Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

L

LisaSvensson

Jag har haft den "nya" hästen med min valack nu 1 vecka och det har funkat så bra...förutom att dom har tagit av sig täckena och grimmorna hela tiden.

Bestämde mig för att åka in till stan, fodrade och fixade inna jag åkte.
Kom jag in till stan, ringer telefonen då var det min granne: "Dina hästar sparkar skiten ur varandra just nu"...så jag frågade om dom bara lekte "Nej det är inte lek".

Jag fick slänga mig in i bilen igen, in med barnvgn och bebis och sen var det rally hem.
Då var garnnen som tur där, så hon kunde ta Ida...(min dotter) och ringa efter sambon osv...

Kolla ner mot hagen och jag har aldrig sett ett sådant
"häst slagsmål" i hela mitt liv, jag blev helt gråt färdig.
In i stallet, tog longeringspiskan sen var det bara springa ner i högklackat och har aldrig vart så rädd tror jag.

In i hagen, och basse (min häst) såg mig så han sparng ju i mot mig ställde sig bakom mig och var livrädd och Berre (nya hästen) kommer med öronen bakåt och ser rent livsfarlig ut (1.75 hög & nästan 700kg häst) så jag viftar lite med spöt och skriker nej, nu räcker det...men så fan hjälper det...jag bar tvungen att flytta mig...skulle jag ståt kvar???

Så rök dom ihop igen...basse går omkull (det är halt) och det ända som flög genom mitt huvud var att han kommer behövas avlivaas...och sen kom han upp igen och det bråk igen.

Sprang upp till stallet och hämta högtryggs tvätten och ner till hagen igen och satt på...och sen riktade den mot hästarna och då gick dom i sär.
Basse skyndar sig emot mig, på med stigbett och longerlina och sen spöt...och Berre tar nästan sats igen och kommer i full galopp...tar då pisken i rätt ögonblick och rappar till ordentligt i marken så han blir rädd och springer iväg, som tur hade min sambo hunnit komma och kunde ta Basse in till stallet så jag kunde ta Barre, grannen kommer springande med nytt stigbett och longerlina och sen var att försöka få tag på honom...när jag väl hade honom..stegrar han sig mot mig och skriker "Nej, nu får det fan ta och räcka".

Öppnar grinden och det första han gör är att försöka slita sig och sen försöka sränga sig in till stoet men som tur var jag snabb och ta pisken och kunde daska till honom och sen var upp til stallet med en smått hysterisk häst.

In i stallet och in med honom i hans box snabbt...ner till spolboxen och kolla på Basse.

Han stod och skakade, och det först han gjorde när jag kom var att lägga huvud på min axel...:cry:
Sår över hela kroppen och han kunde inte öppna ena ögat, knäppte loss honom och tog ut honom så jag fick se om han var halt och det var han höger bak:cry:
In med honom igen, spola av honom rejält och sen blåspray och lindade benet (ringde vet. men han skulle komma ut imorgon, han sa att jag var tillräcligt duktig för att bedöma själv) var livrädd ju!
Bada ögat med köksalt lösning och då öppna han ögat fått något skräp antagligen.
Täcka honom och in med honom i boxan och då var han tvungen att gå förbi Barre, han var livrädd...och Barre likaså.
Satte på en boxgardin på Basses box så han fick var ifred.

Och sen ta sig ann den andra, likaså hade han sår över allt men inte halt iaf...spola av honom och blåspray och täckade och in i boxen.
Han var nästan lite ånger full, och stod mest och hängde med huvudet.

Men jag e chockad just nu och jag kan inte fatta att detta hänt:cry:
Om jag vart hemma kanske inte detta hänt??
Varför släppte jag ihop dom?
Skulle jag gjort på något annat sätt??

Jag sitter här och gråter just nu och känner mej värdelös:cry:

Lisa
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Har väl inget bra att säga egentligen, men skickar lite tröstkramar! Aldrig roligt när sånt händer. :(

Tur i oturen att grannen såg det och ringde till dig, hur hade det annars gått??

Nej usch vad otäckt, skickar styrkekramar oxå!

Du ska inte gräma dig själv!! Kunde nog inte ha gjort annat, det är ju bäst för alla hästar att gå tillsammans.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Men stackare!!! :( :eek:

det händer ju sällan, men det händer, dvs att hästar är så pass ranghöga att ingen vill ge sig, och då ryker det. det kan ta flera dar som du beskriver, innan de har det hela klart för sig. de har väl gått och "känt av" varann fram tills nu. MYcket "plock" och "lek" är ibland tecken på just hur de "känner av" varandra, dvs de checkar av den andra individen när de håller på och "meckar" med varann.

tycker inte att du kunde gjort så mkt annorlunda, tycker bara det är extremt olyckligt det som hänt. stackars bägge hästarna också.

håller tummarna att din häst bara fått lite småblessyrer och ingen fara när veterinären kommer. du får rapportera hur det går! :(
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Skickar tröstkramar

Du kunde ju inte veta att det skulle hända, tur att du fick isär dem, håller tummarna att det inte är allvarligt:cry:
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Usch vad hemskt:( nej du ska inte gräma dig, man måste prova att släppa ihop dem det är ju flock djur. Sen som nån sa är det två ranghöga hästar så blir det fight om ingen vill ge med sig... är de vana att vara en ensamma eller bara ha en kompis är det större risk att det blir bråk. Då är de ju vana att styra själva. Du kanske inte kan släppa ihop dem än utan de får gå i varsin hage en tid? Finns det någon ranglåg häst som du vet alltid ger med sig kan en av dem få gå med den, ger de sig & är underlägsna den andra på en gång så uppstår det inget bråk.. Hoppas det löser sig för dig, & att det inte hände något allvarligt med nån av hästarna.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Vad tråkigt, hoppas det inte blev alvarligare skador! Jag har varit med om att den dominanta hästen fortsätter att gå på den häst som "gett sig" för att hagen är för liten eller har hörn. Då flyttar sig inte hästen undan tillräckligt snabbt eller blir inträngd - och det provocerar den andra hästen. Nu vet jag inte om det var så i detta fallet eller inte, hoppas det löser sig.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Verkade som att hennes "gamla" häst är valack, så tolkade jag det (läs 1:a raden i TS inlägg)
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Fy fan vad jobbigt. Måste vara väldigt ovanligt att det går så långt mellan två nya hästar. Hoppas det fixar sig till det bästa och att det inte var några allvarligare skador.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Usch så tråkigt!
Jag har själv en väldigt ranghög häst (vallack) och jag vågar inte släppa ihop honom med nya hästar, så i vårt stall går hästarna två och två i olika hagar.
Han har gått ihop med flera olika hästar under årens lopp, men nu vågar jag inte längre, är rädd just för slagsmål. Du kanske inte ska släppa ihop dessa två något mer, risken för nytt slagsmål finns ju.
Har en kompis som fick avliva sin häst förra sommaren då höften på hästen blev totalt söndersparkad av en annan häst i sommarhagen, efter den händelsen har jag blivit rädd.
Hoppas inte det är någon fara med dina hästar!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Sprang upp till stallet och hämta högtryggs tvätten och ner till hagen igen och satt på...och sen riktade den mot hästarna och då gick dom i sär.


Väldigt smart idé! Det hade jag själv aldrig kommit på!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

***raderat*****
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Svarar till er alla:

Tack för alla strykekramar, det behövs!

Nej det är två valacker, min är väldigt ranghög medans den nya är ganska låg...det är lite konstigt tycker jag:confused:

Så nu kommer dom få gå själva, min häst har alltid gått själv förutom på sommarbetet och det går perfekt men så fan heller.

Var ute om gick med den nya och han var fortfarande lite hysterisk men han lugna ner sig...gick en 30 minuter och se fick han gå i walker medans jag håll på med den andra.

Båda är rejält mörbultade båda två...vet inte alls vad jag ska göra...vänta och se vad vet säger i morgon.

Jag blir så arg på mej själv...varför skulle jag släppa ihop dom för:(
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag blir så arg på mej själv...varför skulle jag släppa ihop dom för:(

Du har lärt dig något nytt den hårda vägen. Gjort är gjort så nu är det dags för dig att "glömma" det tråkiga. Fokusera istället på det "braiga" att du fortfarande har två levande hästar. Som du nu får lägga tid och omsorg på att plåstra ihop.
Du har ju också fått uppleva att Basse känner trygghet hos dig när det verkligen krisar. Det är det inte många hästägare som kan säga om sina hästar. Berra kommer ju nu också att lära sig att om gör som du säger så får man komma in i trygghet. Så det kan ju vara en väldigt bra början för er ändå.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Inte lätt att veta att det skulle sluta så illa :( lite konstigt eftersom en är ranghög och den andra inte så ranghög.
Jag förstår att du släppte ihop dom, det hade kanske jag med gjort eftersom de är så olika i rang.
Tråkigt att det slutade så illa, hoppas nu de inte har fått några större skador utan "bara" lite skrapsår och småsår.
Ta hand om både pållarna och dig själv, kram Anneli
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Tycker väldigt synd om dig, men du ska inte gräma dig själv.
Varför skulle du inte provat släppa ihop? , de är ju flockdjur och behöver sällskap.
Däremot tycker jag att det är en märklig reaktion av hästarna , inte att de ryker ihop, men så våldsamt och framförallt så länge , dessutom när det bara är de två, då brukar de ge sig rätt fort då det inte finns andra hästar att vakta och de kan fokusera på bara sin egen reaktion.
Jag kan inte hjälpa att undra om detta är resultatet av en eller 2 hästar som tidigare fått gå ensamma väldigt mcket och därför saknar sunda förhållningsregler till hur man umgås med andra hästar!?
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Väldigt snabbt tänkt att ta högtrycks tvätten, kan vara svårt att tänka klart när sådant här händer.

En gång har vi med varit med om ett slagsmål. Vi hade 3 ston i en hagen och de hade gått så ganska länge. Plötsligt en dag ser jag att två av hästarna springer i hagen och då går jag för att kolla läget. Det äldre stoet jagar unghästen, och man ser bara hat spruta ut från det äldre stoet, hon ka döda unghästen till varje pris.
Ropar på pappa efter hjälp samtidigt som jag springer efter longpisken.
Som tur väl kunde man dela av hagen i två delar, så jag viftar hej vilt med pisken mot den äldre hästen (så att hon stannar upp lite) så att vi kan stänga stänget när unghästen befinner sig i den ena delen.

De två fick aldrig mer gå ihopa. Det som utlöste det hela kan ha varit att unghästen tyckte att hon var stor och tuff, det är bara det att INGEN moppsar mot det gammla stoet......

Självklart ska man pröva och se om hästarna kan gå ihopa, men i bland så går bara inte kemien ihop mellan vissa hästar, och det är inte så mkt att göra åt.
Om de har gått i flock innan eller inte tror jag inte spelar så stor roll, våra två ston är uppväxta i stora flockar innan vi köpte dem.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Svarar till er alla:

Tack för alla strykekramar, det behövs!

Nej det är två valacker, min är väldigt ranghög medans den nya är ganska låg...det är lite konstigt tycker jag:confused:

Så nu kommer dom få gå själva, min häst har alltid gått själv förutom på sommarbetet och det går perfekt men så fan heller.

Var ute om gick med den nya och han var fortfarande lite hysterisk men han lugna ner sig...gick en 30 minuter och se fick han gå i walker medans jag håll på med den andra.

Båda är rejält mörbultade båda två...vet inte alls vad jag ska göra...vänta och se vad vet säger i morgon.

Jag blir så arg på mej själv...varför skulle jag släppa ihop dom för:(
Man brukar kunna ha val. ihop. Jag trodde att båda var hingstar. Varför har du stigbett på dom?
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag är GRYMT imponerad av att du kom på att ta högtryckstvätten! var stolt över det!
Tur att det blev uppmärksammat iaf så det kunde brytas!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 350
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp