Bukefalos 28 år!

Häst med helt avsliten sena.

Narcissa

Trådstartare
Min gamle häst slet av sig hela senan på ett framben för två år sedan. Veterinären ville avliva direkt vilket jag vägrade. Boxvila en vecka och sedan fick han gå ut igen. Detta är nu två år sedan och han har vilat helt i dessa två år.
Han markerade på benet ca 3 månader men har sedan dess varit ohalt. Springer och hoppar i hagen.

Jag ska nu plocka hem honom till min gård (han går hos en bekant som sällskapshäst) och funderar på om han kommer hålla att skritta ut på, dvs bara som skogsmulle.

Är det någon som har erfarenheter av så här svåra senskador? Enligt veterinär avlivas de alltid i Sverige medan man i England rehabiliterar dem tillbaka till ridning.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Var senan helt av? Hur kunde den i så fall läka ihop av sig självt med en veckas boxvila? Har haft häst med en sena av till 2/3, han blev sydd, gipsad, stod på box ett par månader och 1-2 års rehab.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag har ridit en sån häst, tror den hade två senor av. Den syddes och fick ha halvstelt bandage i ca 2 månader, sen boxvila+i pytteliten hage några veckor. Minns inte riktigt hur länge den hade vila innan vi började sätta igång men kanske 6 månader totalt(?).
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Om senan var helt av måste man "laga" den d v s sy ihop den. Annars fungerar inte benet utan det kommer att få fel vinkel, vilken beror på vilken sena det är som är av.
Men om den inte varit av utan bara trasig så visst finns chansen att hästen kan komma tillbaka. Kanske inte i elitklass men till vanlig träning kan den fungera.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Senan var helt av. Det fanns inga fibrer kvar som höll ihop det.

Jag är galet mycket mot boxvila därför blev det inget sådant. Hästen var då 19 år och jag ställer inte en sådan gammal häst i box.
Han stod på kliniken i två dygn. Smärtstillande och bandagerad. Inget gips.

En annan klinikveterinär har haft min häst som forskningsstudie för en artikel eftersom det är så extremt sällan man låter dessa hästar leva vidare.

Det enda som syns på min häst är en bula där senan är av. Observera att det bara var en av böjsenorna som var av. Den andra är intakt.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Du kan inte bedöma en senskada förens du vet vilken sena det gäller och i vilken grad. Det skiljer väldigt mycket i prognos och behandling mellan olika senor och olika grad av skada. Sträcksenor är exvis tacksammare än böjsenor.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Alltså....hästen är givetvis utredd av veterinärer. Jag är ingen nybörjare. Undrar bara om någon hade erfarenhet av att rida en sådan häst. Det är ytliga böjsenan som är sönder.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

KL

Min har fått en "skråma" på senan, men har ändå vilat i 4 månader nu. Idag ska jag hämta hem henne och börja sätta igång henne extremt försiktigt. Enligt veterinären så är prognosen god om hon får ta det lugnt. Detta är en tävlingshäst och ska bli helt återställd om jag bara gör som veterinären säger. Med återställd menar jag att hon kan börja tävla igen, men först 2015. 2 år efter skadan. Däremot är hon ju ridbar nu även om hon absolut inte får galoppera förrän ett nytt ultraljud är gjort i Augusti.
Ridbar = skritt och lite trav och gärna då ute.

Jag säger som övriga, hur kan en helt avsliten sena läka av sig själv (utan ingrepp av något slag där man öppnar och lagar), det förstår jag inte, men naturen är ju fantastisk! :)
Jag har varit med om en avsliten sena i ett bakben (kan liknas vid våran hälsena). Den gick av vid hasen och ägaren försökte allt för att kunna ha den som en sällskapshäst, men senan var så spänd att den "åkte upp" i rumpan på hästen. Svårt att förklara detta, men saken är att ändarna på senorna kom så långt ifrån varandra att de aldrig hade kunnat läka själva utan ingrepp.

När det gäller TS häst så är det bara att tacka och ta emot om den läkt ihop. Jag hade nog velat ha ett veterinärt utlåtande med ultraljud för att se hur senan och därmed hästen faktiskt mår. Detta var ju en lite äldre häst med om jag förstod rätt? Då skadar det inte med en liten kontroll, så man har rent samvete att man gjort det man kan. Säger veterinären att det ser bra ut så hade jag bett om ett igångsättningsschema och följt det till punkt och pricka.

Jag önskar TS lycka till och hoppas att det här ska gå vägen. Vilken makalös historia! =D
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Fast senan har väl inte växt ihop igen. TS undrar väl om hon kan börja rida trots att hästen endast har djupa böjsenan kvar (men inte Ytliga)?
Låt en veterinär titta på hästen och bedöma vad som är lämpligt att göra.

/V
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tack. Exakt så. Senan är fortfarande av såklart. Hästen är ohalt och smärtfri sen två år tillbaka. Ingått i en forskningsstudie som sagt.

Jag kommer att ultraljuda honom för jag är intresserad av hur det ser ute inne i benet nu efter så lång tid.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

jag hade aldrig på gott samvete hoppat upp på den hästen och ridit (skrittat). Jag har dock inga erfarenheter av senskador (tack och lov).
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Tack. Exakt så. Senan är fortfarande av såklart. Hästen är ohalt och smärtfri sen två år tillbaka.
Så hästen lever helt utan ytlig böjsena? Känns inte okej. Låt hästen gå kvar i hagen sålänge hästen klarar det.

Sen känns det sådär när du menar på att hästen varit smärtfri i 2 år när det var 2 årsen hästens sena gick av och hästen var halt i 3 månader. Det betyder inte att hästen inte känner av senan, det enda det betyder är att hästen inte är belastningsöm eller vad man ska säga. Den kan mycket väl känna av skadan ändå.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag har ägt hästen i 14 år och känner honom väl. Det var nog dumt att fråga på detta forumet där många sitter inne med sin egen utformade kunskap. Trodde man kunde få vettiga och kunniga svar.

Hästen skadades i april 2011 och var smärtfri och ohalt i juli 2011.

I England blir dessa hästar ridbara igen...
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Inga egna erfarenheter, i samtliga fall jag känner till har hästen tagits bort istället.
Prognosen för en osydd, icke fixerad avsliten böjsena är väl inte särskilt strålande. Frågan om huruvida just den här hästen kommer att hålla för skrittmotion går inte att ge något generellt svar på.
Så det beror väl lite på hur du resonerar kring hästen i övrigt. Är det ett alternativ att skritta igång den men vara beredd på att ta bort den om det inte håller?

Sen är det ju inte alla engelska hästar som man lyckas rehabilitera. Jag hittade en brittisk siffra som säger att ca 55 % av behandlingarna gällande böjseneskada lyckas. Det omfattar alla typer av senskador och alla typer av behandlingar. För obehandlad avsliten sena kan man nog räkna med att ett fåtal procent klarar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag har ägt hästen i 14 år och känner honom väl. Det var nog dumt att fråga på detta forumet där många sitter inne med sin egen utformade kunskap. Trodde man kunde få vettiga och kunniga svar.

Hästen skadades i april 2011 och var smärtfri och ohalt i juli 2011.

I England blir dessa hästar ridbara igen...

Så du menar att senorna är överflödiga? Eller vad menar du med ridbara, en ridbar häst för mig är en häst som går att rida. Mer än att skritta lite lugnt på alltså.

Sen tycker jag fortfarande att det låter väldigt konstigt att hästen efter bara 3 månader är helt smärtfri när senan är helt av. Det känns på något vis inte rimligt. Hästar behöver ju inte halta för att känna en av en skada och det är svårt att påvisa ett smärtfritt tillstånd. Det låter i mina öron som ett ganska smärtfullt tillstånd men det kanske det inte är.

Men är hästen ridbar igen, eller skrittbar så är det ju bara att gratta för det. Kolla med veterinär och gör ett UL och sen är det väl bara att testa att rida, har du tur håller den för skritt.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag red en ponny när jag var liten som i sin ungdom hade rymt, fastnat i ett taggtrådsstaket och slitit av tåsträckaren i ena bakbenet. H*n opererades och stod sen på boxvila länge innan h*n kunde sättas igång. Vet inte riktigt vad som gjordes med senan men ponnyn blev fullt ridbar och är idag 30+ och fortfarande fräsch. H*n har lite sämre stabilitet i benet och rätt fula ärr men har annars inte haft några problem av det. Dock spelar det nog väldigt stor roll vilken sena det är som är trasig och just tåsträckaren ska vara relativt lätt att få att läka då den inte utsätts för dom allra största belastningarna. Hur mycket en specifik häst klarar av efter en viss skada kan nog ingen utom en kompetent veterinär avgöra.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Jag har ägt hästen i 14 år och känner honom väl. Det var nog dumt att fråga på detta forumet där många sitter inne med sin egen utformade kunskap. Trodde man kunde få vettiga och kunniga svar.

Hästen skadades i april 2011 och var smärtfri och ohalt i juli 2011.

I England blir dessa hästar ridbara igen...

Tycker inte man behöver lägga ner energi på en så dum ts med så mkt bristande information i både trauma och främst anatomi.
 
Sv: Häst med helt avsliten sena.

Alltså ibland baxnar jag över folks okunskap på detta forumet.

Ridbar som att rida på ridbana, nej det kommer han troligtvis inte att hålla för. Skritta ut, ja det kommer han troligtvis att hålla för.

Jag tycker att det är sanslöst att folk här inne inte läser vad jag har skrivit utan drar slutsatser från sina egna ringa erfarenheter. Jag har skrivit tre gånger att hästen är noggrant utredd av veterinärer, en ville döma ut i det akuta läget, en sa två dagar efter skadetillfället att det är fantastiskt hur hästar läker dessa skador och går att använda igen, en veterinär har använt hans tillfrisknande och läkeprocess i en veterinärmedicinsk artikel.

Jag ville inte ha reda på vad ni tror om denna hästen utan om någon hade erfarenheter av dessa skador efter rehabilitering.

//Narcissa med över 30-års erfarenhet av hästar och nära samarbete med veterinärer....

:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp