Hälsokontroll eller inte

Jo, men jag kan lova att de skulle reagera om jag började springa frekvent hos dem.
Säga vad man vill, men jag är skeptisk.
Reagera kanske, men provsvaren har de inte rätt till. ...men det är klart - du kan ju vara sjysst mot arbetsgivaren och berätta vad som händer i ditt liv, om provsvaren visade sig innehålla nåt "konstigt".
 
Jag har en säkerhetstjänst och här görs kontroller regelbundet. Jag tycker personligen det är suveränt. Min syster har en liknande tjänst fast på annan ort och genom den undersökningen upptäcktes hennes diabetes i ett tidigt stadium.
 
Jag är lite kluven till att ge min arbetsgivare så mycket information om mig själv (vi har läkare på arbetsplatsen 2,5 dag/vecka) och konstant bemanning av två sjuksköterskor.
Jag ser problem med försäkringar mm som skulle kunna bli ett jätteproblem.
Om vi har järnkoll på minsta brist, vilket försäkringsbolag tar risken?
Jag vill inte redovisa allergier, vikt och hälsa så länge det inte är orsak till sjukskrivning.

Det råder sekretess mellan dig och vårdpersonalen. De får inte berätta för AG utan ditt medgivande. De kan på sin höjd uttala sig om de kan/är lämplig att utföra visst jobb eller inte om AG beställt us. Tex "Alexandra bör inte arbeta natt" kan de säga, men inte "Alexandra bör inte arbeta natt på grund av att hon har högt blodtryck och..."
 
Men det är ju företaget som betalar? De måste ju antagligen tycka att det ger ett sådant mervärde för personalen att det motiverar kostnaden.
Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.

Plus då integritetsaspekten, som diskuteras i tråden. Den kan ju vara problematisk också för de anställda som tackar nej. Hur hanterar arbetsgivaren det, tex?
 
Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.

Plus då integritetsaspekten, som diskuteras i tråden. Den kan ju vara problematisk också för de anställda som tackar nej. Hur hanterar arbetsgivaren det, tex?

Vi erbjuds regelbundna hälsokontroller och ska jag dra några slutsatser från vår lilla grupp är det att erbjudandet upplevs som väldigt positivt av personalen. Jag gillar i alla fall definitivt att min arbetsgivare är mån om min hälsa. Det händer ingenting med de anställda som tackar nej (jag tror överhuvudtaget inte att det går fram till arbetsledningen att den och den tackat nej, de får bara veta hur många som gått totalt). Det är sekretess från företagshälsovård kontra arbetsgivaren men är man nog många på företaget (så att det blir tillräckligt anonymt) kan man få en graf över vissa frågor (ex.vis stress, arbetsmiljö etc) som kan ge arbetsgivaren en hint om att det finns ett problem på jobbet som måste lösas.
Ska man teckna någon sorts försäkring som innebär att man ska fylla i en hälsodeklaration skulle det kunna vara negativt att ha varit på en hälsokontroll och fått något "negativt" i protokollet, det kan innebära en reservation eller avslag. Å andra sidan har man ju samma problem vare sig det finns i en journal eller inte men finns det inte på pränt så är det lättare att få en reservationsfri försäkring.

Jag ser det som att regelbundna hälsokontroller som erbjuds personalen antagligen avlastar vc. Extra speciellt om man sedan har en sjukvårdsförsäkring som man går vidare till om något visar sig vara fel.
 
Företag är ju inte ofelbara. Kanske kunde motsvarande summa ge mer till personalen om den användes på andra sätt? Jag vet alltså inte, men nyttan med de här hälsokontrollerna är inte uppenbar för mig.

Plus då integritetsaspekten, som diskuteras i tråden. Den kan ju vara problematisk också för de anställda som tackar nej. Hur hanterar arbetsgivaren det, tex?
Jag kan tänka mig att företag/arbetsplatser som erbjuder hälsoundersökningar också ofta är de arbetsplatser som har subventionerad friskvård (träning, massage o dyl) i någon form. Sådana som anser att en välmående och glad arbetstagare presterar bättre.
 
Hos min arbetsgivare kallas man till hälsokontroll när man blir tillsvidareanställd, sen vid 40 års ålder, sen vid 50 och därefter vart 5:e år.
Arbetar man på någon av de avdelningar där det av någon anledning föreligger medicinska kontroller enligt föreskrifter (ständigt natt-arbete, kemikalier osv) så kontrolleras man enligt vad föreskriften säger att man ska kontrolleras för och med vilka intervaller. T.ex: En avdelning arbetar med kemikalien kobolt och ska därför hälsokontrolleras och utföra spirometri (test av lungfunktion) före arbetets början och därefter vart tredje år.

Dessa kontroller utförs av företagshälsovården.
 
Jag kan tänka mig att företag/arbetsplatser som erbjuder hälsoundersökningar också ofta är de arbetsplatser som har subventionerad friskvård (träning, massage o dyl) i någon form. Sådana som anser att en välmående och glad arbetstagare presterar bättre.

Har inte alla arbetsplatser friskvårdsbidrag? Det trodde jag - oavsett hur kass en AG eller en arbetsplats varit i övrigt så har det alltid funnits friskvårdsbidrag.
 
Min syster och jag hade nyligen en diskussion om att gå på hälsokontroll (eller inte). Jag går via jobbet vart tredje år, men hon går aldrig och hävdar att "ingen" gör det.
Hur är det med er? Går ni? Bekostar ni själva? Betalar arbetsgivaren?


Vi får en hälsoundersökning av sjuksköterska vartannat år, som bekostas av arbetsgivaren. Sköterskan tar blodprov som skickas på analys, du fyller i en blankett om ditt allmänna mående (sömnvanor, kost, etc), hon kollar blodtrycket, och kan göra syn- eller hörselkontroll om det finns önskemål om det.

Om sköterska tycker ett något inte är helt ok blir du remitterad till läkare - typ för att kolla om du behöver hörhjälpmedel, eller om det är något annat där en läkare behövs. Min kollega fick bara analyssvaren hem och en lapp där det stod att hen behöver se över sina kostvanor med en liten informationsskrift om hälsosam mat.

Ska ögna igenom tråden senare. Men generellt tycker jag att det känns bra att få en enklare genomgång ibland. Om något är fel så ser ju förhoppningsvis sköterskan det, och eventuell läkarinsats kommer in tidigt i processen.
 
Du sätter fingret på den viktiga frågan:
på individnivå kan en hälsoundersökning absolut göra nytta.
På gruppnivå finns det inget som visar på nytta. Det skulle behöva göras oerhört många "allmänna hälsoundersökningar" för att hindra ett fall av allvarlig sjuklighet eller död.
Exakt. Det vore vansinnigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv om man ställer nyttan av att göra så gentemot kostnaden. Intressant det där med D-vitamin studier, det rekommenderas ju av "alla" jag känner känns det som. Och ingen vet varför egentligen....
 
Min pappa var rätt "tanig". Red flera gånger i veckan samt slutade röka nån gång vid 40. Han hade, trots medicin, högt blodtryck och gick på regelbundna kontroller. Och han åt varierande. En sund livsstil helt enkelt. Så jag tycker verkligen inte folk ska luras av att "de mår bra så allt bör vara bra".
Som sagt var, man måste skilja på gruppnivå och individnivå. För den enskilda individen kan självklart en hälsokontroll vara utmärkt att göra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
526
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
648
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 780
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 035
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp