häst med överkänslighets reaktion? (långt)

ishorses

Trådstartare
Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång?
Min häst fick det i oktober förra året, det började med att han fick små skorvor på hela kroppen, det hela gick väldigt snabbt.. Då hade han stått i sitt nya stall i ca 2 veckor.
Efter någon dag så svullnade benen upp och under magen, första veterinären såg inte det men han fick ändå penicillin som inte hjälpte. Nästa veterinär kom ut dagen efter och såg att han var svullen. Hon konstaterade att han hade regnskållor. Han blev inte bättre av penicillinet och antibiotika och hade 40 graders feber och kunde knappt gå, han magrade och ville knappt äta + att han var konstant svettig. Till slut fick han ett läkemedel som hjälpte (har för mig att det var metacam, kan dubbel kolla).
Fick tvätta honom med Clorohexidin schampo..
Till slut fick han stallas upp hos veterinären som som hade +20 grader i stallet och hon tvättade honom varje dag med clorohexidin shampo och torkade honom + rakade honom. Till slut kunde han hålla kvar fukten inne i kroppen..
Min veterinär trodde att han hade Pemfigus men provsvaren visade att han inte hade det till 99%..
Nu i april månad så är nästan alla krustor borta förutom på benen, dom har växt ut.. såg dock en helt ny krusta igår vilket gör mig orolig.
Han är fortfarande mager och vi ger honom väldigt mycket extra foder och ska ge honom medicin för magsår.
har fortfarande nära kontakt med veterinären då han inte är helt frisk.
Någon som var med om nåt liknande??
Vi vet fortfarande inte vad det var som orsakade detta.
Jag använde Ultrashield under sommaren mot knott & flugor samt hösten innan mot pälsätare.
Sen var inte stallet dit han flyttade särskilt bra, då det var dåligt hö och mycket fukt i stallet. (jag skäms att jag inte förstod bättre men flyttade honom då min veterinär sa att han inte borde stå där.)
Nu bor han hos min kompis som har ett välventilerat stall och han kommer snart gå ut på bete.
 
Hur gick det med svullanden i benen och under magen? Jag tänker direkt hjärtproblem och att skoreven månne är en reaktion på att hästen inte renar blodet som det ska. Hur har hästen varit med feber under så här lång tid? Att den fortfarande är mager tycker jag är oroväckande dessutom.

Är det en ditriktare som har behandlat? Samma veterinär hela tiden?
 
Svullnaden under magen gick ner efter 2 veckor hos veterinären och benen blev bättre någon månad efter han kommit hem.
skoreven vad är det?
Han fick även en "svullnad" på hovarna som nu är borta.
Kan även tillägga att han fick ett ormbett i slutet av juli förra året som var väldigt kraftig, han tappade balansen en del och vi fick ge honom kortison.
Jag har haft samma veterinär hela tiden förutom första behandlingen.
Vi har tagit 2 blodprov och hudprov.. han har bra värden och hon har lyssnat på hjärtat + inget fel på levern.
Nu ska jag behandla honom för magkatarr då han äter dåligt, har även tagit ett träckprov.
Om han inte mår bättre om 3 veckor så blir det en grundlig undersökning av magen och fler blodprov..
 
Jag som skriver som skit bara:p. Menade skorven!

Okej, det var ju mer info och då kan jag tyvärr inte komma med något. Just det där med svullna ben och stort ödem under magen har jag bara varit med om på hjärtproblem.

Låter som om ordentlig utredning kommer behövas för din kuse:/.
 
Han fick kolik i fredags och smärtlindring hjälpte inte så dom fick avliva honom på Helsingborgs hästsjukhus i söndags :(
Dom visste inte vad det berodde på men dom gissade på grässjuka.. Jag är helt chockad :(
 
Jag tycker att låter väldigt mycket som ett kraftigt angrepp av regnskållor. Det kan göra hästen precis så dålig som du beskriver och den blev också bättre med den behandling som gör av regnskållor.
Det har ju varit kraftigt påverkad och det kan säkert ha gjort sitt att det sedan gick som det gick när den fick kolik/grässjuka. Beklagar verkligen vad du har råkat ut för.
 
Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång?
Min häst fick det i oktober förra året, det började med att han fick små skorvor på hela kroppen, det hela gick väldigt snabbt.. Då hade han stått i sitt nya stall i ca 2 veckor.
Efter någon dag så svullnade benen upp och under magen, första veterinären såg inte det men han fick ändå penicillin som inte hjälpte. Nästa veterinär kom ut dagen efter och såg att han var svullen. Hon konstaterade att han hade regnskållor. Han blev inte bättre av penicillinet och antibiotika och hade 40 graders feber och kunde knappt gå, han magrade och ville knappt äta + att han var konstant svettig. Till slut fick han ett läkemedel som hjälpte (har för mig att det var metacam, kan dubbel kolla).
Fick tvätta honom med Clorohexidin schampo..
Till slut fick han stallas upp hos veterinären som som hade +20 grader i stallet och hon tvättade honom varje dag med clorohexidin shampo och torkade honom + rakade honom. Till slut kunde han hålla kvar fukten inne i kroppen..
Min veterinär trodde att han hade Pemfigus men provsvaren visade att han inte hade det till 99%..
Nu i april månad så är nästan alla krustor borta förutom på benen, dom har växt ut.. såg dock en helt ny krusta igår vilket gör mig orolig.
Han är fortfarande mager och vi ger honom väldigt mycket extra foder och ska ge honom medicin för magsår.
har fortfarande nära kontakt med veterinären då han inte är helt frisk.
Någon som var med om nåt liknande??
Vi vet fortfarande inte vad det var som orsakade detta.
Jag använde Ultrashield under sommaren mot knott & flugor samt hösten innan mot pälsätare.
Sen var inte stallet dit han flyttade särskilt bra, då det var dåligt hö och mycket fukt i stallet. (jag skäms att jag inte förstod bättre men flyttade honom då min veterinär sa att han inte borde stå där.)
Nu bor han hos min kompis som har ett välventilerat stall och han kommer snart gå ut på bete.
Exakt samma reaktion fick jag på min ponny i samband med att han började få lusern. Detta upprepade sig vid två skilda perioder och varje gång jag introducerade lusern. Han var helt enkelt jätteallergisk mot lusern. Jag provade aldrig att ge lusern mer och reaktionen kom aldrig igen. Som proteintillskott fick han istället soja efter det och han reagerade aldrig på soja.
 
Det var inte regnskållor, vi gjorde flera hudtester. Veterinären trodde det först så gjorde behandling mot det men inget hjälpte.
 
så din häst fick massa skorvor på hela kroppen? och kunde inte hålla kvar fukten i pälsen?

Exakt samma reaktion fick jag på min ponny i samband med att han började få lusern. Detta upprepade sig vid två skilda perioder och varje gång jag introducerade lusern. Han var helt enkelt jätteallergisk mot lusern. Jag provade aldrig att ge lusern mer och reaktionen kom aldrig igen. Som proteintillskott fick han istället soja efter det och han reagerade aldrig på soja.
 
så din häst fick massa skorvor på hela kroppen? och kunde inte hålla kvar fukten i pälsen?
Japp. "regnskållor" på hela kroppen, svullen först under magen som sedan fortsatte till benen (elefantben på alla fyra) 40 graders feber och svettades enormt. Ville inte äta eller dricka. Han tappade all päls på hela kroppen första gången, andra gången hann jag reagera tidigare så då blev det inte riktigt hela kroppen. Skitläskigt! Jag vågar inte ge lusern till någon av mina hästar igen även om jag vet att det funkar bra i de allra flesta fall. Jag trodde fasen att hästen skulle dö! :(
 
Ja jag trodde också min häst skulle dö då.. feber ville ju aldrig ge med sig heller.. men han blev tyvärr aldrig helt återställd efter de.
Men har ingen aning om vad det berodde på, ev. höet då han bytte stall då det hände..

Japp. "regnskållor" på hela kroppen, svullen först under magen som sedan fortsatte till benen (elefantben på alla fyra) 40 graders feber och svettades enormt. Ville inte äta eller dricka. Han tappade all päls på hela kroppen första gången, andra gången hann jag reagera tidigare så då blev det inte riktigt hela kroppen. Skitläskigt! Jag vågar inte ge lusern till någon av mina hästar igen även om jag vet att det funkar bra i de allra flesta fall. Jag trodde fasen att hästen skulle dö! :(
 
Min ponny tål inte sockret som finns i betfor, müsli, pellets, mineraler o andra flaskor och burkar. Han får fula (djupa och smärtsamma) muggskorvar året runt och exem sommartid. Min "stora" tål heller inte müsli eller syntetiska mineraler (har aldrig prövat pelleterat foder), hon får inom några dagar svampig mugg i alla karleder. Så vi kan ju hoppas att din endast är överkänslig mot något och inte har något allvarligare!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp