Bukefalos 28 år!

Hälta på bakben, bara på morgonen.

Är det någon som föreslagit att man ska hindra hästen från att vila? Eller att den ska arbeta?

Storlek på hage och behandling eller inte har liksom inte något att göra med om ma väljer att stänga in hästen på box på natten eller inte.

Nej men det har föreslagits att sätta hästen på lösdrift, vilket är att be den röra sig dygnet runt. Få hästar förstår att de ska stå still och ta det lugnt utan att deras utrymme begränsas.
 
Nej men det har föreslagits att sätta hästen på lösdrift, vilket är att be den röra sig dygnet runt. Få hästar förstår att de ska stå still och ta det lugnt utan att deras utrymme begränsas.

Precis, det är stäppdjur, vana att vandra, äta och vandra igen. Därför blir de ju också olyckliga av att stängas in. Ibland måste man ju, t ex när de är sjuka eller under utredning.

Att be en häst inte utnyttja lösdriften är ju som att sätta den på box, så jag förstår inte riktigt skillnaden faktiskt. Lösdrift är för mig en fördel just att hästen kan utöva sitt naturliga levnadssätt, att vandra, röra sig, födosök etc.

Lösdrift utan detta känns för mig lite konstigt. Och jag ser heller inte meningen med det i det här fallet - varför lösdrift som motsats till begränsad rörelseyta ute och box på natten?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 093
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 059
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp