Bukefalos 28 år!

Häst i hage blev skuren med kniv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Det betyder att det inte var tillåtet att bara skriva ops! Så jag fick ju fylla på med lite till.:D Annars hade jag skrivit bara ops!

Vad är det för trams? Du skrev :

Känner du att det börjar bränna under dina skor eller.....? Man kan ju undra....

Knappast någon utfyllnad efter ett ops utan en mycket obehaglig antydan.:mad:

Jag tycker du ska förklara dig och sedan be Peter om ursäkt.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Fy fan för vidriga människor! Jag blir så arg så jag skakar i hela kroppen! Känns lite oroväckande med eftersom jag har min häst i Norrköping. :mad:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Ja, man kan undra över varför så mycket vikt läggs vid könet. Att en människa begår sådana saker räcker väl ? Den människan är antingen i behov av hjälp eller också är det en synnerligen skrupelfri individ, oavsett man eller kvinna. Det är så klart en fördel om det är en man, eftersom man bättre kan förstå och hjälpa en sådan man, det är ju män man forskat på då man forskat om brottslighet och psykiska avvikelser, så om det är en kvinna står man tämligen handfallen.
I övrigt känns det faktiskt som om det kvittar om det är en man eller en kvinna. I de fall där det faktiskt fanns en förövare.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Vem som än gör sånt är det ju en person som är mycket, mycket sjuk. Att piska upp hysteriska stämningar gör ju bara att det blir svårare för vården att få kontakt med en sådan person.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Oj oj!
blir ju nästan arg själv när man läser hur ni alla beter er! varför ska det vara bråk över en sån här sak? det är väl ändå inte NI själva som blivit utsatta för detta dåd? varför då bråka med varandra? nu vet jag ju inte hur gamla ni är!
men den uppfattningen jag får ut av detta så är ni inte äldre än 15 år alltså.
tycker det är hemskt för denna människa som har blivit utsatt för denna sjuka människa som har skadat hästen, men vad kan VI göra som INTE har med det att göra, göra åt saken. INTE genom bråk iaf.
Tycker ni kan lugna ner er en smula.
ha en normal dialog ist.:d

ha en bra dag!;)
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Diskussionen har ju urartat så man borde ju inte skriva i tråden men tyvärr har jag ju bidragit till hysterin genom att skriva på buke om några fall som vid närmare undersökning visat sig vara självförvållade.



Fast då tycker jag det är bra att man kan skriva att man faktiskt, i det fallet, hade fel, om inte annat för att en del ska förstå att ibland är det falskt alarm.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Man skulle ju kunna lyfta tråden till en ideologsk och politisk nivå. Inte långt hemifrån blev ett litet barn dödat för nåt år sen. För att psykvården saknar resurser och för att det anses inhumant att hålla svåra psykfall inlåsta.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

För att psykvården saknar resurser och för att det anses inhumant att hålla svåra psykfall inlåsta.


Är du verkligen säker på att de släppte ut en galning för att det var inhumant att ha denne/a person inlåst:confused:, jag trodde bristande resurser var det stora problemet, möjligt med feldiagnostik.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Säker är jag inte, kan för lite om det. Men vad jag har förstått så har möjligheten att "tvångsvårda" en psykpatient starkt begränsats, åtminstone innan hon har begått ett allvarligt våldsbrott.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Med risk för att få inlägget raderat så måste jag bara ställa ett par frågor:

Ginnies & PL, vad jag inte för mitt liv kan förstå är varför ni slåss med näbbar o klor för att bevisa att övergrepp mot hästar inte sker eller att det är högst överdrivna siffror. Varför?? Dessutom skulle jag vilja försöka förstå vad ni har för problem med att övergrepp mot våra älskade hästar samlas och dokumenteras? Det finns ingen som har snackat om att hänga ut folk hit och dit, endast att försöka få en överblick över alla de fall som sker i vårat avlånga land, och det är så oerhört många fall - många fler än vad jag har anat i mina värsta mardrömmar (och mardrömmar är något som jag är bra på vill jag lova).

Ni misstror allt och alla i frågan om övergrepp och sätter er emot med en energi som jag sällan sett i precis alla trådar som handlar om ämnet. Tänk om den energin kunde riktas åt rätt håll - att försöka rädda en enda häst/ponny istället. Blotta vetskapen att ha stoppat ett enda övergrepp mot en häst och den ångesten som hästen/ägaren får uppleva, borde vara värt alla möda i världen tycker jag!

Jag har också ofta ställt mig den frågan. Dock är jag inte alls förvånad att de även i denna fråga helt verkar sakna emapti för er , som blivit utsatta för detta hemska trauma, utan istället väljer att försvara förövaren genom att ställa andra hemskheter mot denna, tex som att jämföra : "Är det inte värre att våldföra sig på ett barn?" Vi har kunnat läsa i många andra trådar här på buke, i helt andra ämnen, att de väljer att misstro brottsoffret. Det är en extrem form av skeptisism men främst en avsaknad av empati. Att man i fråga efter fråga väljer att inte sympatisera med er brottsoffer, tyder på en kallsinnighet.
Nu är ju den inställningen här på buke ändå av en betydande minoritet tack och lov så jag tycker INTE du ska ta åt dig av deras inlägg. Jag har själv blivit utsatt av spec guiness för hånfulla och förlöjligande inlägg pga av att hon inte haft tillräckliga argument när jag gett svar på tal, och hon trasslat in sig i sina egna ordförvrägningar och haft svårt för att komma ihåg vad hon skrivit.
Jag såg inslaget igår och jag önskar er verkligen allt gott i framtiden. Jag är också ponnymamma och förstår vad ni går igenom, både för dig som har din egen sorg och även din dotters. Det är helt ofattbart och jag saknar ord för att uttrycka min sympati för er. En annan sak som slog mig är, att din dotter verkar vara en otroligt stark och härlig tjej, trots att hon bär på en sådan stor sorg som kommer finnas kvar hela livet. Silver var en otroligt fin ponny och hade framtiden för sig, hur kan man förstöra så mkt för så många och dessutom tillfoga så mkt smärta och skada för ett levande djur?? Det är helt ofattbart! Många kramar till er från mig.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Men nu måste jag fråga er alla, var står det att ginnies och PL har försvarat gärningsmannen? Var står det att de inte tror på att detta har hänt? Var står det att empatin saknas?

Ingen har förvarat gärningsmannen, men däremot finns de åsikter som inte anser att det är rätt att en gärningsman ska straffas med ett annat brott som är straffbart. Förstår du? Alltså bibeln tillämpas ju inte i svensk straffrätt, så därför kan det aldrig bli öga för öga även om man skulle önska det.

Man ska ha klart för sig att när en sån här sak sker så brukar det ofta dyka upp ett antal till i närområdet, paniken lägrar sig över nejden kan man säga och man ser spöken i alla vrår. För ett antal år sedan hade vi faktiskt ett fall av sadism på häst i området, inom en snar framtid dök det upp ytterligare 5 sådana fall. Omgivningen var uppretad och tonfallet piskades upp till en nivå utan dess like, så pass att en grupp människor misshandlade en bärplockare med sin fru som passerat genom en hästhage.

I slutändan visade det sig att de sista 5 fallen hade en naturlig förklaring, och det fanns varken djurplågare eller människa bakom dessa skador.

Den här diskussionen är ett bra exempel på uppretad stämning, ditt inlägg är ett typexempel på att vilja belägga skulden på någon i det här fallet ginnies och PL. Jämfört med misshandeln på bärplockarna stämningen piskades upp och man ville ha tag på en gärningsman. Det trodde man sig ha fått när man hittade detta par, här har du underlaget för vad bl a PL har skrivit om.

Bara för att en människa inte skriver, Åhhh stackars du som har drabbats av detta. Då saknas empati eller? För att en människa tänker rationellt så saknas empati eller? För att en människa ifrågasätter, då saknas empati eller?
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Men nu måste jag fråga er alla, var står det att ginnies och PL har försvarat gärningsmannen? Var står det att de inte tror på att detta har hänt? Var står det att empatin saknas?



Bara för att en människa inte skriver, Åhhh stackars du som har drabbats av detta. Då saknas empati eller? För att en människa tänker rationellt så saknas empati eller? För att en människa ifrågasätter, då saknas empati eller?


Tack Boj, vad annat kan jag säga?
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jag har själv blivit utsatt av spec guiness för hånfulla och förlöjligande inlägg pga av att hon inte haft tillräckliga argument när jag gett svar på tal, och hon trasslat in sig i sina egna ordförvrägningar och haft svårt för att komma ihåg vad hon skrivit.



Du kan ju länka dit jag eller PL för den delen försvarat gärningsmannen, eller att vi inte tror på händelsen eller att vi inte tycker det är fruktansvärt, varsegod, går du ut med anklagelser så länka till dem.:confused:


Om du vill kan ju jag länka vad du skrev om mig, bara för att friska upp minnet på dig att du minsann inte heller alltid är särskilt trevlig.:grin:

Du är bara sur för att jag har haft rätt.:idea:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Men nu måste jag fråga er alla, var står det att ginnies och PL har försvarat gärningsmannen? Var står det att de inte tror på att detta har hänt? Var står det att empatin saknas?
Att empatin saknas är min egen bedömning och det gäller som sagt var även i andra fall där man tagit sig an en inställning att ingen mänsklig varelse är skyldig så länge ingen är dömd i domstol.

Den här diskussionen är ett bra exempel på uppretad stämning, ditt inlägg är ett typexempel på att vilja belägga skulden på någon i det här fallet ginnies och PL. Jämfört med misshandeln på bärplockarna stämningen piskades upp och man ville ha tag på en gärningsman. Det trodde man sig ha fått när man hittade detta par, här har du underlaget för vad bl a PL har skrivit om.
Jag har inte skrivit skuld, endast är förundrad över att de aldrig kan visa sitt deltagande på ett sympatiskt sätt när en familj råkat ut för en tragedi. Och precis som cado skriver försvara med näbbar och klor att sådana här skador oftast uppkommer av hästarna själva. Självklart gör hästar sig illa av sig själv också, men att övht driva den linjen så stenhårt i en tråd om en familj som råkat ut för just detta är både osmakligt och opassande.

Bara för att en människa inte skriver, Åhhh stackars du som har drabbats av detta. Då saknas empati eller? För att en människa tänker rationellt så saknas empati eller? För att en människa ifrågasätter, då saknas empati eller?
Ja det tycker jag verkligen att det saknas empati om man inte kan så mycket som beklaga sorgen, utan "rationellt som du beskriver", eller till synes helt oberörd ifrågasätter.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Kl
Såg oxå programmet i går - vidrigt!!

Hoppas verkligen han blir dömd och att han får ett hårt straff!! Blir han dömd hoppas jag även att media hänger ut honom (mer än i Insider).

Tror ni verkligen Eskil Erlandsson håller sina ord? Att "han" förbjuder sex med djur nu?

Man kan ju alltid hoppas!!

Mvh Lena
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Kl
Såg oxå programmet i går - vidrigt!!

Hoppas verkligen han blir dömd och att han får ett hårt straff!! Blir han dömd hoppas jag även att media hänger ut honom (mer än i Insider).

Tror ni verkligen Eskil Erlandsson håller sina ord? Att "han" förbjuder sex med djur nu?

Man kan ju alltid hoppas!!

Mvh Lena

Han gav ett väldigt svagt intryck, kändes som han slängde ur sig det där för att han blev pressad. Varför kunde han inte sagt det från början? Och sen "visa svenska folket att det här inte är ok" vilka menar han??
konstigt uttalande tycker jag.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Att empatin saknas är min egen bedömning och det gäller som sagt var även i andra fall där man tagit sig an en inställning att ingen mänsklig varelse är skyldig så länge ingen är dömd i domstol.

Och så är det ju, eller hur. Man är INTE skyldig förrän man är dömd, eller hur.
Att du då skriver att empati saknas när det står så här.

Dock är jag inte alls förvånad att de även i denna fråga helt verkar sakna emapti för er , som blivit utsatta för detta hemska trauma, utan istället väljer att försvara förövaren genom att ställa andra hemskheter mot denna, tex som att jämföra : "Är det inte värre att våldföra sig på ett barn?" Vi har kunnat läsa i många andra trådar här på buke, i helt andra ämnen, att de väljer att misstro brottsoffret.

Här skriver du ju uttryckligen att det är så, därför frågade jag var detta fanns att läsa. Jag har ännu inte lyckats läsa det i den text som hittills skrivits, att det är din bedömning bör ju isåfall klart framgå för att slippa missförstånd.

Jag är själv otroligt förbannad på dessa perversa individer, jag är rätt övertgad om att både PL och ginnies också är det även om de är mer rationellt tänkande än andra. Om vi inte hade haft dessa rationella människor i vårt samhälle, så hade vi med stor sannolikhet befunnit oss kvar vid grottstadiet. Man ser ju en tendens till det vid valda tillfällen, men nu har vi ju som tur är kommit lite länge än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I måndags upptäcktes ett cirka tio centimeter långt, djupare skärsår på en häst på en gård i Ramstorp. Hästen ska ha blivit skuren i...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Holger
·
  • Artikel
Hästnyheter Varberg. Ett ardennersto har hittats illa skuren i buk och underliv i en hage i Rolfstorp, utanför Varberg. Stoet vårdas nu på...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare utanför Sandviken, gjorde en obehaglig upptäckt när hon på måndagsförmiddagen kom ut till sin häst i hagen.... Källa / Läs...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: Got2Be
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen befarar att ännu en häst i Linköpingstrakten har blivit utsatt för övergrepp. Händelsen ska ha inträffat på en gård...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp