Bukefalos 28 år!

Hälta på bakben, bara på morgonen.

Tja hästen måste vara någonstans tills den kommer till veterinär :). Det generella rådet är att ta den till veterinär.
 
Vi är nog egentligen eniga de flesta. Utred hästen.

Med tanke på att den ridits i tre månader så tror jag inte det spelar så jättestor roll om den står uppstallad eller går i lösdrift för skadans skull.
 
Det kan vara svårt att se vissa typer av frakturer, och även andra skador, om det sitter i hoven.

Så var det för min förra häst som jag tog bort i oktober.

Vi hittade ingenting men problemet kunde härledas till hoven då det släcktes ut m bedövning (vissa ligament tex är extremt svåra att se)..utan satt diagnos och att vi inte kunde hitta något fel på röntgen, ul etc fanns inte så mycket att välja på.

Liknande symtom dvs jättehalt vissa dagar ffa vid stillastående eller när underlaget var hårt.

Tyvärr kan man inte alltid hitta orsaken utan bara konstatera att hästen inte är bra men har hästen varit så dålig i 3 månaders tid utan direkt fynd hade jag nog funderat på hästhimlen, åtminstone rådfråga veterinär (gärna flera) vilka alternativ som finns till hands och om fortsatt utredning ens kommer visa något, hur lång tid man ska hålla på osv
 
Senast ändrad:
En häst som knappt stödjer på benet måste ha en mycket allvarlig skada, hur svårt är det att förstå?? Vilken mycket allvarlig skada föreställer du dig ska läka mirakulöst vid att ha hästen ute?? Spelar ingen roll att rörelse ger tillfällig symptomlindring, skadan riskeras att förvärras.

Och det är som sagt inte alls säkert att det är stå stilla som är problemet men att LIGGA.

Att rida den är också helt åt skogen. Bara för att ni inte hittat skadan än så betyder det inte att den inte har en skada!

Om hästen var 1 grad halt precis när den gick ut av boxen så visst, då kanske det skulle kunna härledas till åldersstelhet pga artros och då kanske det kan vara bra med lösdrift, men denna häst är extremt halt. Den har med andra ord extremt ONT. Det har de inte om det inte ligger en allvarlig skada bakom, det är ju helt solklart!

Att släppa den lös är att sticka huvudet i sanden. Och kvävas.
 
En häst som knappt stödjer på benet måste ha en mycket allvarlig skada, hur svårt är det att förstå?? Vilken mycket allvarlig skada föreställer du dig ska läka mirakulöst vid att ha hästen ute?? Spelar ingen roll att rörelse ger tillfällig symptomlindring, skadan riskeras att förvärras.

Och det är som sagt inte alls säkert att det är stå stilla som är problemet men att LIGGA.

Att rida den är också helt åt skogen. Bara för att ni inte hittat skadan än så betyder det inte att den inte har en skada!

Om hästen var 1 grad halt precis när den gick ut av boxen så visst, då kanske det skulle kunna härledas till åldersstelhet pga artros och då kanske det kan vara bra med lösdrift, men denna häst är extremt halt. Den har med andra ord extremt ONT. Det har de inte om det inte ligger en allvarlig skada bakom, det är ju helt solklart!

Att släppa den lös är att sticka huvudet i sanden. Och kvävas.

Ja det är svårt att förstå att hästen måste ha en allvarlig skada för att den haltar när man tar den ur boxen, att den kan ha det är solklart men exempelvis patellaupphakning och spatt kan ge sådana symptom, ingen av sjukdomarna rekommenderar man boxvilva för, tvärt om.

För min del är det djurskyddet (att hästen inte ska tvingas göra något som uppenbarligen leder till smärta) det viktigaste fram till en utredning. Att tvinga den att göra det den får ont av är oftast en dålig väg till läkning. Och hästen har ju extremt ont av att stå i box och endast då. Ont kanske den har hela tiden, kanske inte- det vet vi inte.

PS, en häst ligger även i en lösdrift eller för den delen i hagen.
 
Folk tjatar om nypon men utan att precisera vilken typ av nypon de menar.
Det är inte alla typer av nypon som har någon dokumenterad effekt, det som avgör är hur de tillverkas.
Det går inte att bara köpa vilka nypon som helst.
Detta nyponpulver har effekt....
http://www.hippovitae.se/produkterbutik/litovet-hast---rorlighet/fakta-sortiment
Framför allt finns det inga nypon, gurkmeja etc etc som öht läker en skada ... Därav reaktioner på rådet i tråden att "släpp ut på lösdrift och ge xxx örtpreparat " .....
 
Men jag kan öht inte förstå hur man kan råda till något utan att vara veterinär :(
Ska vi börja med en ny marknad, buke- råd istället för veterinär
Det verkar tyvärr vara vardagsmat för många att konsultera sociala media och dessutom ta till dig råden gällande medicinska skador/diagnoser på häst .
 
Framför allt finns det inga nypon, gurkmeja etc etc som öht läker en skada ... Därav reaktioner på rådet i tråden att "släpp ut på lösdrift och ge xxx örtpreparat " .....
Jag menade lång hagvistelse, ge nypon och samtidigt se till att hästen utreds. Jag tror inte någon tror att nypon eller annat kan läka en skada. Ingen hoppas jag förordar att bara strunta i hästens hälsostatus. För mig är det självklart att den ska stå på box så lite som möjligt då boxvilandet framkallar hältan. Logik!
 
Hu
Jag menade lång hagvistelse, ge nypon och samtidigt se till att hästen utreds. Jag tror inte någon tror att nypon eller annat kan läka en skada. Ingen hoppas jag förordar att bara strunta i hästens hälsostatus. För mig är det självklart att den ska stå på box så lite som möjligt då boxvilandet framkallar hältan. Logik!
Hur vet du att hältan inte orsakas av utevistelsen ?
Logik !!
 
Hu

Hur vet du att hältan inte orsakas av utevistelsen ?
Logik !!
Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.
Jag hade inte låtit hästen stå på box för många timmar om det är boxvistelsen som framkallar hältan.
Jag hade låtit hästen gå ute långa dagar där den bevisligen inte har hälta samtidigt som jag låtit utreda varför hästen har hälta. Att stänga in en på boxvila är ologiskt i den situationen enligt mig
 
Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.
Jag hade inte låtit hästen stå på box för många timmar om det är boxvistelsen som framkallar hältan.
Jag hade låtit hästen gå ute långa dagar där den bevisligen inte har hälta samtidigt som jag låtit utreda varför hästen har hälta. Att stänga in en på boxvila är ologiskt i den situationen enligt mig
Fast det är relativt ologiskt tänk också. Bara för att en hälta värmer ur så betyder det inte att den inte finns där. Förmodligen så är hästen halt även under dagen men det är otroligt svårt att se småhältor, speciellt på bakben.

Kan mycket väl vara så att utevistelsen tär såpass på skadan att när den sedan kommer in att hästen får såpass ont. Dessutom visar ju hästen tydligt även under dagen att den har problem, den vill inte sätta ner trakt och vilar hela tiden på benet, det gör inte friska hästar och jag tycker det är ett stort tecken på att hästen inte får mindre problem av att gå i hagen.

Kanske inte boxvila men definitivt i mindre hage så inte hästen kan belasta benet för mycket.
 
Hältan kommer på morgonen efter boxvistelse.
Jag hade inte låtit hästen stå på box för många timmar om det är boxvistelsen som framkallar hältan.
Jag hade låtit hästen gå ute långa dagar där den bevisligen inte har hälta samtidigt som jag låtit utreda varför hästen har hälta. Att stänga in en på boxvila är ologiskt i den situationen enligt mig

Fast en hälta som isåfall blir värre av Box är ett symptom , inte en diagnos. Det är därmed i högsta grad vesäntligt att hästen blir gravt halt av att stå still och det är orsaken varför som borde vara fokus, inte att dämpa symptom .
 
Givetvis ska hästen vila och rörelsebegränsas tills man vet vad som är fel! Jag har en knäskada, om jag håller igång mycket en dag så är jag jäkligt stel och har ont på morgonen efter när jag legat stilla hela natten, men det är ju inte vilan som gjort mig stel utan aktiviteten dagen innan. Om någon skulle hindra mig från att vila och säga åt mig att hålla igång dygnet runt, då skulle inte knäet må bra alls...
 
Givetvis ska hästen vila och rörelsebegränsas tills man vet vad som är fel! Jag har en knäskada, om jag håller igång mycket en dag så är jag jäkligt stel och har ont på morgonen efter när jag legat stilla hela natten, men det är ju inte vilan som gjort mig stel utan aktiviteten dagen innan. Om någon skulle hindra mig från att vila och säga åt mig att hålla igång dygnet runt, då skulle inte knäet må bra alls...
Är det någon som föreslagit att man ska hindra hästen från att vila? Eller att den ska arbeta?

Storlek på hage och behandling eller inte har liksom inte något att göra med om ma väljer att stänga in hästen på box på natten eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 093
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 059
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp