Bukefalos 28 år!

Härmar lite, "färgbestämning"

Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

I mina ögon är katten till höger blå/creme och den vänstra är rödtigre eller rödspotted.
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

OJ! Glömde ju skriva att det är den högra på båda bilderna!! :)

Okej, tack :)
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Jag säger svartsköldpadd eventuellt smoke (vet inte om det är foto som är disigt eller om pälsen är "disig).
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Jag gissar på blåsköldpadda. :)
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Hon är blåsköldpaddtabby. Det syns att hon är agouti på bla nosen. En solid katt skulle haft helblå nos, den här har ju tegelröd.
Sen har hon ju tydliga tabbymönster.
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Vad är agouti? :o
När vi idmärkte henne skrev dom att hon var blåsköldpaddstigré, vad är det för skillnad?`
Tack för svaret :)

Och Sassy, tack :)
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Agouti är samlingsnamnet för alla mönstrade färger, dvs tabby, tigré, spotted och tickad (abymönstrad).

En tabby har bredare ränder än en tigré. Tabbymönstret går dessutom mer i "ringar" på sidorna, medan en tigré är randig som en tiger.

tigré

tabby
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Okej, fats hon har knappt några ränder.. äh, jag ska försöka fixa ett bättre kort! :)

Får jag fråga en till ska? När man lägger till smoke med färgen, vad betyder de?
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Nä, det behövs inte... Tabby betyder ju just att hon är mer "mönstrad" än randig, som tigrékatter är..
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Smoke kallas det när en enfärgad (solid) katt har silver. Då blir botten vit och resten av håren får "rätt" färg.
 
Re: Härmar lite, \"färgbestämning\"

Okej, jag hoppas på en enkel färg nästa gång ;)

Tacktacktack :bow:
//Färgamatören ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 199
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 079
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 350
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp