Bukefalos 28 år!

Häst med klaustrofobi

Skolli

Trådstartare
Hej

Finns det bra sätt att träna en häst med "box klaustorfobi"? Min lilla raggsocka - som för övrigt är världens "barnhäst", han gör ALDRIG något oförutsätt, han skyggar inte, han sticker inte och det spelar ingen roll om man möter skördetröskor eller traktorer när man är ute o rider - han är den lugnaste häst som tänkas kan... utom när han är instängd i en box!!! Han går för det mesta i lösdrift men de gånger man stänger in honom i box blir han jätte jobbig. Det går någorlund så länge andra hästar finns kvar i stallet - då är han bara allmänt "störande", ni vet går runt, drar med tänderna på boxgallret osv. Men... tar man ut alla andra hästar ur stallet så... blir han jätte, jätte frustrerad och irriterad, stegrar sig, sparkar i boxdörren och stressar upp sig. Det komiska i det hela är att när man då öppnar boxdörren (och förvänttar sig en häst som formligen "kastar sig" ur boxen) sååå är all stress som bortblåst - då kan hästen minsann stå kvar i boxen, alldeles lugn och ensam i stallet bara boxdörren INTE är stängd. Den här hästen är ingen unghäst utan en gentleman på 18 år och har huvud delen av sitt liv stått på stall så problemet är inte att han inte är van att stå på stall utan.. vad?

Finns det någon som har tips och idéer om vad man kan göra för att vi skall få det lungt och trevligt i stallet???
 
Sv: Häst med klaustrofobi

Jag tror att han helt enkelt har tråkigt, eller så är han inte van att vara själv. Om jag vore du skulle jag låta hästen stå inne (ensam) korta stunder och ge honom lite hö att tugga på undertiden. Förhoppningsvis kommer han fokusera på det istället för på ensamheten.
Om det inte funkar kan du börja med att vara inne i boxen med honom så att han håller sig lugn. Övergå sedan till att stå i dörröppningen och när han tycker att det är okej kan du stå utanför boxen med dörren halvöppen för att förr eller senare stänga den helt. Efter mångt och mycket behöver du inte ens vara i stallet!:D
Min poäng är att gradvis vänja honom vid att stå ensam utan att spåra ur totalt. Sedan kommer det naturligtvis att ta tid, men håll bara på korta stunder i taget och håll honom sysselsatt med till exempel hö eller någon "leksak" så att han inte bara rusar omkring och blir frustrerad (Min häst älskar "godisbollar". Det är som en boll ca 3dm i diameter med ett hål i, och när hästen rullar på den ramlar förr eller senare en godis ut).

Lycka till med din häst! //Linda
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst med klaustrofobi

Hej

Finns det bra sätt att träna en häst med "box klaustorfobi"? Min lilla raggsocka - som för övrigt är världens "barnhäst", han gör ALDRIG något oförutsätt, han skyggar inte, han sticker inte och det spelar ingen roll om man möter skördetröskor eller traktorer när man är ute o rider - han är den lugnaste häst som tänkas kan... utom när han är instängd i en box!!! Han går för det mesta i lösdrift men de gånger man stänger in honom i box blir han jätte jobbig. Det går någorlund så länge andra hästar finns kvar i stallet - då är han bara allmänt "störande", ni vet går runt, drar med tänderna på boxgallret osv. Men... tar man ut alla andra hästar ur stallet så... blir han jätte, jätte frustrerad och irriterad, stegrar sig, sparkar i boxdörren och stressar upp sig. Det komiska i det hela är att när man då öppnar boxdörren (och förvänttar sig en häst som formligen "kastar sig" ur boxen) sååå är all stress som bortblåst - då kan hästen minsann stå kvar i boxen, alldeles lugn och ensam i stallet bara boxdörren INTE är stängd. Den här hästen är ingen unghäst utan en gentleman på 18 år och har huvud delen av sitt liv stått på stall så problemet är inte att han inte är van att stå på stall utan.. vad?

Finns det någon som har tips och idéer om vad man kan göra för att vi skall få det lungt och trevligt i stallet???
Hur är hästen att transportera då?
Skulle din häst ha klaustrofobi skulle den definitivt inte klara av att åka transport.;)
Och ja det går träna bort.Det mesta går att träna bort med rätt upplägg och tålamod.
 
Sv: Häst med klaustrofobi

låter lite som din häst har lärt sig att ju mer jag lever rövare destå fortare får jag sällskap.. Hade en häst på ridskola som gjorde lika dant.. ridlärarna sa till oss att vi inte fick gå till honom för än han var lugn..
Din häst har antagligen inte problem med att vara själv.. så jag skulle låta honom hålla på tills han lugnar sig om han inte kan fastna eller skada sig på nått i boxen så klart..
 
Sv: Häst med klaustrofobi

Jag skulle också kolla hur hästen beter sig i ett hästsläp eller andra trånga utrymmen. Hästar är ju flyktdjur och det är egentligen mot deras natur att vistas i trånga (och instängda!) utrymmen, ensamma utan flocken dessutom. Kan ju vara att din häst har extra starka instinkter som är svårare att träna bort.
 
Sv: Häst med klaustrofobi

18 år?... Han VILL helt enkelt inte vara instängd, konstigare än så behöver det ju inte vara, En 18 åring har lärt sig både det ena och det andra och anser sig ofta ha rätt att uttrycka sina önskningar;-) Sätt en kätting i boxöppningen och låt dörren vara öppen? Låt bli att ha honom i box? Byt boxgrannar till dom han gillar om han inte redan står vid dem.
Har själv botat en som fick panik av att bli instängd i box genom att göra det riktigt lönsamt att stå fint där. Massor av godis och beröm och positiv uppmärksamhet i en vecka varje kväll. Nu VILL hon in i boxen, förut bröt hon sig ut på de mest fantastiska sätt, genomblöt av svett och fruktansvärt upprörd tills hon kom ut då hon var skitnöjd...12 år gammal dam med attityd och egna åsikter...
Inga hästar gillar att vara instängda egentligen, de bara tolererar det /lär sig leva med det,mer eller mindre, hästar är klaustrofober i sin natur.
 
Sv: Häst med klaustrofobi

Tack för alla svar!! racerkorv har alldeles rätt - hästen VILL INTE vara instängd i en box för som sagt - öppnar jag boxdörren så är problemen som bortblåsta. Han går vanligtvis på lösdrift men nu de senaste veckorna har han varit tvungen att stå på stall (på nätterna kl 21-06.30) som sällskap åt fölen som håller på att avvänjas från sina mammor (dvs fölen och gamlingen i stallet på nätterna och stona får gå kvar i lösdriftshagen) Så normalt har han en ganska "lyxig" tillvaro och behöver INTE stå instängd i nån box. Han har inte tråkigt i sin box, alltid tillgång till hö och tycker rätt så bra om fölen som han har som boxgrannar så just det är nog inte "roten till det onda" i det här fallet. Det är inga problem med att transportera honom - visserligen står han nog och stamppar i golvet för att uttrycka sin frustration men jag har aldrig behövt vara rädd att han i panik skall slänga sig ur transporten eller nått. Jag tror inte riktigt på teorin om att han är "bortskämd" och van vid att "ju mer han leker rövare" så ju fortare blir han "belönad" dvs utsläppt.

Jag undrar om det hela inte har lite med "kontroll behov" att göra... gamlingen är nämligen flockens ledare (tror han i alla fall - egentligen är det ett av stona men det vet han inte om... kvinlig list... :rofl:) för han blir lika jobbig i boxen om nån av de andra hästarna ställs i stallgången dvs "någon av hästarna i hans flock är på fel ställe". Så att vara ensam i stallet går ju bara inte för sig när hela flocken är nån annan stans.

Men vägen till mannen hjärta går ju via magen så Racerkorv jag antar att du har helt rätt - bara att utrusta mig med tålamod och godis!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 598
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp