Hälsokontroll eller inte

Flummar ut lite. Jag tänker på oro också. Jag skulle gissa att regelbundna hälsokontroller för alla - även unga och friska - snarare skulle orsaka mer oro totalt sett än det nuvarande systemet där alla inte erbjuds undersökningar. För mig är det nog ett argument mot att arbetsgivare erbjuder läkarundersökningar om inte arbetets art kräver det.
Det orsakar inte bara oro, utan medikaliserar patienter oftast helt i onödan. Ett bra exempel på det är homosexualitet som ju var ett medicinskt problem fram till avkriminaliseringen 1979, var det väl. Det är att göra medicin, och däremot också att patienterna ska botas från något som är fullständigt normalt och friskt. Det är vad man göra tycker jag med dessa hälsoundersökningar som görs gratis (!) i mitt landsting för ALLA utan undantag vid vissa år. Vansinnigt enligt mig! Eller ta MR t ex, om man gör MR på en person över 35-40 år, så har de allra allra flesta åldersförändringar och diskbråck i ryggen! Och de har absolut inte ont. Men om man gör en offensiv och dyr insats direkt så kommer patienten att bli sjukare, det är ren psykologi.
 
Det orsakar inte bara oro, utan medikaliserar patienter oftast helt i onödan. Ett bra exempel på det är homosexualitet som ju var ett medicinskt problem fram till avkriminaliseringen 1979, var det väl. Det är att göra medicin, och däremot också att patienterna ska botas från något som är fullständigt normalt och friskt. Det är vad man göra tycker jag med dessa hälsoundersökningar som görs gratis (!) i mitt landsting för ALLA utan undantag vid vissa år. Vansinnigt enligt mig! Eller ta MR t ex, om man gör MR på en person över 35-40 år, så har de allra allra flesta åldersförändringar och diskbråck i ryggen! Och de har absolut inte ont. Men om man gör en offensiv och dyr insats direkt så kommer patienten att bli sjukare, det är ren psykologi.
Högt blodtryck - är det fullt normalt och friskt? Högt blodsocker - är det fullt normalt och friskt? Äggvita i urinen? Blod i urinen? lågt hB?

MR har inget med den här diskussionen att göra. Vi snackar hälsoundersökningar - inte specialundersökningar.
 
Högt blodtryck - är det fullt normalt och friskt? Högt blodsocker - är det fullt normalt och friskt? Äggvita i urinen? Blod i urinen? lågt hB?

MR har inget med den här diskussionen att göra. Vi snackar hälsoundersökningar - inte specialundersökningar.
Små mängder blod i urinen, så små att det de bara syns vid provtagning alltså, är fullt normalt och ska inte utredas vidare om det inte finns andra symtom.
 
Blir nästan lite hypokondrisk av att läsa denna tråden. Hur mycket bör man be dom leta så att säga vid en hälsoundersökning? Väldigt mycket allvarligare grejer syns ju inte bara via blodprover. Tex min hund som hade en långtgående levercancer hade bra leverprover och alla andra prover var bra tex.

När jag gick och kollade upp mig pga en väldig trötthet så hade jag bara lågt blodtryck och låga vita blodkroppar, dock helt normalt enligt läkaren då det kunde bero på en tillfällig infektion eller vad det var trots att jag sa att jag inte märkt av någon infektion nyligen. När jag läste om det på nätet sen så hittade jag en väldig massa sjukdomar som orsakade dessa låga vita blodkroppar, dessutom högt b12 värde på det. Dock berodde det på att jag druckit mycket redbull tydligen enligt läkaren som inte gick vidare för det var inte nödvändigt om jag inte blev sämre.

Jag kan nog nu dock 2 år senare vara hyfsat säker på att jag inte har någon sjukdom men jag var orolig ett tag helt i onödan. Jag blir bara nojig av att kolla upp saker när jag inte har några tydliga symptom.
 
Senast ändrad:
Högt blodtryck - är det fullt normalt och friskt? Högt blodsocker - är det fullt normalt och friskt? Äggvita i urinen? Blod i urinen? lågt hB?

MR har inget med den här diskussionen att göra. Vi snackar hälsoundersökningar - inte specialundersökningar.
MR tog jag upp för att pedagogiskt förklara vad man brukar mena med begreppet medikalisering. Synd att det gick över ditt huvud bara. Som sagt var, det blir svårt att diskutera på den nivån du har i det här inlägget, vad ska man svara på det? Blir ungefär som att säga nä undersök inte knölen i bröstet, svaret blir ju självklart att du ska undersöka knölen. Individnivå är en sak, hälsoundersökningar på gruppnivå är något annat och det var ju det som tråden startade om.
 
Blir nästan lite hypokondrisk när av att läsa denna tråden. Hur mycket bör man be dom leta så att säga vid en hälsoundersökning? Väldigt mycket allvarligare grejer syns ju inte bara via blodprover. Tex min hund som hade en långtgående levercancer hade bra leverprover och alla andra prover var bra tex.
Men alla kan inte undersöka allting, tanken är ju helt absurd. Vården är ju redan helt överbelastad med krympande resurser. Det finns ju inte personal snart längre eftersom ingen orkar jobba där.
 
Men alla kan inte undersöka allting, tanken är ju helt absurd.

Problemet som jag ser det är att folk vill ha en massa undersökningar gratis.Som inte handlar om SJUKvård. Som snarare handlar om noja alternativt FRISkvård. Och det kan man ju ägna sig åt. Men privat, och bekosta själv.

Då blir det plötsligt inte roligt längre. Att gå till vårdcentralen och kräva ett batteri prover tagna, bara för att kolla, är helt orimligt. Till sjukvården vänder man sig för att man är SJUK. Har symptom och mår dåligt. Och då får man fortfarande inte välja själv vilka undersökningar man tycker verkar rimliga, utan den bedömningen gör en läkare.

Vill man välja själv - köp privat vård. Och betala ur egen plånbok. Men ta inte resurser från sjuka människor som behöver vård.
 
Blir nästan lite hypokondrisk av att läsa denna tråden. Hur mycket bör man be dom leta så att säga vid en hälsoundersökning? Väldigt mycket allvarligare grejer syns ju inte bara via blodprover. Tex min hund som hade en långtgående levercancer hade bra leverprover och alla andra prover var bra tex.

När jag gick och kollade upp mig pga en väldig trötthet så hade jag bara lågt blodtryck och låga vita blodkroppar, dock helt normalt enligt läkaren då det kunde bero på en tillfällig infektion eller vad det var trots att jag sa att jag inte märkt av någon infektion nyligen. När jag läste om det på nätet sen så hittade jag en väldig massa sjukdomar som orsakade dessa låga vita blodkroppar, dessutom högt b12 värde på det. Dock berodde det på att jag druckit mycket redbull tydligen enligt läkaren som inte gick vidare för det var inte nödvändigt om jag inte blev sämre.

Jag kan nog nu dock 2 år senare vara hyfsat säker på att jag inte har någon sjukdom men jag var orolig ett tag helt i onödan. Jag blir bara nojig av att kolla upp saker när jag inte har några tydliga symptom.
Ja, det är den nojan som jag menar är ett exempel på hur regelbundna undersökningar utan symtom kan skapa oro. Precis som en hel del personer verkar vara lite oroliga när de väntar på resultat från rutinmässig mammografi och cellprover. Trots att man inte oroar sig vanligen, oroar sig många just i samband med provtagningarna.

Sen är det ju helt enkelt så att ingen vanlig vårdgivare i Sverige kommer att sätta igång och scanna hela dig med alla kända metoder i jakt på varje tänkbar sjukdom som du inte har symtom på. Man sätter kort sagt inte igång och letar efter tex cancer uppifrån och ner bara för att du möjligen skulle vilja det. En sådan undersökning blir ju i princip aldrig klar. Och om den till äventyrs blir klar, så kommer det ju att vara dags att börja om från början igen. Det blir ju helt orimligt.
 
Sista och enda undersökningen jag var på som var ren hälsoundersökning var när jag mönstrade för en himla massa år sen och jag har inga planer på att belasta vården i onödan. Jag hade en släkting som var "klen" och hon sprang hos alla läkare hon hittade (hypokondriker) och hon påstod helt allvarligt att hon hade haft en släng av Parkinsons men att det hade gått över. :rofl: Hon var lat och bortskämd från födseln och fick allt hon pekade på eftersom hon var av "fin" släkt. Undrar om hon menade släkten i lagårn? :laugh:
 
...och de andra då?
Protein i urinen kan vara "normalt"(ej uttryck för sjukdom) och det är ett test jag inte ser någon poäng att testa hos friska. Risken att man ska ha protein i urinen av någon sjukdom hos en frisk person måste vara mycket liten, och risken finns att man hittar personer som har protein i urinen men som ej är pga sjukdom. Vilket leder till onödiga utredningar och eventuell oro.

Blodtryck kan jag tycka är vettigt att kolla någon gång om man är medelålders eller äldre.
Förhöjt blodsocker är också bara bra att veta om, men t.ex för mig som normalviktig frisk 31-åring så är risken så minimal att det skulle vara förhöjt att det känns helt meningslöst att testa.
 
Förhöjt blodsocker är också bara bra att veta om, men t.ex för mig som normalviktig frisk 31-åring så är risken så minimal att det skulle vara förhöjt att det känns helt meningslöst att testa.

Som under medelålders "frisk", normalviktig osv började mitt blodtryck stiga. Man följde, via arbetshälsovården, med det under många år, och till sist blev det så högt att jag började medicinera - som typ 35-åring. Inga fysiska orsaker hittades och ingen ärftlighet fanns. Jag är iaf glad över att min arbetsplats har bra hälsovård! Jag är iaf glad över att få en check vart tredje år. Visar sig något vara fel så är jag glad om det följs upp. Oron jag eventuellt känner under utredningens gång är inget jag är rädd för att känna - jag är glad över att vara i trygga händer :)
 
Enstaka individer drabbas ju av högt blodtryck även i ung ålder, och för den enskilda individen kan det ju vara bra att veta. Så jag förstår absolut att man går om man blir erbjuden.
Om min arbetsgivare hade erbjudit hälsokontroller hade jag antagligen gått, men jag saknar det inte när de nu inte gör det. Och jag tycker absolut att man måste fundera noga på vilka tester som är rimliga att ta som screening, t.ex för att inte få alltför många avvikande provsvar som inte tyder på sjukdom.
 
Vi verkar vara tvingade... "All personal ska genomgå "läkarundersökning för nattarbete" hos [Företagshälsovården]. Vid bokning uppger du namn på din chef, vilken avdelning du jobbar på samt referensnumret XXXX. Efter genomförd undersökning får du ett intyg som ska lämnas till personalansvarig"

I och med att de skriver ska är det nog inte bara ett erbjudande om läkarundersökning..
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi verkar vara tvingade... "All personal ska genomgå "läkarundersökning för nattarbete" hos [Företagshälsovården]. Vid bokning uppger du namn på din chef, vilken avdelning du jobbar på samt referensnumret XXXX. Efter genomförd undersökning får du ett intyg som ska lämnas till personalansvarig"

I och med att de skriver ska är det nog inte bara ett erbjudande om läkarundersökning..


Nu vet jag inte vad du jobbar med men jag kan tänka mig att det inom vissa få yrken är ok eller till och med krav på läkarkoll t.ex. pilot.

I vårt fall formulerades också första erbjudandet om läkarkoll som nåt som "skulle" göras men efter en snabb koll med facket så visade sig att arbetsgivaren hade noll koll utan den var på frivillig basis. Gångerna efter har de formulerat sig lite mer korrekt..
 
Nu vet jag inte vad du jobbar med men jag kan tänka mig att det inom vissa få yrken är ok eller till och med krav på läkarkoll t.ex. pilot.

I vårt fall formulerades också första erbjudandet om läkarkoll som nåt som "skulle" göras men efter en snabb koll med facket så visade sig att arbetsgivaren hade noll koll utan den var på frivillig basis. Gångerna efter har de formulerat sig lite mer korrekt..

I mitt yrke är det obligatoriskt, då vissa typer av tillstånd inte är förenligt med arbete i säkerhetstjänst. :)
 
I mitt yrke är det obligatoriskt, då vissa typer av tillstånd inte är förenligt med arbete i säkerhetstjänst. :)

Jo, det var det jag tänkte att vissa yrken är ok med obligatorisk hälsocheck av personalen medans de flesta andra är det en förmån. I mitt yrke eller snarare pga nattjänst så ska arbetsgivaren erbjuda regelbundna kontroller men de ville få det till att det var obligatoriskt för oss vilket det inte var utan valbart för arbetstagaren om man sen ville gå eller ej.
 
Jo, det var det jag tänkte att vissa yrken är ok med obligatorisk hälsocheck av personalen medans de flesta andra är det en förmån. I mitt yrke eller snarare pga nattjänst så ska arbetsgivaren erbjuda regelbundna kontroller men de ville få det till att det var obligatoriskt för oss vilket det inte var utan valbart för arbetstagaren om man sen ville gå eller ej.
Gick du?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
526
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
648
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 780
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 035
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp