Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Så hände det nästan för mig en gång med gammeltanten också..
Fast det gick högst 10 minuter innan min tant bestämde sig för att döda det andra stoet.
Hon låg ner innan vi fick bort min tant från henne... usch, det var jätteläskigt, men som tur var gick det bra med bägge.
Nästa häst vi släppte tanten med gick kanon, de galopperade brevid varandra runt runt i hagen i en timma, sen var de hoplimmade med varandra :).
Men jag har ENORM respekt för att släppa ihop två hästar efter den gången..

SKönt att det ändå gick bra för dig!!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Man brukar kunna ha val. ihop. Jag trodde att båda var hingstar. Varför har du stigbett på dom?

Brukar aldrig använda stigbett, använder oftas grimma och kedja just för att båda stuttsar och grejar så att jag inte kan tappa dom.

Men idag blev det första bästa som hängde och det blev stigbetten!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag är GRYMT imponerad av att du kom på att ta högtryckstvätten! var stolt över det!
Tur att det blev uppmärksammat iaf så det kunde brytas!

Tack så mycklet, en ren inpuls grej:)
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Tycker väldigt synd om dig, men du ska inte gräma dig själv.
Varför skulle du inte provat släppa ihop? , de är ju flockdjur och behöver sällskap.
Däremot tycker jag att det är en märklig reaktion av hästarna , inte att de ryker ihop, men så våldsamt och framförallt så länge , dessutom när det bara är de två, då brukar de ge sig rätt fort då det inte finns andra hästar att vakta och de kan fokusera på bara sin egen reaktion.
Jag kan inte hjälpa att undra om detta är resultatet av en eller 2 hästar som tidigare fått gå ensamma väldigt mcket och därför saknar sunda förhållningsregler till hur man umgås med andra hästar!?


Det tyckte jag också var märkligt, dom bråkade nästan 1 timme:eek::cry:.

Min häst brukar gå själv men den "nya" hästen och min gammla gick på sommarbetet utan problem, och då tyckte jag då kan dom ju gå ihop.

Min häst e ganska ´tjurig av sig medans den andra är bus bus...så jag vet inte om min häst tröttna...
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Har de fri tillgång på hö med åtskillda högar?

Kan de blivit störda av ston som de inte kom i kontakt med under betesperioden? Att de flyttat närmare hagen eller dyl?

Om de inte försöker betäcka kan de kanske gå ihop med några ston i egna hagar istället?
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Usch, var med om samma sak förra året, då vi släppte ihop min ranglåge valack med en ranghög valack.
Min fick enorma sår över kroppen, och gjorde verkligen allt för att undkomma den andre. Det hela slutade med att min Armani blev så trängd (i en stoor sommarhage) och fick hoppa över staketet in till en annan hage.

Min fick definitivt inte gå med denne valack, utan går numera med en 'äldre, om än ännu mer ranglåg än min, valack. Fungerar utmärkt då min herre är väldigt snäll av sig.

Lyska till med båda hästarna!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Så nu har vet. vart här och kollat båda hästarna, det var ingen fara med hästarna förutom massa små sår överallt och Basse är fortfarande lite halt och får stå lindad nu.

Har ställt Barre ute i "mellan" hagen och det verkar gå bra.
Basse får gå i sjukhagen och det funkar bra det med.

Vet. tyckte att jag skulle rida ut Barre idag och se hur han känns...så får väl ta att göra det.

Känns fortfarande jobbigt, så nu blir det att stanna hemma denna veckan iaf!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Har också en erfarenhet att dela med mig av.
Min varmblodsvalack, som jag haft i många år, fick sällskap av en yngre varmblodsvalack, som fogade sig och stod lägre i rang än min äldre häst. De stod i samma stall i drygt ett år och gick i samma hage - absolut inga problem.
Därefter tog ägaren hem sin häst och ett sto kom i hans ställe. Inga problem där heller, min valack var överlycklig.
Efter ett halvår var det dags för sommarbete och jag fick förfrågan om inte varmblodsvalacken skulle få komma tillbaka. Det blev alltså 2 valacker och ett sto. Inga problem - trodde jag.
Det gick bra första dagen men när jag kom hem dag 2 gick den yngre valacken och stoet för sig själva och min äldre valack stod som en sågbock i ett hörn och var totalt sönderbiten, halt och såg verkligen ruskig ut.
Det blev en lång rehabilitering och jag kommer att akta mig för att släppa ihop två valacker med ett sto igen.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag är GRYMT imponerad av att du kom på att ta högtryckstvätten! var stolt över det!
Tur att det blev uppmärksammat iaf så det kunde brytas!

Jag med!!:) Smart gjort!:bow: Förstår att du tycker att det som har hänt är tråkigt och ledsamt men du kunde OMÖJLIGT veta att de skulle bli som katt & hund, eller hur. Nu är det ju gjort och det kanske räckte med denna fighten? Ha du dem isär ett tag och prova sedan igen men stå beredd med högtrycken:D
Lycka till!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Trist att det gick som det gjorde med detta ex. visar väl bara hur lite erfarenhet av djurs flockbeteende och rangordning den tidigare Djurskyddsmyndigheten hade då dom bestämt förespråkade att alla hästar ska ha möjlighet till ett "naturligt" levene.

Är jag helt ensam om att jag inte vill utsätta mina hästar för ett naturligt levene med dom skador det medför den enskilda individen och kostnader för försäkringsbolaget enbart för att "gröna vågen" har en mindre naturlig förståelse för hur djurs naturliga beteende.

Jag har själv bevittnat en nyinsläppt ranglåg "raggsocka" i en redan befintligt fungerande flock som slutade med att ledarhingsten helt enkelt sparkade ihjäl denna nyinsläppta ranglåga individ framför ögonen på ett antal handfallna personer.

Trist men så är djurens verklighet och den anser inte jag att vi ska ta med oss in i "vardagen".
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Men hur skulle du kunna veta vad utgången skulle bli? Du gjorde inget fel!!!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Fy vad otäckt :crazy: Klandra inte dig själv. Tyvärr är det här sånt som kan hända och de gav ingen förvarning.

Lite samma hände när min mamma köpte sin nya häst Lemmy. Lemmy var van vid att gå med andra hästar är ganska ranglåg och lugnet själv. Släppte ihop honom med resten av hästarna efter att de fått bekanta sig med varandra. Dessutom var denna hage stor. Rejält stor. ( Nästan lite för stor för man får gå i evigheter för att hitta dem *s* ) De sprang lite nosade på varann sen gick de och åt. Efter ca 4 dagar så märkte vi att Lemmy höll sig nere i hagen långt bort från alla andra. Långt bort från maten.
Sen fick vi ju se när vi hade insläppet varför Lemmy gick där nere själv. Ena vallacken fick spelet så fort han kom i närheten. Lemmy fick panik och rusade mot oss för att få skydd varpå den andra vallacken attackerade gång på gång. Vi var flera som sprang ut en med långpisk och fick tag i den attackerade vallacken. Nu klarade sig Lemmy med lite småblessyrer men det är bra otäckt när det händer.

Och jag fortsätter än idag att ha hästar ihop. Nu har jag eget stall så jag slipper ha en massa nya hästar som kommer och går vilket känns bra.

Hade min förra häst själv och visst skaderisken var mindre men hon mådde så mycket bättre med hästkompisar vilket även avspeglade sig i ridningen.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag blir så arg på mej själv...varför skulle jag släppa ihop dom för:(


Jag förstår precis den känslan..... jag köpte mitt halvblodssto när hon var 14 månader gammal, kom hem med henne till mitt inackorderingsstall där hon skulle få gå ihop med två ett-åriga varmblodsston över sommaren, perfekt tyckte jag...;)

Inga problem alls när vi släppte ihop dem, det var tre ettåriga damer bara... Men! Efter en 10 dagar så var mitt sto så illa sparkat i vänster bakknä... det var en spricka i lårbenet och in i leden... så det blev sjukbox och sjukhage i 10 månader för henne, (hon blev sparkad i juni så hela sommaren blev hon inne...) Hon vart helgalen! När hon skulle få börja gå i sjukrutehage så var vi tvungna att vara två stycken som hängde i varsin bettring på henne för att flytta henne cirka 20 meter... Hon var på bakbena hela tiden... Stackarn!

Naturligtsvis var det ren otur att hon blev så illa sparkad, det var inget slagsmål direkt, men otur... Fast på hästkliniken sade de typ att: "är man så dum att man släpper ihop hästar, får man skylla sig själv" det var inget kul att höra, när man redan var så arg på sig själv...

Summan av det hela blev att hon aldrig blev bra, hon har bara gått som promenadhäst men fått tre fina föl! Hon är 16 år nu...

Hoppas allt går bra med dina hästar! Och man kan aldrig förutse att sånt här händer, det är ingens fel!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Trist att det gick som det gjorde med detta ex. visar väl bara hur lite erfarenhet av djurs flockbeteende och rangordning den tidigare Djurskyddsmyndigheten hade då dom bestämt förespråkade att alla hästar ska ha möjlighet till ett "naturligt" levene.

:eek: Så bara för att man vill slippa ev skador och ekonomiska förluster så ska ett flockdjur gå ensam? Innan man ens har försökt att testa.
Och dessutom om djuret redan i unga år får möjlighet till ett naturligt leverna så är ju chansen mkt stor att de kan leva naturligt som gamla oxå.
Sedan får man ju ta varje fall för sig. Men att utgå från att ett naturligt leverne är både skadligt och kostsamt är ju alldeles :eek:.


Förresten så är uttrycket "naturligt leverne" ganska dumt utryck. Man gör sitt bästa för att djuret ska må så bra och ha det så bra som möjligt. Punkt.

//Ang. högtryckstvätten. Hur är det möjligt? :confused::D
Jag ser bara en massa sladdar/slangar framför mig, och en stor hage. :crazy:Tycker oxå att idén är suverän;), men praktiskt så kan jag inte få det att fungera. :bump: Använder mig av en massa smilies för att dra udden ur detta, tycker bara att själva idén i min värld ger en komisk situation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

//Ang. högtryckstvätten. Hur är det möjligt? :confused::D
Jag ser bara en massa sladdar/slangar framför mig, och en stor hage. :crazy:Tycker oxå att idén är suverän;), men praktiskt så kan jag inte få det att fungera. :bump: Använder mig av en massa smilies för att dra udden ur detta, tycker bara att själva idén i min värld ger en komisk situation.


Världens långaste skarvsladd, i med kontakten till högtryckstvätten och vatten slangen står precis vid hagen nästan och då funkar det:d
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Idag nästan samma vissa:cry:

Ställde Barre i en annan hage idag och tror ni inte då att häst j*veln springer rätt in till stoet??

TVÅ STAKET FICK HAN SPRÄNGA!:eek::cry:

Men som tur var hann jag "skärma" bort honom...så att jag kunde ta in Tossan.
Barre springer ju ut från hagen och ut på åkern och sen fick man jaga häst 1 timme:mad:

Jag håller på att bli knäckt, vad ska jag göra???

Har funderat på om man ska låna en shire eller något stort till honom så han fattar att han inte e så tuff...men va hjälper det??:(

Jag tänker inte släppa ihop några av mina hästar ihop...men dom måste ju sällskap...:confused:

I natt kom det två små shettis damer till min lilla dotter men dom e vana att gå själva ihop så dom ska få gå ihop.

Funderar även på att flytta Barre ner bakom stallet hagen ist, då ser han inte dom andra hästarna...men de kanske är dumt??:devil::(

Har ni några förslag???

Lisa
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

tycker inte du ska ge barre nåt sällskap, däremot bättre staket och starkare ström.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Det låter som om det är ganska troligt att det är stoet som triggar igång Barres beteende. Har själv haft snälla valacker som blivit som förbytta med ston i närheten, även om de inte varit i samma hage.

Lugnast är det om vi delar helt på ston och valacker, helst så de inte ens ser varandra på dagarna. Måste vi ha dem i närheten av varandra släpper vi shettisarna emellan som en buffert.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Usch, vad hemskt!! *styrkekramar till dig Lisa*

Har också erfarenheter av detta.. Min kompis hade köpt en ny 5 åring och släppte ihop honom med ett lugnt sto. Det gick jättebra! Det var en storhage som var delad på så han kunde i lugn och ro hälsa på de andra hästarna som han skulle gå ihop med till sommaren. Det var inga problem...

Sedan var det dax att släppa ut på sommarbete. Hagen de skulle gå i är mycket stor med mycket backar och träd. Ett sto där, Juni, brukar vara mkt stoig mot nya hästar men vid släppet gick allt bra. Men sedan, en vecka senare, när jag kom upp till stallet och gick förbi hagen hörde jag ett brak och såg 5 åringen komma i full galopp, med uppskärade ögon och öronen tätt strykna bakåt. Efter honom kom Juni. Hon sprang ikapp och fick in en jävla smäll på honom. 5 åringen blir rädd och stapplar sig fram mot utgången där jag står. Då kommer Juni igen och jagar efter honom. Han blir inträngd i ett hörn och får panik. Så han kastar sig längs staketet och hoppar upp i badkaret som är fyllt med vatten för att komma undan. Jag var då påväg in i hagen med 3 grimskaft och jagade iväg Juni. Men HAN, 5 åringen (heter faktiskt HAN :D) stod kvar i badkaret och skakar. Sår över hela kroppen och några ordentliga sparkskador på sidan som vätskar sig... Fick honom ur badkaret och gick sedan till stallet och ringde ägaren.

Han mår helt bra idag men aldrig att de 2 är i samma hage igen. (Dock hände detta en gång till då stallägaren släppte HAN fel, in till Juni, detta resluterade med en lika sårig häst igen...)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp