Hämta ut annans recept, går det?

Milosari

Trådstartare
Hunden behöver medicin nu på förmiddagen men jag kommer inte från jobbet. Min sambo är hemma och kan hämta ut, men får han det när receptet är skrivet på mig? Hjälper det om han har mitt pass?
 
Du kan skriva en fullmakt så att han kan hämta dina recept, finns mall på Apotekets hemsida. Han kommer behöva ditt leg och sitt eget.
 
För några år sedan kunde jag hämta ut en kompis hästmedicin när jag visade mitt leg. Har ingen koll på om reglerna har ändrats.
 
Jag har bestämt för mig att någon djursjukvårdare nämnt för mig i förbifarten att någon annan kan hämta ut min hunds medicin, bara personen har mitt leg med sig. Nu har jag aldrig behövt testa, men jag tycker din sambo kan åka iväg med ditt pass och fråga.
 
Jag hämtar ofta ut medicin till min sambo, vi har fått skriva en fullmakt som apoteken registrerar och sedan räcker det med att jag visar mitt leg.
Vet dock inte om det gäller samma för djurmedicin. Är det ett e-recept eller pappersrecept?
 
Den på apoteket jag pratade med när jag beställde till min häst så att som regel behövs bara ens eget leg när man hämtar ut annans djurmedicin. Strängare när man hämtar ut för människa. Dock kan det vara bra att ha med ditt leg ifall att det är någon som råkar vara grinig på plats och inte har helt koll på reglerna kom vi fram till (jag kunde inte hämta själv).

Jag har även oanmält hämtat åt min sambo, hade bara med hans leg också så gick det bra.
 
Tack för alla svar! Jag har skrivit en e-fullmakt i hans namn och nu är han på väg till Apoteket. Håll tummarna! Det är ett pappersrecept. Ska dessutom vara krånglig och be att få ut mindre antal tabletter än vad som står på receptet, han kan inte lägga ut med så mycket och jag kan inte överföra till hans konto för att det är helg... Mitt eget kort blev jag av med tidigare i veckan. Det går bra det här! :banghead:
 
Tack för alla svar! Jag har skrivit en e-fullmakt i hans namn och nu är han på väg till Apoteket. Håll tummarna! Det är ett pappersrecept. Ska dessutom vara krånglig och be att få ut mindre antal tabletter än vad som står på receptet, han kan inte lägga ut med så mycket och jag kan inte överföra till hans konto för att det är helg... Mitt eget kort blev jag av med tidigare i veckan. Det går bra det här! :banghead:
Jag får hämta medicin till våra hundar utan problem. Förutom Tramadol som den ena äter för periodvis för sina knän. Då kollar de fullmakt, men den medicinenär ju narkotikaklasssad. Jag har aldrig behövt hans leg utan bara mitt eget.
 
Skaffa swish så kan ni föra över mellan varandra omgående trots olika banker? Min man hämtar ut åt mig och djuren hela tiden, fullmakt skrev jag via apotekets hemsida med mobilt bank-id... Då behöver han bara eget leg med sig iaf. Fast du verkar ha fått all info redan :p
 
Stallkompisen hämtade ut avmaskningsmedel till hästarna trots att det var skrivet till mig, verkar inte vara så kinkigt på djurläkemedel. Hon hade inte mitt leg, behövde bara uppge mitt personnummer.
 
Hunden behöver medicin nu på förmiddagen men jag kommer inte från jobbet. Min sambo är hemma och kan hämta ut, men får han det när receptet är skrivet på mig? Hjälper det om han har mitt pass?

Min sambo hämtar ofta ut vår hunds medicin som är skrivet på mig. Han har då med sig mitt leg. Men det har även funkat utan.
 
Stallkompisen hämtade ut avmaskningsmedel till hästarna trots att det var skrivet till mig, verkar inte vara så kinkigt på djurläkemedel. Hon hade inte mitt leg, behövde bara uppge mitt personnummer.
Jag har fått ut läkemedel(receptbelagd) utan recept till djur, så nä, det är nog inte så kinkigt;)
 
Hunden behöver medicin nu på förmiddagen men jag kommer inte från jobbet. Min sambo är hemma och kan hämta ut, men får han det när receptet är skrivet på mig? Hjälper det om han har mitt pass?
Mamma brukar hämta ut min hunds medicin trots att den är skriven på mig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Gnist
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 129
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 153
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp