Bukefalos 28 år!

Ändrat foder hjälper inte

Sv: Ändrat foder hjälper inte

hon ser inte förskräckligt mager ut...
Nej, det är hon inte, men det finns inte så mycket att ta av. Men jag har de senaste dagarna insett att jag kanske var lite hemmablidn ändå :o ;) Hon har nog faktiskt lagt på sig lite

har börjat ge henne lusern hack. Satte upp en egen krubba till det i boxen så hon inte ska behöva blanda det med kraften. Inatt har hon nog ätit ca 0,5kg. Hällde upp 1kg.

Kan inte ta bort kraften. det var så jag hade det först och hon började tappa. Så jag var tvungen att börja ge kraftfoder.

Har börjat fodra dem även med kraften ute och jag tror att hon har börjat inse att om hon inte äter upp, så kommer den andra hästen att äta upp hennes. Så idag åt hon upp nästan allt, och sen ar eriond framme och norpade i sig de sista smulorna:D
Försöker ge henne mat mitt på dagen om jag är hemma hos dem. Annars går det inte. Försöker peta i henne 0,5kg pellets när jag pysslar med henne i gången med när jag ska rida. det går ibland, ibland inte.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

hehe lätt å bli hemmablind både åt det ena å andra hållet :)

men jag menade höet... ge henne 2-3 kg över natten om det är det hon äter... inte så hon gör som min, skiter på de sista 2 kg...

eller hönät så har du koll på hur mkt hon äter + att det inte ligger på marken (min fina fullblodsdam kan ju inte äta när det har varit på GOLVET :eek: shit vad tänkte matte när hon la maten där)

bra å smygpeta-in maten då å då... de har ju liten magsäck, å ska ju helst äta typ 10-15ggr/dag :angel: så... 1-2 små mål extra är SUPER! :)

din häst är väl som min, fin i hullet, åt smala hållet, å det blir aktastrof om de tappar
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Hon kanske inte tål hösilage särskilt bra? Det har väl endel tillsatser, har hört att vissa hästar får magproblem av det. Men inte så lätt om hon hostar av hö. :crazy: Säker på att ditt hö inte var dåligt?

Det är inte mkt mat hon får, mina äter mer i vila än det där.... Vill hon inte äta mer kraftfoder heller?? Då kanske du ska fundera på att byta till ett bättre och mer smakligt foder. Mao müsli!! Tex Eggersman eller Spillers. Det är mkt godare än pellets, min ena häst har vägrat pellets i perioder, men sin müsli äter han alltid. Eggersman har mix som heter Vital/Senior som är bra för hullet.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Hon är inte jätteförtjust i mat öht verkar det som. Men hon är pigg och så.
Hösilaget är det inget större fel på. Vårt hö blev dåligt, hon fick det i höstas men blev sämre så vi kollade upp henne på klinik med massa prover och liknande och hon har blivit mycket mycket bättre sen vi gick över till hösilage. Hon har inga problem med slembildning eler likande alls.

Just nu petar jag i henne nästan så mycket det går. Försöker ändra på miljön runt henne för att få henne mindre stressad och få henne att äta bättre.
varför skulle ett müslifoder vara bättre? jag har redan svårt nog att få i henne lusernhack. På müslifoder är det ju även en lång tuggtid och det kommer ta ännu längre tid för henne att äta det, och det har hon nog inte tid med damen.

Kan dock vara så att hon äter mer ute, men vi lägger alltid ut mer än vad de äter upp, så de hela tiden ska ha mat om de vill, så det är lite svårt att uppskatta mängden hösilage hon äter. Men på natten äter hon nästan inget hösilage alls.

Hon verkar dock vara förtjust i krafft grund pelletsen jag köpte förra veckan. Så de slinker lätt ner. Funderar på om hon kanske gillar kraffts foder mer än hippos.. men jag vet inte.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Jag tycker du ska kolla upp tänderna igen.
Det är inte lätt för varken dig eller hovslagaren att kunna se eller känna, försök få tag på en riktigt duktig hästtandläkare, så kan du ju helt utesluta det (om inget problem finns) för det verkar otäckt att hästen din inte orkar äta mer än så där??
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Nej, han är ju inget proffs, men han är duktig och kan se en del. Ska dock ta henne till en person som jobbar med hästtänder så småningom.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Så många som har läst tråden tror säkert folk jag missköter min häst eller nått:angel: Men här är ett par bilder på henne tagna igår... Så ingen tror jag svälter henne... eller nått
l50.JPG

l51.JPG

l49.JPG


Kan berätta att hon börjat äta sitt kraftfoder bättre nu. Hon har insett att om hon inte äter upp det så tar den andra hästen det när de går i hagen vilket gör att hon äter upp all mat innan hon lämnar hinken.
Har gett hennefri tillgång till lusernhack och hon äter 3-4L/natt ungefär, löst packat. Så jag tror det går framåt nu
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: lovehorses
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp