kan någon förklara hur jag ska räkna?!

Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

Okej, nu har jag verkligen kollat upp hur mycket mitt fullblod får i protein/mj och och jag har några uppdaterar.

Mj:146 Vi har bytt havre därför blev det lite mer Mj
Protein:1115, vad blir kvoten?
Ca/p kvoten är precis 1,6.

Messy: Vad brukar ditt fullblod ligga på i Mj/protein?
Mitt funkar inte på en jätte hög kvot, det måste vara nått därimellan. Hon har gått på en kvot runt 10 och såg inte sådär jätte bra ut. Hon måste ha väldans mycket energi för att gå upp.

Hippocampus tycker jag är bra men jag ger alltid mera protein än vad programmet säger att jag ska göra. Enligt programmet ska hon ligga runt 89 mj och 495 protein men det skulle aldrig gå.

Lägg din kvot runt 8 och prova att ge din häst linfrökaka, jag lovar att du kommer se resultat fort. Min häst har också gått på fibergi men hon funkade inte på det. Visst man såg inga revben men hon hade en tunn överlinje plus att hon slutade äta allt annat jag ville ha i henne. Soja var helt omöjligt, kommer aldrig ge fibergi igen och det är för att hon blir så kräsen efter det.
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

runt 6 tydligen :crazy:

jag har faktiskt inte räknat så noga förut, utan "fodrat med ögat"...
men nu har vi inte så bra hö... + att det känns tryggare att ha lite koll...
hon är fin nu, så det gäller väl å passa på å fortsätta så!
Att hon var så mager förut berodde nog mer på andra saker än just fodret...
Jag tror jag fortsätter fodra henne som jag gör idag, men lägger till linfrö.. man ska ju inte byta foder för mkt heller så...
sen på lång sikt byter jag nog hippon mot krafft müssli eller nått... ska kolla lite priser...
men ska å kan inte äta havre, stärkelsen = pajjar magen, energin sätter sig rakt i huvet, vilket hon INTE behöver :devil:
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

runt 6 tydligen :crazy:

jag har faktiskt inte räknat så noga förut, utan "fodrat med ögat"...
men nu har vi inte så bra hö... + att det känns tryggare att ha lite koll...
hon är fin nu, så det gäller väl å passa på å fortsätta så!
Att hon var så mager förut berodde nog mer på andra saker än just fodret...
Jag tror jag fortsätter fodra henne som jag gör idag, men lägger till linfrö.. man ska ju inte byta foder för mkt heller så...
sen på lång sikt byter jag nog hippon mot krafft müssli eller nått... ska kolla lite priser...
men ska å kan inte äta havre, stärkelsen = pajjar magen, energin sätter sig rakt i huvet, vilket hon INTE behöver :devil:

Eller så kan du byta från den hippon du ger nu till HippoAlfa, höjer du kvoten lite också. Min blev jätte bra i magen när jag började kombinera HippoAlfa och linfrökaka plus att hon blev lugnare och mera lätthanterlig vilket hon inte var förut :p
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

är inte hippo alfa koncentrat? är det verkligen bra för magen??
eller ska man komplettera med det?
är det pellets?

måste förhöra min fodersäljare när jag åker dit nästa gång :D

tror våra hästar är rätt lika, har sett bilder på din!
hettsiga fullblodstander som vägrar lägga på sig ett gram men får överskottsenergi av ett havrekorn ;)
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

är inte hippo alfa koncentrat? är det verkligen bra för magen??
eller ska man komplettera med det?
är det pellets?

måste förhöra min fodersäljare när jag åker dit nästa gång :D

tror våra hästar är rätt lika, har sett bilder på din!
hettsiga fullblodstander som vägrar lägga på sig ett gram men får överskottsenergi av ett havrekorn ;)

Ja det är pellets, små pellets, inte som kraffts.
Min har inga problem med Hippos foder däremot när vi provade krafft så fick hon diarre samma med åsebro, det var verkligen koblaffer.

Jo våra är verkligen lika :p
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

1kg fibergi bas
1kg hippo bas harmoni
2kg hippo alfa
0,2kg linfrökaka

+ 6kg hö, 4kg HH

skulle ge
MJ; 133
Pr: 987

kvot: 7,42

så "sista frågan"
kan man ge 2kg hippo alfa utan å döda magen
hur mkt linfrökaka ger man normalt?! 0,2kg är ca 3dl

billigast skulle vara att ge bara fibergi elit istället för å blanda fibergi bas å hippo bas harmoni... men... folk säger att det inte är bra med allt sött... annars är det väl ett bra "tuggfoder"... eller tuggar de mer på bas harmoni?
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

1kg fibergi bas
1kg hippo bas harmoni
2kg hippo alfa
0,2kg linfrökaka

+ 6kg hö, 4kg HH

skulle ge
MJ; 133
Pr: 987

kvot: 7,42

så "sista frågan"
kan man ge 2kg hippo alfa utan å döda magen
hur mkt linfrökaka ger man normalt?! 0,2kg är ca 3dl

billigast skulle vara att ge bara fibergi elit istället för å blanda fibergi bas å hippo bas harmoni... men... folk säger att det inte är bra med allt sött... annars är det väl ett bra "tuggfoder"... eller tuggar de mer på bas harmoni?

Min får 3 kg Alfa och ½ kg linfrökaka. Fina torra högar som inte luktar fisk längre.

Är det inte en himla massa stärkelse i fibergi också? min blev ganska dålig i magen av fibergi. Bara en liten tanke :idea:
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

Allt fungerar inte enligt "bok metoden".

Lär dej se hur din häst fungerar, det gäller att ha ett bra "öga" för sin häst.

Siffror hit o dit... jag blir galen på människor som fodrar sina hästar exakt efter vad deras foderstatsprogram har räknat ut. De tor blint på att detta ska fungera.

Även om hästen faller ur/eller blir tjockare fodrar de fortfarande som vanligt då de har en uträknad foderstat!!

Uhhhhh.....
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

Allt fungerar inte enligt "bok metoden".

Lär dej se hur din häst fungerar, det gäller att ha ett bra "öga" för sin häst.

Siffror hit o dit... jag blir galen på människor som fodrar sina hästar exakt efter vad deras foderstatsprogram har räknat ut. De tor blint på att detta ska fungera.

Även om hästen faller ur/eller blir tjockare fodrar de fortfarande som vanligt då de har en uträknad foderstat!!

Uhhhhh.....

Jag ser hur min häst ser ut men jag räknar ändå ;)
 
Sv: kan någon förklara hur jag ska räkna?!

jag har ögonfodrat i 2år, men det e kul å ha koll + att det kan bli billigare om man räknar å gör om lite...

idag kändes det som att jag ska kapa ALL energitillförsel till min häst :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 878
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp