Rimfaxe

Trådstartare
Har en häst som helt plötsligt blev oförklarligt kraftigt halt. Ytterst sporadiskt riden i korta pass, så det är inte frågan om överansträngning. Han går på lösdrift i kuperad hage med mycket sten och berg.

En dag haltade han kraftigt när vi skulle rida. Nickade kraftigt i vänster varv när höger fram var i marken. Mindre halt på rakt spår men ändå klart märkbart. Ytterst liten hälta i höger varv, om någon, svår att upptäcka.
Hästen hade svårt att vilja stå på vänster fram när höger fram var upplyft för att kratsas och undersökas.
Ringde veterinärkliniken, de sade åt mig att be en hovslagare kolla ev hovböld eller annat.
Hovslagaren hittade inget som tydde på hovböld eller skadat hovben. Lite tunna sulor kanske och ytterst liten reaktion vid undersökning med visitertång och ihopklämning mot sulan framför strålspetsen på vänster fram, dock inte så stor att den var onaturlig.
Hittade en stor separation mellan lamellrand och hovvägg på ytter vänster fram som misstänkt hältkälla. Hovslagaren trodde att separationen var orsaken, så hästen separationen verkades upp en del och rensades ur och hovarna verkades.
Nu håller hästen upp hovarna utan att protestera, men är fortfarande halt i rörelse.

Hästen ifråga är lite stel och fick massage för några veckor sedan. Dock har han varit stel under en längre tid, så han har inte varit sämre än vanligt innan massören kom.

Kan han ha vrickat/stukat sig i hagen, eller är det separationen som var orsaken och fortfarande är? Hur lång tid tar det innan något sådant ger sig?
Hältan är ju betydligt mindre, men den finns ändå kvar, något som oroar mig.
Nu överväger vi att åka in på klinik för hältutredning, men helst drar jag mig för detta då denna häst blir väldigt stressad i sådan miljö.

Vad för andra orsaker till hältan kan tänkas?
 
Sv: Hälta

Hm... är du säker på att han var halt på höger fram i vänster varv? Eftersom han hade seperationen i vänster hov borde det varit när han satte i vänster hov han nickade eftersom den blir mer belastad än höger i vänstervarv och när han går i höger så kan han avbelasta vänster och därav vara mindre halt.Hängde du med? Det kan också vara något mer än seperationen som gör att han är halt, jag tycker nog att du ska försöka få någon veterinär att komma ut till stallet och titta på honom eftersom du inte vill åka iväg till klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp