Bukefalos 28 år!

Häst med helt avsliten sena.

Sv: Häst med helt avsliten sena.

Ja det är intressant detta. :)
Jag kan bedriva lite hobbyforskning på min egen häst.

Min häst kunde ibland liksom glömma att han hade ett framben till, fick känslan av att det gick att jämföra med en fot som sover sas. Detta gick över och han blev ca grad 1 belastningshalt.

Jag minns inte vad veterinären sa ang muskelkompensation. Tror vet är på semester men kommer givetvis att skriva precis vad som framkommer. Han ska även göra UL i augusti igen. Spännande och se vad som visas. Det var 1 år sen senaste UL.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Min häst kunde ibland liksom glömma att han hade ett framben till, fick känslan av att det gick att jämföra med en fot som sover sas. Detta gick över och han blev ca grad 1 belastningshalt.

Ok. Benet fungerade inte som det skulle men uppenbarligen lärde han sig att kompensera. Det skall bli spännande att höra fortsättningen. Även om det naturligtvis är trist att han blev skadad men jag tycker det är fantastiskt att ni gav honom en chans. :)
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tack, han är verkligen min prins. :) :love:

Troligtvis berodde den bedövade känslan på svullnaden och inte på själva senskadan.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Det finns rätt många hästar som rehabats genom det här systemet. Från utdömda till såna som bara haft lite lindriga men återkommande problem.

Man ska inte tro att de som varit utdömda blir friska och helt sunda individer. Däremot går det att få dem smärtfria, mjuka, smidiga, starka och symptomfria genom att hela tiden träna dem korrekt.
Det kan då gå att få dem så starka att man kan skitrida dem en del med. Men man behöver inte helt sällan underhålla arbetet.
Där får man göra en avvägning om man som ägare tycker det känns värt det dels i form av att ev låta någon annan rehaba hästen och skola in den på ett mer avancerat signalsystem och sen också själv lära sig det systemet och lägga om sin träning.
Det blir sällan gratis eller en quickfix.
Men en hel del människor tycker arbetet är intressant.
Och lär man sig arbeta hästar så kan man förebygga en hel del skador.

Det finns ju idag tyvärr en hel del rätt osunda individer som måste dömas ut då de inte tål normal ridning.
En hel del av dem går att rädda med rätt kunskap.

Det finns också en hel del som inte tål vila pga osunda kroppar. De måste också tränas rätt för att räddas.

Ang boxvila så är jag generellt emot att en häst inte rör sig.
Men är det en häst som exploderar i hage eller sjukhage och stor lugnt inne och inte får fräsa runt av risk för att slita sönder/av(ngt opererat eller en ngt söndersliten sena) så ser jag det som betydligt bättre med boxvila.
Rörelsen måste vara kontrollerad i vissa fall.

Tex den här med meniskskada/korsbandsskada är en energibomb utan dess like även då han rids och det görs han rätt rejält av sin matte i normala fall.
Han är väldigt rörlig och energisk. Att han slet sönder sig i bakknät är just därför han stod i sjukhage och hade spunkat och lyckats ta sig igenom el och trä och drullat ner i stort dike etc etc när han var behandlad i någon led.
Efter det släpper man inte ut en häst som då dragit sönder sig som han gjort.
Han fick stå på box rätt länge iom att det blev halt ute och han inte fick halka.
Vi tog ut honom för hand ett par ggr per dag på droger ist. Och tom då var det så man kollade av att det var så lugnt det gick på gården, inget som kunde trigga honom att fara runt.
Han är inte sån som försöker ge sig på människan ens som så laddad och understimulerad. Men iom att han är satans snabb och rörlig fick man passa sig. Och framför allt: Man var så rädd om hans skada!

Nu har han stärkt sig såpass att han klarat skutt och bock. Jag har sett honom halka rätt rejält i hagen en gång då insläppspersonal hade missat och han blev kvar ute lite för länge och det hann börja regna ngt=halt underlag.

Idag var kiropraktorn ute igen. Och han fick betyg MVG.
Han har inte varit så utan muskulära spänningar etc ens innan skadan. Inte heller så välmusklad. Då kan man tänka på att han har en duktig matte. Det är en flott häst som tränats väl förut. Så det har inte varit "hej kom och hjälp mig" innan. Men nu har han trots att han inte ens är fullt igång musklat sig mer. Spec i bakkärran..

Många ägare säger ofta att de är tacksamma för rehabarbetet de varit tvugna att göra. För de har lärt sig nogrannhet och detaljmedvetenhet. Hästarna blir lydigare och bättre på alla sätt efter sånt.
De blir nogrannare ryttare.

Annars blir lätt fokus på skojiga krumelutter, höga hinder etc.
Att sitta och vara nogrann i skritt är superbra!
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag håller med om att skritt är undervärderat, det går att jobba och stärka en häst enormt mycket i skritt beroende på hur man väljer att jobba den, på töm, under ryttare eller för hand, det är oftast en själv som sätter begränsningen. Stärkande och uppbyggande arbete ska inte forceras.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Som sagt, jätteintressant!!
Du kan inte rekommendera någon läsning i ämnet?

Har alltid resonerat som så att tid och lugn rörelse kan göra underverk, även om jag inte har haft de kunskaper och erfarenheter som du har.

Tänker också ofta att den mentala delen inte ska glömmas bort, att en häst på strikt boxvila kan bli deprimerad och olycklig, och sådant försämrar alltid en läkningsprocess.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Kl

Var nere och hälsade på honom idag. Härliga härliga gamle häst. En liten förtjockning över senan i storlek som ett mindre överben. Jag blir mer och mer fascinerad över att benet bara blir bättre och bättre för varje gång jag träffar honom. Nu syns det inte alls om man bara tittar på benet. Märks inget förrän man känner över senan på honom.

Han visade glatt upp sig i sin flashigaste trav och stora bocksprång. Ingen hälta där inte. :love:
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tyvärr är jag dålig på att rekommendera texter. Det mesta jag har lärt mig vet jag idag inte riktigt var jag lärt mig det.

Sen går ju det skrivna ordet att tolka så olika.
Så jag tex tycker att det finns väldigt mkt läsvärt i hur man ska arbeta med form, signalsystem etc i de gamla franska mästarnas böcker från barocken.
Jag kan känna att jag gör eller iaf försöker göra mkt så.
Men ser ju hur tex Bent Branderup eller Philippe Karl tolkar det franska känns det inte alls som samma någon av oss gör.

Jag har lärt mig mycket av mina två dressyrtränare. Jag har också lärt mig mycket av att laborera själv. Och av att själv vara skadad och ha gått diverse utbildningar och behandlingar under nära 20 års tid för egen del, inom human.

Jag har också lärt mycket av de veterinärer jag samarbetat med kring rehabhästarna

Och även av min mentor inom problemlösning etc. Även om han inte skolrider så fattar han biomekanik och träning. Och iom att han rider så mycket olika sorters hästar med olika signalsystem och inriktningar så förstår han den delen med.
Iom att vi arbetat och ridit mkt i team på mina hästar eller mina träningshästar så har vi kunnat laborera med signalsystem och prata mycket kring mitt tänk. Och han som utomstående har kunnat se resultaten.

Just att arbeta hästarna för hand i träns ger en stor kunskap i om vad som faktiskt sker i hästens kropp. För man har inte sin balans, sits, skänkel etc att maskera problem med.
Och det blir jäkligt tydligt om man får för mkt i handen eller linjen driftar.
Man ser också placering av benen på ett annan sätt än uppsuttet.

Man måste också släppa tanken på utbildningsskala enligt tävlingsresultat vid rehab. Och kanske välja en annan väg än den som skulle falla sig naturlig om man ska se till hur det blir i dressyrklassernas upplägg.
Man kan också behöva arbeta hästen i en form som inte platsar på tävling. Man kan behöva böja mer tex.
Man kan behöva dra ner tempot och steglängden.
Man kan behöva tvära mer(om den då är stel eller sned pga muskulära spänningar, ej trasig/instabil).

Man kan behöva styrketräna bakkärran om de är trasiga fram. Rygga mycket, trampa dem etc..
Skjuta på kan de flesta hästar bra av naturen. De är flyktdjur och skapade för det. Men bära är ngt annat..

Men man måste göra allt detta rätt för att hästen inte ska överbelastas eller gå sönder. Och då måste man ha lite rutin eller rutinerad guidning.

Många veterinärer rider ju inte själva på någon högre nivå.
De har inte kunskap om sån här rehab. De har inte sett det eller hört talats om det.
Jag har tur som hittat en både engagerad och rar veterinär som faktiskt också kan rida och träna hästar. Hon har tävlat svårklass en massa år och arbetat för Kyra.
Där kan man faktiskt mer prata om annat än skritt raka spår just iom att hon dels vet att jag grejar böjning utan obalans mot inner fram och för att hon själv förstår HUR man kan träna och att det ger mer än raka spår.
Men det är just det att det inte får ske i obalans. Hon rider bra nog att veta att man KAN rida böjda spår i balans. Och att det då stärker, inte sliter.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Å tack! Jag suger åt mig av detta!!

Jag har ridit lite akademiskt, och också arbetat vid hand enligt det konceptet, och det är så jag försöker arbeta. Fast inte renlärigt ....

Har förstås massor att lära, men det är som sagt så intressant! Att bygga upp och rehabilitera skadade hästar som ingen tror på - wow!

Nu ska jag sluta trådkapa, förlåt ...
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Intressant tråd.
Av tråden att döma så går han ju i hage, där rör han sig ju efter sin egna förmåga. Klarar han av att gå i hage ( bocka och galoppera) så kan han kanske fungera? Jag menar håller han för bock och bus i hage så borde han hålla för mer kontrollerad rörelse under ryttare. De flesta av oss rider ju helst inte i gångarten "bock och bus " iallafall inte under en längre tid ;)
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Min ponny slet av ytliga böjsenan för 1 1/2 år sedan och stod på boxvila i 1 år och 4 månader. Hon började skrittas korta stunder vid hand efter drygt 4 månader, som utökades 5 min varannan vecka. Till slut var vi uppe i en timme under hösten och jag fick klartecken att skritta uppsuttet. Blev inte så mycket ridning när vintern kom så jag fortsatte promenera istället.
I februari fick jag börja trava henne igen(kan tilläggas att vi regelbundet ultraljudade senan) men hon blev lite varm och svullen redan första gången så jag slutade tvärt och lät henne stå i två veckor. Sedan började jag gå med henne igen och gick en timme om dagen. Har inte vågat trava något mer, även om veterinären tycker att det säkert ska gå bra.

I slutet av juni släpptes hon på bete och busar som en unghäst igen, hon rör sig som jag aldrig sätt henne förut, luftiga och rena gångarter och senan har aldrig känts så bra som nu! Ska in på en sista koll i slutet av sommaren och se hur det har gått, men även om hon håller för lättare ridning så tror jag inte jag kommer våga ta chansen. Är så rädd att nånting ska hända och så bra som det går och hon mår nu som sällskapshäst så får hon fortsätta med det. Veterinärerna är helt förbluffade hur bra senan läkt men jag har låtit det ta den tid det tar och inte skyndat på något. Hon är tjugo i år och lever livet.:D:love:
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

KL

Nu är hästen hemma och han mår som en prins. Sprungit i de nya hagarna till och från i två dagar och inte ett uns hälta syns. Ska bli spännande att se vad veterinären säger.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Mitt fullblod slet av i stort sätt hela böjsenan höger fram. Vet kom ut och ville avliva på plats. Jag sa nej. Han rengjorde, sydde och gipsade. Hovslagaren kom ut och slog på en klack back på skon så han inte kunde trampa ner. Vet var ute varje dag i nästan två veckors tid då han hade boxvila. Efter två veckor fick han gå på 3-5 min promenader 2-3 gånger om dagen i 2 veckor. Efter 4 veckor fick han stå ute i sjukhage i någon timme och lite längre promenader samtidigt som hovslagaren sänkte klacken lite. Fick sedan stå i sjukhage ytligare 2-3 veckor samtidigt som hovis plockade bort klacken. Efter det fick han promeneras upp till 20-30 min per dag och gå tillbaka till sin vanliga hage. 6 månader efter det reds han som innan och hoppade, gick även igenom vet besiktningen utan anmärkningar. Men kan tillägga att han var lugn under hela tiden så vi fick inga bakslag av att han blev stressad eller otålig.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tyvärr är jag dålig på att rekommendera texter. Det mesta jag har lärt mig vet jag idag inte riktigt var jag lärt mig det.

....

Gah! Om jag bara var hälften så kunnig som du är. Läser alltid dina inlägg med stort intresse och en känslan av "wow" - tack tack tack för att du är så generös med dina kunskaper! :bow:
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Kl
Idag blev min häst friskförklarad! Han som ingen trodde skulle läka någonsin igen!
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Underbart! Grattis! :D

Kan meddela också att hästen jag berättat om tidigare som slitit sönder menisken och korsband fått MVG av vet på sista kollen för någon vecka sen. Woho!
Nu är det bara att köra vidare på samma sätt! Man vet väl mer i vinter om han anses klara sig. Men som det är idag går det så bra det bara kan gå.
Vet är mycket glatt överraskad!
Och ägare och jag är så klart glada!

Araminta: Tack snälla du för fina ord!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 983
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 324
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp