Hälta pga för lite proteiner

L

Laila87

Jag har haft min foderhäst sedan den 8:e November. Nu hade jag ut vet förra veckan för chippmärkning och besiktning. På besiktningen visade han hälta höger fram. Hon sa att hältar sitter högt upp i benet, i mjukdelarna. Hon sa att det kunde vara en sträckning. Men ägaren sa att det antagligen berodde på för lite proteiner. När jag hämtade honom hos gamla fodervärden så hade han ätit fri tillgång på hö och 1,5kg havre. Jag skickde iväg honom på tillridning med en gång i 3 v. Och där fick han tydligen bara 10kg hösilage (av kanon kvalitet) och 1,5 kg havre. Jag har haft honom hemma nu i 3 v och han äter fri tillgång på hö, 1kg lusern, 2kg Hippo Grow Alfa, 1liter Korn, vitaminer o mineraler.

Kan hältan då bero på för lite proteiner? Han har ju inte markerat någon alls tidigare.

Hästen är ett halvblod 3,5år på ca 176 cm.
 
Sv: Hälta pga för lite proteiner

Nej, det är inte proteinrelaterat.
Snarare så att hästen sträckt till sig i hagen elelr liknande. Avvakta några dagar och ring sedan vet om det int eblir bättre.
Krya på er.
 
Sv: Hälta pga för lite proteiner

Som sagt, proteinbrist kan inte ge hälta.

Men din foderstat ser ut att passa en spinkig häst som behöver gödas upp och att du har en stråfoder med minmalt med protetin.
Vad har du för proteinvärde på höet/ensilaget?
Om det inte är tvärlågt så skulle jag inte ge så mycket proteinfoder.

Jag tycker fri tillgång på ensilage/hö och 1,5kg havre låter sundare
 
Sv: Hälta pga för lite proteiner

Analycen är toppen både i proteiner och energi. Han är en stor häst som behöber mkt mat. Dock lite för mkt tycker jag.. Hade hellre velat ha honom på havre o korn istället för massa kraftfoder. Men enligt ägare och dom andra som haft honom så måste han ha massa kraft. Helst 3kg Kraft Groov 125, men Hippo Grow Alfa har precis samma värden.

Min förra unghäst vart stirrig av kraft så henne körde jag havre o korn på och det funka perfa. Hullet va precis som det ska va och så fick hon fri tillgång på hö o hösilage. Men så va hon 10cm mindre och mer kompakt. Denna är ju stor, hög och lååång..
 
Sv: Hälta pga för lite proteiner

Havre och korn är ju kraftfoder det med. Om du har hästen på foder så får du väl sätta foderstaten efeter din analys och inte ägarens.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: mily
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: arabia
·
Foder & Strö eller hur fort går det? Har gett hästen hippo alfa grow nu i 1,5 månad, började med ett kag, hände inget, ger nu två, men får inte i...
2
Svar
27
· Visningar
2 004
Senast: orion_x
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 286
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp