K

Klosis

Vår ponnytravare började gå orent sent i höstas, när hon travade så lyfte hon huvudet högt i vissa steg. Kotknakare kollade henne sena i bogen på höger sida låg fel, blev till rätta. Det hände ingen förändring. Vid vet. undersökning visade det sig att hon hade en inflamation i kotleden högerfram. Så hon blev sprutad med cortison o fick ta det lungt 10v innan vi började skritta igång henne. Men nu när vi börjat trava så beter hon sig lika igen. Lyfter huvudet o linkar till. :( så jag vet inte vad vi ska göra nu. Men jag ska ringa vet på måndag och höra. Kan hon komma i form igen tror ni?? Eller är det dax för henne att hoppa in i föl boxen nåt år??
 
Jag tror man borde titta på vänster bak istället, höger framben är ganska säkert en sekundär skada. Be vetrinär, kiropraktor undersöka vänster bakben istället för att inrikta sig på höger fram.
 
Det är inte ovanligt att man behöver spruta leden 2 gånger innan man får resultat, så ett återbesök hso veterinären rekommenderar jag.

Sen kan det vara som Boj säger med, men man måste behandla symptomen tills man hittar grundgrejen iaf, dvs är hon halt på hf så lär man behandla det tilsl man hittar något annat. Bakbenshälta ger sällan huvudnick heller, däremot kan hf bli överbelastat från vb, men innan man hittar något i vb får man behandla hf. Och soms agt, det är INTE ovanligt att man får spruta 2 gånger i leden.

Lycka till!
 
tycker att ni ska böja igenom henne i alla leder och spruta där det behövs, sen får ni ge henne ett tag och friskna till och börja lungt!
Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 110
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 240
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 086
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp