
 
+ @Ramona
Ni kan gå in på meddelanden och scrolla ner till ert första Årsbesked.
Åh vad bra, jag har funderat på hur stor skuld jag egentligen hade från början. Jag har 215' kvar av en skuld som var 330' från början, pluggade och tog lån mellan 2005 och 2012 med lite paus. Det kändes gigantiskt första åren men inser nu att jag ju faktiskt fått bort en tredjedel "redan" (och helt enligt csns plan såklart)
 
Jag hade ca 300'000 kr från början och nere på 180'000 kr nu. Amorterar ca 12000 kr per år.

Jag ångrar studerandet, jag jobbar inte inom det jag har utbildning för även om utbildningen gjorde att jag fick jobb som ledde till att jag kom in på en annan karriärsbana.

Dessutom tjänar jag betydligt sämre än min man som fick sitt yrke redan i gymnasiet.
Så han är både utan studieskulder OCH tjänar bra för att vara "MedelklassSvensson".

Det hade varit bättre om jag gymnasieutbildat mig.
 
CSN skickar betalningsplan och inbetalningskort en gång om året - i januari. När det går att logga in på Mina sidor så kan du hitta betalningsinfo och OCR även där.

Du vet väl förresten om att du kan ansöka om att få betala en lägre summa? Jag minns ett år när jag i princip stod utan inkomst och fick krav på att betala som om jag vore miljonär pga att vi hade sålt en bostadsrätt året innan. CSN var mycket tillmötesgående. Om du fortfarande har skuldsanering så borde det vara mycket enkelt för CSN att se att din årsinkomst från förra året inte motsvarar din faktiska betalningskapacitet.
Så länge den pågår betalar jag inte
 
+ @Ramona
Ni kan gå in på meddelanden och scrolla ner till ert första Årsbesked.

Det första årsbeskedet som ligger på min sida är dock inte det första årsbeskedet. Antar att äldre besked alltså inte syns. Läser ngt om att besked som skickats på papper inte finns med här så det är nog svaret. Om ens första årsbesked kom efter att de digitaliserade tjänsten så funkar det kanske. Mitt första digitala är från 2010 och jag studerade innan det.
 
Vad menar du med numera? Jag betalar med och mer för varje år.
Lån tagna efter 2001 är annuitetslån och de ska man betala tillbaka. Hur mycket du för betala styrs av hur lång din återstående betalningstid är. Lånen före 2001 var kopplade till inkomsten på ett helt annat sätt.

Jag hade 360 000 från början och har 140 000 kvar. Jag betalar 1 300 i månaden under 2024. Min utbildning har varit min bästa investering. Jag jobbar med det jag läste och har en hög lön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp