Häst mot bil

Wilmut

Trådstartare
Min ena häst har skadat sig på en bil som åkte för nära honom :(
Visserligen saktade föraren ner när hon åkte förbi men min häst sparkade in i bilen, kastade av sin ryttare (som fick åka ambulans till sjukhuset) och skar upp sitt högra bakben på flera ställen!!!
Nu blir jag väldigt nervös över att jag får betala veterinärkostnaden, stallplatsen som mina båda måste ha (har lösdrift i vanliga fall men han fick boxvila och jag lämnar INTE mina andra häst själv), all bensin som går åt för att ta sig till Strömsholm + båda stallen......
Hur ska jag få veta detta??!! Har jag rätt att få alla mina kostnader betalda eller får jag "skylla mig själv" att det här hände??
Mår SÅ fruktansvärt dåligt över det här och det är så synd om min lilla totto!!
 
Sv: Häst mot bil

Jag skulle börja med att ringa försäkringsbolaget, och ta reda på vem som åker på att betala kostnaderna för skadorna på bilen (om hästen träffade vid sparken).

Resa -><- klinik och stallplats lär du dock få stå för själv, samt iaf självrisken på försäkringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst mot bil

ojojoj! Det lät inte roligt. Hoppas det gick bra med ryttaren! Din försäkring gäller nog som vanligt. Så uppstallning och resekostnad har jag mycket svårt att tro att du slipper undan.
 
Sv: Häst mot bil

Du börjar med att ringa hästens försäkringsbolag och förklara vad som har hänt, de bör sedan kunna hjälpa dig vidare.
 
Sv: Häst mot bil

Bilens skador går på bilens försäkring och du är inte skyldig att betala dennes självrisk eller något. Sedan skulle jag tro att hästens skador får gå på den vanliga hästförsäkringen men som någon redan skrivit så har jag svårt att tro att du kan få ut annat än just bara hästens skada där. Det skulle ev vara om bilens bolag kan tänkas stå för detta.

Det är alltid bilens "fel" om inte ryttaren/ledaren avsiktligen eller genom grov oaktsamhet orsakat att olyckan inträffade. Så länge bilen inte står stilla parkerad gäller detta.

Jag har själv varit med om att min dotter ledde sin häst på en grusväg och det kom en splitterny bil körandes förbi mycket sakta men hästen blir ändå rädd och vänder upp baken och sparkar in hela framskärmen. Det var ingen tvekan från försäkringsbolagets sida utan bilägaren fick ta på sig allt. Jag kunde dock inte med annat än att betala självrisken eftersom jag ansåg att de faktiskt inte hade gjort något fel. Kostade 6000:- Inte kul....
 
Sv: Häst mot bil

Men är inte skadorna på hästen och de extra kostnader det för med sig "sakskada" som ska gå på bilens trafikförsäkring?

Liksom de skador ryttaren fått och de kostnader det kan medföra?
 
Sv: Häst mot bil

:bow::bow::bow:tycker att det e helt rätt att stå för bilens skador om dt e ryttarens/hästens fel. till hör god ton.

om jag har fattat det rätt, så om man som en ryttare rider i 190 över en väg så bilen måste tvärnita och råkar då köra på hästen e det ryttarens fel? samma sak om dom bara går rätt ut? och då ska ryttaren stå för bilens skador? e nyficken för att detta gör två grannar till mig som har inställningen att ovasett vad e det bilens fel.
 
Sv: Häst mot bil

Är ryttaren/hästägaren vårdslös så får denne betala för bilens skador och oftast i form av självrisk. I annat fall får bilägaren stå för sina skador även om de är orsakade av häst då ryttare/ägare inte varit vårdslös utan allt skett pga olyckshändelse.
Om man rider på väg, så gäller även trafikregler och dvs att korsa en väg kan innebära att ryttaren måste lämna företräde precis som man skulle ha gjort om man kört en bil.
 
Sv: Häst mot bil

Är ryttaren/hästägaren vårdslös så får denne betala för bilens skador och oftast i form av självrisk. I annat fall får bilägaren stå för sina skador även om de är orsakade av häst då ryttare/ägare inte varit vårdslös utan allt skett pga olyckshändelse.
Om man rider på väg, så gäller även trafikregler och dvs att korsa en väg kan innebära att ryttaren måste lämna företräde precis som man skulle ha gjort om man kört en bil.

"knapplån"
hur är det egentligen om hästen ha sprungit ut på vägen.. och det för att stall- och markägaren inte ha sett till att det var ordentligt stängslad eller elen va på? och ägaren inte visste om att elen inte va på? liksom litad på stallägaren men inte kollad det.
men vem få stå för skadan på tex en bil OM det skulle ha hänt en olycka? stall och markägaren eller hästägaren?
 
Sv: Häst mot bil

Mest troligt räknas det som olyckshändelse, det är svårt att visa på vårdslöshet i beskrivet fall. Kommer man däremot på att staket är mycket undermåliga så kan ju säkert saken ändra natur.
 
Sv: Häst mot bil

Bilens skador går ju på förarens försäkring men jag villl ju ha alla mina kostnader betalda som vet räkning, stallhyra, bensinpengar osv. Jag tycker att det borde räknas som om det är en annan bil inblandad för då täcks väl alla kostnader för den icke vållande bilen av den vållandes försäkring??!! Har iaf kontaktat mitt bolag men de kunde inte stå för min självrisk + de procenten som kommer utöver :(
när allt är klart så har jag lagt ut mellan 6&7 TUSEN kronor!!! Inte kul alls då min häst inte var vållande för hon skulle ha stannat när hon har ett hinder på sin sida och dessutom fick möte så hon kär förbi nära min lilla Basse...
 
Sv: Häst mot bil

Som du beskrivit det så har du rätt till ersättning från bilens trafikförsäkring för hästens skador.

Jag tyckte det var intressant att säkert veta vad som gäller så jag kollade upp det och så här står det på Agrias hemsida:

"Annan egendom
För skador på annan egendom, t ex den som tillhör ryttaren, fotgängaren eller cyklisten, utgår ersättning ur trafikförsäkringen oberoende av vållande hos bilföraren.
Ryttare, fotgängare, cyklister m fl har därmed rätt till ersättning för de sakskador de lider till följd av en trafikolycka med en bil.

Strikt ansvar
Av det föregående framgår att bilisten har ett till synes strikt ansvar för de skador denne åsamkar ryttaren samt dennes häst. Ersättningen kan dock jämkas under vissa förutsättningar. Trafikskadeersättning med anledning av personskada kan jämkas om ryttaren själv uppsåtligen eller av grov oaktsamhet medverkat till skadan. Trafikskadeersättning med anledning av sakskada kan jämkas om vållande på ryttarens sida har medverkat till skadan. Jämkning sker efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt."
 
Sv: Häst mot bil

Ni får ursäkta ev stavfel då datorn krånglar... Men tänkte att jag kan svara som ett led i tentaplugget. Är mitt svar flummigt beror det på att jag ser i kors av trötthet...

Trafikskade ersättning utgår för person eller sakskada på annan trafikant från fordonets försäkring. Detta är ett rent stikt ansvar. Det spelar alltså ingen större roll vad föraren har gort för att undvika skadan.
Skadorna och ersättningen bedöms och beräknas enligt skadeståndslagen.
Hästens skador är en sakskada och du kan få ersättning för b l a "reperationskostander", värdeminskning och andra utgifter. Vid sällskapsdjur är det till skillnad från andra sakskador helt ok att ersättningen vida överstiger djurets återanskaffningsvärde. Tanken är att du skall sättas i samma situation som om skadan inte hade inträffat. Alltså få ersättning för alla dina nödvändiga utgifter.

Din ersättning kan jämkas (sättas ned) om det anses att vårdslöst medvållande har förelegat från ditt/ryttarens håll, och om det anses skäligt. Det finns oxå en allmän skadeståndsrättslig princip om att du ska begränsa din egna skada. Där kan jag tänka mig att försäkringsbolaget inte är så sugna på att ersätta dig för den andra hästens uppstallning och flera resor för att hälsa på din häst på hästsjukhuset.

Försäkringsbolaget har även en regressrätt/återkravsrätt gentemot en person som uppsåtligt eller grovt vårdslöst har vållat en skada. Men det skall förannat mycket till för att man skall anses vara gorvt vårdslös.
 
Sv: Häst mot bil

Jag hade gjort precis som du, skönt att höra att det finns fler som gör så fast lagboken kanske säger nåt annat.:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 018
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp