Bukefalos 28 år!

Ändrat foder hjälper inte

orion_x

Trådstartare
eller hur fort går det? Har gett hästen hippo alfa grow nu i 1,5 månad, började med ett kag, hände inget, ger nu två, men får inte i henne mer. Hon ökar inte i vikt. Hon har fri tillgång på hösilage, inte analyserat. Funderade på att ta analys, men det är taget från 20 olika smålotter så jag vet inte om det är så stor mening.
Hon äter drygt 6-7kg hösilage/gyng. Vägrar äta mer. Tror inte det är dåligt för den andra hästen äter med god aptit och är absolut inte undeviktig för tillfället:angel: .
Utöver hippon får hon 2dl olja, 700g betfor och 700g kornkross.
Lusern vägrar hon äta. Hon vill inte äta kraftfoder på morgonen utan ska bara ut. Löste det lite genom att hästarna även får sitt kraftfoder ute, men ofta bara tittar hon i spannen och går och äter hösilaget istället.
På natten äter hon kraftfoder och i princip inget hösilage.. och på dagen väljer hon hösilaget ute. Det är en lättstressad dam. Fast jag vet inte vad hon har att vara stressad över egentligen, då vi har eget stall, med bara två hästar så det förekommer inget spring eller stoj runt dem.
Vad ska jag ge henne? Hon är i övrigt pigg. Tänderna kollade förra året. Inga sår i munnen som jag kan känns, min hovslagare kollade henne i munnen men kunde inte se något. När hon fick hö åt hon över 10kg/dygn och höll sig fin på det, men kan inte äta hö pga hosta.
Vad ska jag ändra i hennes mat? Vill ge mindre kraftfoder men som kanske är mer koncentrerat, men vilket foder då? Funderade på krafft protein, men då kommer det ju bli brister i energin. *suck*
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Tycker att på den tiden borde det synas. Min islänning fläskar på sig på en vecka om han får chansen! Å grannens 21 år gamla ponny har fått filéer brevid ryggraden på 1,5 månader sedan mer protein i foderstaten.

Det verkar jättekonstigt, och jag förstår att du inte vet vad du ska hitta på härnäst, för jag kan inte heller komma på nåt. Brukar hästen lägga på sig på betet? Det är ju snart säsong för det...
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

blöta hö, jobbigt och meckit men om hon ej gillar ensilage så gör hon det inte;)

foder 4 ggr dygn är det som rekomenderas... vad man sen ger får man själv bestämma men färre utfodringar ger sämre upptagningsförmåga av maten..
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Det hjälper inte att blöta höet. Hon hostar av det med. Det var det vi började med när vi upptäckte att hon reagerade på höet.

Vet inte hur hon funkar på bete. Har inte haft henne på det. Köpte henne förra året och släppte aldrig dem på bete då, men slog gräs till dem. Hon var tunhn då med, men nu är hon på gränsen till att bli för för tunn.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

lägg ut bild så får vi se hur lille hästen ser ut:banana:
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

På den tiden borde det ju ha gett resultat. Men det jag funderade på var om du skulle kunna ge viss del lucern i stället för hösilage. Det är ju svårt att veta vad hästen behöver ni inte har analys men i ditt fall är det nog inte lönt att analysera det.


Men vore jag du skulle jag ge fri tillgång på hösilage ute, lucern hackat strå eller mixen på kvällen, försöka räkna lite på det och sedan komplettera m kraftfoder.


Hur stor är hon och hur mycket kan hon tänkas väga.


Har du tagit något träckprov på henne? så hon inte har fått mask?
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Är det en stor häst, och kanske ett fullblod eller liknande, är det väldigt lite mat.

Vårt fullblod går i vilofoderstaten på 17 kg torrt hösilage och 3 kg Alfa. När han är i gång är det samma mängd hs (äter inte mer) och 4,5-5 kg Alfa. Annars tappar han direkt. Till detta kommer linfröolja och betfor.

Vi får ge minst 4 omgångar kraftfoder/dag när han äter så mycket, annars syns det inte på honom att vi ökar. Har haft honom på 6 kg över 3 fodringar, det blev ingen viktökning.

Fri tillgång på hs både ute och inne samt minst fyra fodringar/dag krävs för att han ska lägga på sig. Vi har tagit träckprov och kollar tänder 2 ggr/år också, för att inte snubbla på vår egen iver s a s.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Har inte tagit träckprov.
Hon har fri tillgång till hösilage. Hon vägrar helt enkelt att äta mer. På natten äter hon kanske 1 max 2 kg och jag lägger alltid in fem i hopp om att hon kaske ska vilja äta mer.
har bara uppsuttna bilder från det senaste
http://codex.no-ip.com/~orion/l47.JPG
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

när jag skulle fodra upp min foderpålle som tappat en massa vikt så slutade det med att han fick 2liter protein 3 liter korn o 4 dl olja
+ en massa tillskott så som jäst mm

o det tog bra lång tid innan han börgade bygga på sig då hade han även fri tillgång till hö...

o så som cactuspower säger kan ni inte fodra med lucern mixen eller hack på kvällen?
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Problemet är väl att hon inte är speciellt förtjust i lusern, men jag kan ju göra ett nytt försök.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

satt och räknade lite på freefarm och fick fram en foderstat på 8kg hösilage (vårt är hyfsat torrt)
1,5kg lusern
1,3kg korn
1kg betfor
1,1kg grund
1kg protein
2dl olja

gav 101 MJ och 961 smrp

Jag känner mig supertaskig, men ska man dela på hästarna så hon får gå själv och har hela dagen på sig att äta upp sitt foder?
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Ta ett träckprov på henne då för att kolla så det inte är något, sådant kan ju faktiskt ha betydelse. Även kolla upp tänderna igen sen.

Det är nog svårt för någon utav oss att råda om hur du ska göra beträffande hagindelningen, men hur är hon i rang osv? Om hon är ranglåg kan det ju vara en anledning till varför hon inte äter så mycket, hur ser det ute inne i stallet - vilka hästar står brevid henne där?
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

är hon även stressad kan det också bero på obalans i magen.
är hon avmaskad?

krafft rehab upplev av många som snällt mot magen + bra för att ge hull.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

De verkar konstigt nog turas om, om att vara på topp. Men för det mesta bestämmer hon. Hon har ingen häst jämte sig, men vår andra står mitt emot.

Har köpt maskmedel idag och tänker avmaska utifall att.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Vänta nu! AVMASKA INTE om du är osäker, hör med Madick först, jag tror det är väldigt olämpligt att avmaska just nu.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

OK. Men varför? Det har ju varit varmare nu ett tag, så maskarna borde väl inte vara i "dvala"? Men jag ska höra med henne
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Därför du inte vet om hästen verkligen har mask eller inte. Varför tar du inte träckprov i stället för att chansa ?
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

Träcka först så du vet om hästen har mask eller ej och se du vet vad du behöver avmaska emot.
 
Sv: Ändrat foder hjälper inte

hon ser inte förskräckligt mager ut...

hade samma problem med min galoppis... fick i henne MAX 5kg/dygn (hö)...
sen lärde hon sig...

idag får hon (väger 450kg)
1,5kg fibergi bas
1kg hippo harmoni
1kg hippo breed
4dl hippo lin (för magen)
0,5kg lusernhack

testa hacket! min verkar gilla det! hon åt blöta pellets förut, men det är meck att blöta när man är där olika tider...

kan du testa å fodra lite å ofta?

sen tror jag på metoden att lära dem att maten KAN ta slut, dvs äter hon bara 2-3kg på natten, så ge henne 2.5kg ett tag... sen öka till 3 osv... lär henne äta upp!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: lovehorses
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp