Bukefalos 28 år!

Hälta på bakben, bara på morgonen.

Fast så konstigt att rekommendera utevistelse är det väl knappast? Och inte slår det mig som farligt att göra hästen (mer) smärtfri. Hästen mår uppenbarligen bäst av det i nuläget och nypon skadar inte. Däremot så skulle jag vilja gå vidare med hältutredningen, hästen har uppenbarligen något problem.
 
Ni har röntgat och fördjupat undersökningen, men utan att göra en ordentlig utredning? Eller har jag feltolkat?

Rejäl hälta på morgonen som avklingar, men har ni fått bekräftat att det verkligen inte kvarstår en liten hälta under förmiddagen - det kan ju vara svårt t om för en veterinär att upptäcka en liten bakbenshälta. Det kan ju i så fall vara ett bra instrument för vidare utredning - att ha sett hur hästen gör när den haltar på morgonen (filma, ta ut veterinär på morgonen etc).

Jag hade INTE satt på lösdrift för att försöka kamouflera symtomen. Jag hade hellre valt att leta rätt på och åtgärda problemet, vilket kräver fortsatt utredning.
 
I och med att hältan försvinner efter några steg i rörelse och utevistelse verkar göra hästen bättre. Men råd på ett forum är bara råd utifrån vad man får info från. Jag uppfattade hältan som bunden till stillaståendet i box. Nypon är bra för lederna i allmänhet, och så ger hon ju gurkmeja
 
Fast så konstigt att rekommendera utevistelse är det väl knappast? Och inte slår det mig som farligt att göra hästen (mer) smärtfri.

Men hur vet vi hur smärtfri hästen egentligen är??
Hästen kan maskera smärtan när den är i rörelse genom att avbelasta och fått cirkulation i benen, men inte om den stått still kanske???
Vi kan ju bara spekulera, hästen måste få utredas ordentligt!
 
Min häst var halt vid utsläpp några steg sen var han ohalt tills nästa morgon. Utreddes och han hade spatt, en veckas NSAID och såg fin ut sen. Flyttades till lösdrift och gick där 12 år och var aldrig synbart halt som när han stod på box.
 
Men hur vet vi hur smärtfri hästen egentligen är??
Hästen kan maskera smärtan när den är i rörelse genom att avbelasta och fått cirkulation i benen, men inte om den stått still kanske???
Vi kan ju bara spekulera, hästen måste få utredas ordentligt!
Uppenbarligen har den mindre ont om den inte haltar, jag ser inte lösdrift som en lösning på problemet snarare som snällt mot hästen att den slipper få så ont att den haltar medan utredning pågår. Sedan kan man vara tvungen att stalla upp för att se om problemet är avhjälpt pch även som ett led i behandlingen.
 
@Lobelia
Jag tänker så här....jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag utsatte min häst för mer skada än den hade innan.
Eftersom TS-s häst inte fått någon diagnos så ska man vara ytterst försiktig med vad man utsätter den för.
Det kan lika väl vara en skada som förvärras ju mer den rör sig.
Om nu detta har pågått i över 3 månader så tror varje fall jag, att det är något allvarligt men utan en diagnos så är det bara spekulationer.
Bara en veterinär som har sett eller har ansvar för behandling, kan avgöra hur den ska stallas upp alt lösdrift.
 
@Lobelia
Jag tänker så här....jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag utsatte min häst för mer skada än den hade innan.
Eftersom TS-s häst inte fått någon diagnos så ska man vara ytterst försiktig med vad man utsätter den för.
Det kan lika väl vara en skada som förvärras ju mer den rör sig.
Om nu detta har pågått i över 3 månader så tror varje fall jag, att det är något allvarligt men utan en diagnos så är det bara spekulationer.
Bara en veterinär som har sett eller har ansvar för behandling, kan avgöra hur den ska stallas upp alt lösdrift.
Och jag tänker umgefär likadant, fast tvärt om.
Jag skulle undvika att utsätta min häst för det som jag vet får den får mer ont av och uppenbart åtminstone tillfälligt förvärrar skadan/problemet. Den får ont av att stå på box så det hade jag försökt undvika så länge veterinären inte rekommenderade det - det samma hade gällt alla liknade situationer såsom boxhage/sjukhage.
 
Fast frågan är väl om den faktiskt är helt hältfri i hage? Bakbenshälta kan ju vara svår att se till och med för veterinärer.
Hältfri eller inte får den uppenbarligen ont av att inte röra på sig och att då tvinga den att stå still framkallar smärta. Och om hästen inte är hältfri så är den i vart fall betydligt bekvämare med 0-0,5 graders hälta än 4 grader. Kan veterinären inte se 1 grads hälta på häst så borde denne byta jobb.

Nu rekommenderar flertalet inklusive mig för all del att utreda problemen och följa veterinärens råd i första hand så diskussionen och lösdrift eller inte är mest akademisk.
 
Det finns ju faktiskt en enorm gråzon mellan boxvila och lösdrift, om man inte ska dra allt till ytterlighet. Jag hade absolut begränsat rörelseytan och hållt uppsikt så hästen inte rockar loss totalt utan tar det lugnt när den är ute.

Och det är många hästveterinärer som kan missa en 1 gradshälta bak. Bl a två st på två av våra större djursjukhus.
 
Kan veterinären inte se 1 grads hälta på häst så borde denne byta jobb.

Nja, riktigt så enkelt är det nog inte... Man har ju till och med gjort studier som visar på stora problem:

"Ett försök med 131 hästar gjordes, där varje häst blev bedömd av mellan två och fem veterinärer. När veterinärerna hade bedömt hästen på rakt spår var de i drygt tre fjärdedelar av fallen överens om hästen var halt eller inte. Tvärtemot vad man hade kunnat tro var överensstämmelsen något lägre efter en ordentlig hältutredning. Frågan om vilket ben hästen var halt på fick ett varierande svar - bedömningen överensstämde till drygt 50 procent. Kraftiga hältor och frambenshältor bedömdes mer lika än svaga hältor och bakbenshältor."

Mer här:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-bedomningen-av-haltor-varierar.htm
 
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte... Man har ju till och med gjort studier som visar på stora problem:

"Ett försök med 131 hästar gjordes, där varje häst blev bedömd av mellan två och fem veterinärer. När veterinärerna hade bedömt hästen på rakt spår var de i drygt tre fjärdedelar av fallen överens om hästen var halt eller inte. Tvärtemot vad man hade kunnat tro var överensstämmelsen något lägre efter en ordentlig hältutredning. Frågan om vilket ben hästen var halt på fick ett varierande svar - bedömningen överensstämde till drygt 50 procent. Kraftiga hältor och frambenshältor bedömdes mer lika än svaga hältor och bakbenshältor."

Mer här:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-bedomningen-av-haltor-varierar.htm
Vilket överensstämmer med min slutsats att hästen om den är halt troligen har en mindre hälta och inte en kraftig.
 
Vilket överensstämmer med min slutsats att hästen om den är halt troligen har en mindre hälta och inte en kraftig.
Vilket jag tar som att hästen blir sämre även efter dagen och stelnar till under natten pga av rörelsen dagtid ,,, vilket då förvärras under en ev Lösdrift som du förordar?

Se till att få en diagnos om hästen varit halt i 3 månader och varför rider man på en häst som har ont någonstans ?
 
Vilket jag tar som att hästen blir sämre även efter dagen och stelnar till under natten pga av rörelsen dagtid ,,, vilket då förvärras under en ev Lösdrift som du förordar?

Se till att få en diagnos om hästen varit halt i 3 månader och varför rider man på en häst som har ont någonstans ?
Jag förordar veterinär i första hand.
Och ja jag håller med om att det är tokigt att rida hästen, om det nu inte är på inrådan av veterinären.

Menar du att hästen skulle må bra av boxvila då om den nu stelnar pga rörelser dagtid?
 
Det finns ju faktiskt en enorm gråzon mellan boxvila och lösdrift, om man inte ska dra allt till ytterlighet. Jag hade absolut begränsat rörelseytan och hållt uppsikt så hästen inte rockar loss totalt utan tar det lugnt när den är ute.

Och det är många hästveterinärer som kan missa en 1 gradshälta bak. Bl a två st på två av våra större djursjukhus.
Och den gråzonen inkluderar även lösdrift med samma förbehåll som du har på utevistelsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 093
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 059
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp