Hälsokontroll eller inte

Nu vet jag inte vad du jobbar med men jag kan tänka mig att det inom vissa få yrken är ok eller till och med krav på läkarkoll t.ex. pilot.

I vårt fall formulerades också första erbjudandet om läkarkoll som nåt som "skulle" göras men efter en snabb koll med facket så visade sig att arbetsgivaren hade noll koll utan den var på frivillig basis. Gångerna efter har de formulerat sig lite mer korrekt..

Jo det är säkerligen felformulerat bara. I lagen står "ska erbjuda". Sen vet jag inte om de kan ha interna, striktare regler (dvs om det är tillåtligt), att ska du jobba natt här går du på läkarkontrollen?
Jag slapp i alla fall, i lagen finns undantag (om att de måste erbjuda) om nattarbetet beräknas understiga 3 månader.

Finns lite fler yrken än piloter osv som måste gå på kontroll dock, vet att alla som exponeras för vissa ämnen måste gå på kontroller, annars får de inget tjänstbarhetsintyg (har en kompis som är brandman och han måste)
 
Snubblade av en slump över detta.

"hälsoundersökningar
De kostar flera tusen kronor, men gör ingen skillnad för ditt välmående. En större statlig utredning har konstaterat att årliga hälsoundersökningar är ett totalt slöseri med pengar. Trots det är kontroller het business – många företag erbjuder exempelvis provtagningar som en förmån för sina anställda för att upptäcka hjärtproblem i förtid. Haken är bara att sjukligheten och risken att dö i förtid inte påverkas alls.

– Problemet med de generella hälsokontrollerna är att man undersöker en oftast frisk befolkning utan symtom för en massa tester, säger Måns Rosén, medicinsk expert och tidigare chef för SBU (statens beredning för medicinsk och social utvärdering).

Han anser att hälsokontroller kan ha betydelse, men då ska de riktas mot en riskgrupp och en specifik sjukdom.

– Mammografiscreening är ett sådant exempel, säger han."

Källa (kräver Plus abbonemang)
http://www.aftonbladet.se/halsa/article22938654.ab?refpartner=aftonbladet_pluspuff_ettan
 
Snubblade av en slump över detta.

"hälsoundersökningar
De kostar flera tusen kronor, men gör ingen skillnad för ditt välmående. En större statlig utredning har konstaterat att årliga hälsoundersökningar är ett totalt slöseri med pengar. Trots det är kontroller het business – många företag erbjuder exempelvis provtagningar som en förmån för sina anställda för att upptäcka hjärtproblem i förtid. Haken är bara att sjukligheten och risken att dö i förtid inte påverkas alls.

– Problemet med de generella hälsokontrollerna är att man undersöker en oftast frisk befolkning utan symtom för en massa tester, säger Måns Rosén, medicinsk expert och tidigare chef för SBU (statens beredning för medicinsk och social utvärdering).

Han anser att hälsokontroller kan ha betydelse, men då ska de riktas mot en riskgrupp och en specifik sjukdom.

– Mammografiscreening är ett sådant exempel, säger han."

Källa (kräver Plus abbonemang)
http://www.aftonbladet.se/halsa/article22938654.ab?refpartner=aftonbladet_pluspuff_ettan
Ja, exakt. Det är alltså synnerligen onödigt att lägga en massa tid och resurser på dessa fantastiska hälsoundersökningar som görs med stolthet i mitt län....idiotiskt är förnamnet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
516
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
648
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 776
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 035
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp