Bukefalos 28 år!

Häst med helt avsliten sena.

Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jo till skillnad från dina fantastiska råd ang skoningar.....kasta inte sten i glashus.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Så du menar att senorna är överflödiga? Eller vad menar du med ridbara, en ridbar häst för mig är en häst som går att rida. Mer än att skritta lite lugnt på alltså.

Sen tycker jag fortfarande att det låter väldigt konstigt att hästen efter bara 3 månader är helt smärtfri när senan är helt av. Det känns på något vis inte rimligt. Hästar behöver ju inte halta för att känna en av en skada och det är svårt att påvisa ett smärtfritt tillstånd. Det låter i mina öron som ett ganska smärtfullt tillstånd men det kanske det inte är.

Men är hästen ridbar igen, eller skrittbar så är det ju bara att gratta för det. Kolla med veterinär och gör ett UL och sen är det väl bara att testa att rida, har du tur håller den för skritt.
Läser vi samma tråd? TS skriver att hästen varit ett veterinärt forskningsobjekt för en artikel, dvs den stått under veterinär uppsikt. Räcker det med den som fortlöpande studerar den eller ska hon koppla in fler, hur många? TS har även redan sagt att det ska göras ett UL av benet, ska det göras UL på fler ben eller vad menar du?

TS; vet du var artikeln är publicerad? Det skulle vara intressant att läsa den.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tack för ditt svar! :)

Jag ska mejla veterinären och be att få en kopia på artikeln. :)
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Även jag läser gärna artikeln iom att ämnet intresserar mig. Kanske kan jag ha nytta av någon info i arbetet.

Jag har aldrig arbetat med någon häst som slitit av just den senan. Och jag tror att just vilken sena det är är väldigt viktigt för prognosen.
Jag har för lite kunskap kring de senorna för att säga något väldigt genrellt ens.

Jag har haft en på rehab som hade skurit av tåsträckaren bak. Den syddes ihop. I början var han väldigt långsam i den senan. Han hade dålig kroppsuppfattning i det benet öht från ärret och ner iom en del nervskador.
Men det gick att få ok. Han blev jämn i båda bak.

Just nu rehabar jag en som slitit sönder meniskeln och korsbanden i ena bakknät. Det är ju rätt dålig prognos på det. Många tas bort och de man försöker med går det inte särskilt ofta att få tillbaks.
Men just den här killen har stärkts i muskulaturen kring knäet för att supporta det annars korsband och meniskel skulle skött. Honom har det inte gått att låta skutta till eller gå i ojämn terräng etc pga hans skada. Det har varit kontrollerad rörelse från då vi fick ta ut honom ur box. Ibland då på droger just iom hans energi, vana att ridas mycket och för att han bara inte fick skutta till.
I dagsläget ser det så bra ut som det kan för honom. Vet som är mycket noga med att inte ge falska förhoppningar har gått från att säga: "det ser jäkligt illa ut" till "det ser ju NÄSTAN hoppfullt ut" till "det här ser ju faktiskt hoppfullt ut".
Nu rids han och har fått börja galoppera tom.

Gemensamt för alla hästar jag rehabar är att jag tar den för hand i träns och tränar dem så en period först. De ska stärkas a la sjukgymnastik där man placerar dem exakt för att stärka exakt rätt muskulatur och inte belasta fel. Det går att påverka mer så än uppsuttet på en häst som inte är skolad enligt det signalsystem jag använder.
Och för att slippa en människas vikt/ev obalans.

Skulle jag försöka sätta igång en häst hade jag försökt hitta någon som arbetar hästarna så här. Och gjort det i samrådan med veterinär.
Jag har alltid min vet inkopplad på de hästar jag rehabar.
I enstaka fall kan jag ta en annan vet om den redan är inkopplad och jag tycker den känns ok.

Det finns också idag sjukgymnaster för häst som kanske kan ha något tips.
Jag fick lite ny info då vi hade ut en sån nyligen till en häst.
Ägaren berättade för vet(som är kiro och vet). Hon var mycket intresserad och det var nya saker för henne med. Hon köpte dock det som berättades för henne och tyckte det lät bra.

Och som alltid i såna här fall får man ju vara vaksam och vara beredd på det värsta. Men det vet du nog.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag har nu mejlat veterinären och bett att få en kopia. Vet inte om hon är ledig eller så men skriver givetvis när jag vet var den kan läsas. :)

Tack för ett intressant inlägg. Jag har givetvis tät kontakt med veterinär och den dag han visar på smärta kommer han att få gå vidare. Min finaste kille är ju nu hela 21 år gammal men hoppar buskar och röjer i full galopp i hagen och har så gjort under nästan två år.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Läser vi samma tråd? TS skriver att hästen varit ett veterinärt forskningsobjekt för en artikel, dvs den stått under veterinär uppsikt. Räcker det med den som fortlöpande studerar den eller ska hon koppla in fler, hur många? TS har även redan sagt att det ska göras ett UL av benet, ska det göras UL på fler ben eller vad menar du?

Vad babblar du om? Studie eller inte, vad har det med saken att göra? Hade det varit så självklart hade inte tråden skapats från början. Att råda med en veterinär angående hur senan kommer att hålla ser jag som självklart. Det är ju inte någon här som kan avgöra, tror inte någon här har erfarenhet av att rida en häst med en sådan skada.

Och hur kan du få det jag skrev till att jag tycker det ska göras UL på flera ben?
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Hästen är ju under veterinär uppsikt, TS har även redan sagt att det ska göras UL, har du problem med läsförståelsen eller ignorerar du vad hon skriver? Om du inte fattar eller inte läser kan jag inte göra något åt det, men om du läser och fattar så undrar jag självklart hur många veterinärer som ska undersöka den och vilka UL som ska göras i ditt tycke?
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tack för artikel-info, nu och i förhand.

I nuläget har "knähästen" släppts i hage igen. Dvs han kan braka runt lite. Det har han också gjort. Jag och ägare har hjärtat i halsgropen varje gång. Men han har nu grejat det.
Vet trodde det berodde på ökade muskulaturen kring knäet.

Han gås också regelbundet igenom av en kiropraktor som sett honom sen innan.

Han har gått från 3-gradigt halt till inte ens en halv grad. Han verkar heller inte ha ont mer enligt vet. I början hade han ont och medicinerades mot det.

Rent kliniskt på ul är inte läget mycket bättre i skadorna i senorna.
Och det kanske det aldrig blir.
Han kommer förmodligen alltid vara svag just där. Om något sker så bör det bli där.
Men han kan komma att funka hyfsat normalt så länge man kan hålla honom stark i runtomliggande muskulatur.
Han har tydligen redan innan varit lite svag i just det knäet. Så att det var just där han brast är inte så märkligt iom det.

Vet du inte mycket om arbete vid hand i träns/kandar så tycker jag du ska läsa på om det.
Sjukgymnasten som var ute blev skitglad över att det var just så jag arbetade hästen. Hon höll med mig i att tömkörning inte på långa vägar går att jämföra. Man kan påverka dem så mycket mer så här.
Det tycker även min veterinär, som vet hur både jag och mina tränare arbetar.
Kan man sin grej med sånt här arbete kan man förändra hästars rörelsemönster. Det går inte att påverka så i detalj i töm eller uppsuttet.

Oavsett är det otroligt bra att kunna för att få en djupare förståelse för hästens rörelser och hur man kan arbeta dem uppsuttet också, för att förädla/förfina även normala/sunda hästar.

Lycka till med din pålle!
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Har läst i tråden och tycker det är jätteintressant. Dels att det går att rehabilitera hästar som från början var veterinärt utdömda, dels att läsa om din metod, tuaphua. Jag har själv alltid arbetat mycket med mina hästar från marken, och har också börjat att arbeta på tygel från marken.

Hur ställer ni er här till de långa perioder av strikt boxvila som ofta rekommenderas? Jag läste i något av dina första inlägg, narcissa, att du inte är för det. Nu handlar det ju om helt andra tyngder och krafter när det gäller hästar, men när det gäller människors rehabilitering efter diverse skador är det ju bra att röra på sig så mycket man kan redan från början. Naturligtvis behövs vila i det akuta stadiet, men sen?

Jag har själv länge tyckt att det är lite smått farligt med strikt boxvila i långa perioder ...
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Nyare studier visar också på att rehabilitering av senskador möjligen inte skal behandlas med strikt boxvila utan med mer kontrollerad rörelse.

Skillnaden mellan hästar och människor i rehabilitering är ju att människor som tränar upp senskador tränar sig igenom smärtan och kör i vissa fall ganska tung styrketräning som gör ont men stärker. Tyvärr har man ju inte möjlighet för att kunna berätta för hästarna att de "bara" ska träna på så blir det bättre sen även om det gör ont. Men jo nyare forskning visar på ett annorlunda sätt att rehabilitera senskador, som inte innebär lång boxvila.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Med risk för att låta naiv och blåögd så tror jag att hästar, och djur överhuvudtaget, har en underskattad förmåga att känna på sig vad som behövs för att något som är trasigt ska läkas.

Men vi låter dem inte. Vi begränsar och sätter upp regler. Ibland måste vi det förstås, men ofta tror jag att naturen och djuren har fantastiska förmågor till läkning, om vi låter dem. Utan stress, utan tanken att "den ska vara ridbar inom ett halvår, annars är det ingen ide".
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Med risk för att låta naiv och blåögd så tror jag att hästar, och djur överhuvudtaget, har en underskattad förmåga att känna på sig vad som behövs för att något som är trasigt ska läkas.

Men vi låter dem inte. Vi begränsar och sätter upp regler. Ibland måste vi det förstås, men ofta tror jag att naturen och djuren har fantastiska förmågor till läkning, om vi låter dem. Utan stress, utan tanken att "den ska vara ridbar inom ett halvår, annars är det ingen ide".

Men få halta hästar struntar i att halta på benet om det gör ont, även om det hade läkt snabbare ifall de inte haltade...
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

du inte fattar eller inte läser kan jag inte göra något åt det, men om du läser och fattar så undrar jag självklart hur många veterinärer som ska undersöka den och vilka UL som ska göras i ditt tycke?
Nej jag har inga problem med läsförståelsen..du verkar snarare ha. Om Ts har kontakt med veteriäner i nuläget så hade trådstarten varit onödig då veterinären borde kunna avgöra om hästen håller för skritt eller inte.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Nyare studier visar också på att rehabilitering av senskador möjligen inte skal behandlas med strikt boxvila utan med mer kontrollerad rörelse.
Min erfarenhet av senskador är att sålänge inte hästen haltar, så ska hästen gå i vanlig hage och med kontrollerade promenader på hårt underlag 1 timma per dag. Visst kan det ta eventuellt lite längre tid att läka och risken finns alltid att hästen gör skadan värre men och andra sidan så blir hästen desto starkare i senan om den får röra sig under tiden den läker. Storlek på hage beror på vilken risk man är beredd att ta helt enkelt.

Sen tycker jag det är få veterinärer som rekomenderar boxvila nu om inte hästen är halt.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Till alla.

Jag har aldrigt haft och kommer inte att ha mina hästar i boxvila. De får max stå inne 3 dagar sen är det ut som gäller. Gladare och mer harmoniska hästar som läker bättre är min erfarenhet av det. Denna senskadehäst har läkt bättre än någon kunde tro och han stod i box tre dagar i HBG och någon dag hemma. Sen gick han ut i en mindre hage, ej sjukhage. Hästen markerade bara på benet efter 3 veckor och var ohalt efter 3 månader som sagt,

Jag tror på rehabilitering, inte inspärrning. Man släpper kanske inte ut en senskadad häst i en hage med lera men är det hårt och stabilt underlag ser jag ingen fara.

Gazing- Veterinärerna har ju inga andra fall att referera till så INGEN av oss vet säkert. Jag har bara rekommendationer och det är att han håller för att hobbyrida lite.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Det är väldigt intressant det du skriver. Vi har gjort på liknande sätt här, även om vi inte har haft en så allvarlig skada på någon som den du beskriver.

Hoppas verkligen att det går bra med din häst och att du får ytterligare några år med honom!
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag tror på rehabilitering, inte inspärrning. Man släpper kanske inte ut en senskadad häst i en hage med lera men är det hårt och stabilt underlag ser jag ingen fara.

Alltså,, jag får lite barfota taliban varning utifrån hur du resonerar.

Du nämner att du inte ser det som ngn fara att ha denna häst ute med lera om det är hårt och stabilt underlag,, och där håller jag helt med dig (under förutsättning att inget annat kan inverka på individen som gör att den börjar hoppa kråka typ bromsar ex ex .)

Frågan är väl vad du gör om det blir en långvarig stor nederbörd som gör hagarna så otjänliga att t.o.m. Länsstyrelsen kommer utlägga vite för att åtgärder omgående skall vidtas.

En annan sak som (i alla fall anser som helt avgörande för hur pass imponerad man ska bli av "ditt projekt") är just förståelsen för HELA sen apparaturen och
det olika inverkan i hästens olika rörelse faser.

Du förstår säkert själv skillnaden mellan en HELT avsliten ytlig böj sena och en HELT avsliten djup böj sena.

Naturligtvis kommer jag följa denna tråd eftersom jag finner den extra intressant både i avvaktan på presentation av fakta grundad fallstudie och behandlande veterinär.

Jag är helt övertygad om att denna tråd kommer leda mig till en erfarenhet rikare.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Nej jag har inga problem med läsförståelsen..du verkar snarare ha. Om Ts har kontakt med veteriäner i nuläget så hade trådstarten varit onödig då veterinären borde kunna avgöra om hästen håller för skritt eller inte.
Jag vet inte vad du kallar för läsförståelse, men det står ordagrant i TS:
Är det någon som har erfarenheter av så här svåra senskador?
Är det onödigt och obefogat? :cautious: I så fall kan vi ju lägga ner hela Buke då du anser att tråden som sådan är helt onödig eftersom Narcissa trots veterinärkontakt vill veta om någon annan har erfarenhet av dylika skador.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Intressant! Uppdatera gärna hur det går.
Utan att vara expert på just hästkirurgi och senor men... För din häst, där senan redan är bortom räddning så att säga, så antar jag att man ansåg att det handlat mest om att hästen skall lära sig använda benet efter de nya förutsättningarna. Det finns ju liksom ingen "halvtrasig" sena att vara rädd för att den går av. Han har ju ändå en intakt djup böjsena och intakt gaffelband. Om djupa senan, eller gaffelbandet istället varit av hade det ju varit en annan sak.

Hur rörde han sig första tiden? Var han belastningshalt eller hade han svårt att koordinera sin frambensrörelse?

Jag tycker det är intressant och förstår verkligen inte varför han inte skulle få leva om han är smärtfri och obehindrad.

Vad gäller ridningen så har jag naturligtvis inte heller någon erfarenhet som du efterfrågar. Men varför skulle han egentligen inte klara skrittmotion om han är smärtfri och rör sig korrekt och obehindrat. Benet lär väl vara svagare än det andra, muskler associerade med ytliga böjsenan antagligen påverkade på grund av minskad användning. Kanske det andra benet tar lite mer belastning. Jag vet inte, vad tror veterinären?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 983
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp